Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Framtidens webb

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-19, 16:37 #11
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Decibel
Citat:
Ursprungligen postat av mypay
vi kommer inom kort boka tvätttiden från vår lägenhet..
Har jag gjort sedan 2001

http://212.181.71.162/x/HTML_SITE.ASP

(Man kan få påminnelse när maskinerna är klara också, eller när torktumlaren tycker tvätten är torr)
Hur fungerar det med alla gamlingar som envisas att knalla ner med tvätstugenyckel?

/Z
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 17:19 #12
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Originally posted by -Decibel@Jan 19 2005, 12:53
Citat:
Ursprungligen postat av mypay
vi kommer inom kort boka tvätttiden från vår lägenhet..
Har jag gjort sedan 2001

http://212.181.71.162/x/HTML_SITE.ASP

(Man kan få påminnelse när maskinerna är klara också, eller när torktumlaren tycker tvätten är torr)

Hur fungerar det med alla gamlingar som envisas att knalla ner med tvätstugenyckel?

/Z
Istället för nyckel har vi en kodbricka, som man drar lite star-trek-aktigt framför en platts så låses dörren upp, väl inne har man enbart access till bokningsstationen och kan boka sina tvätttider, har man inte bokat så kommer man inte in till maskinerna. 0% stölder om man säger så
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 17:20 #13
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Tja. En strömlinjeformad webb med likartade sidor kommer nog uppfattas som rätt så tråkigt.
Så de mer kreativa och innovativa lösningarna kommer ju snarare sticka ut och av den anledningen dra till sig intresse.
Titta på hur det ser ut för övrigt i samhället. Bilar, kläder, mat, etc.
Valmöjligheter och upplevelser kommer även i framtiden intressera människor.

Inom 10 år tvivlar jag på att utvecklingen kommer fram till speciellt många standardlösningar.
Valideringen av sidor görs i mycket liten omfattning än så länge. Det räcker med att titta på W3c medlemmarnas sidor.

För övrigt var det samma tongångar i slutet av 1970-talet då det slogs på trumman för det papperslösa kontoret som skulle komma inom 10 år. Vad det blev av det vet vi nog.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 17:33 #14
Vinklubben Vinklubben är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Medlem

Ge ett exempel på en "innovativ" webblösning, nu pratar vi gränssnitt, som blivit succé eller webbkonvention utanför hippa Cap&Design-läsares bekantskapskrets.

Googles avancerade gränssnitt? Eller kanske Boo.com:s 3D-modellering?

Webbdesign handlar om enkelhet, tydlighet och att designa så som användaren förväntar sig. Och det behöver inte alls vara tråkigt.

Driver man ett hobbyprojekt eller inte har några krav på lönsamhet gäller förstås helt andra regler.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 18:15 #15
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Ge ett exempel på en "innovativ" webblösning, nu pratar vi gränssnitt, som blivit succé eller webbkonvention utanför hippa Cap&Design-läsares bekantskapskrets. *
Finnas ingen anledning till det då jag försökte före en principiell diskussion om nackdelarna med standardiserade webbsidor.
Men ge du gärna mig ett exempel på en exemplarisk standardsida.
Eftersom du uppenbarligen vet hur en sådan skall se ut. Jag vet inte och jag förespråkar inte det heller till skillnad från dig.

Citat:
Alla "kreativa skapelser", alltså det som skiljer sig från hur man förväntar sig att en webbplats ska vara organiserad bidrar till att göra det svårare för användaren att göra det hon verkligen vill. Och det vill inte sajtägaren. Sajtägaren vill ju tjäna pengar.
Förväntningar styrs av vilken referensram man själv använder sig av. Eftersom det redan nu finns ett antal sidor som arbetar med olika gränssnitt så kan man ställa sig frågan - Vad är förväntningarna på hur en sida skall se ut?

Citat:
De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML...
Det är väl W3C-valideringen vi pratar om?
Om det är det så finns det i princip inga aktörer som använder sig av den.
Jag har också noterat att de som förespråkar W3C-standarden själva struntar i det fullkomligt på sina egna sidor. Undrar varför?

Edit: korr
Oläst 2005-01-19, 18:47 #16
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Framförallt Vinklubbens framtidsprognoser i den här tråden är intressanta och jag hoppas att dom slår in. Men det är ju sedan naturligt att det kommer invändningar som "det blir för tråkigt" och liknande. Jag funderar på om det inte kan komma att bli två skilda delar av Internet i framtiden (hur pass åtskilda vet jag inte, men ändå på något sätt åtskilda). Ett Internet som hålls ganska strikt och enligt Vinklubbens prognoser, som kommer att vara ett rent arbetsredskap, informationskanal och liknande. Vid sidan om, och inte blandat, kommer nog nöjesbranschen att ha sitt, alla former av nöjen och förströelse, och detta kommer knappast att vara strikt hållet.
Men tio år är lång tid när det gäller Internet, det är bara att se tillbaka tio år i stället... ujujuj. Kanske har domedagsprofeterna fått rätt och det nuvarande Internet har helt havererat? I så fall kommer säkert snabbt något nytt motsvarande att byggas upp, kunskapen finns ju så då återgår man inte till bondesamhället utan vidare.
Jag tycker inte om när vissa börjar slåss om petitesser som gäller i nuläget när man försöker tänka in i framtiden och skapa visioner. Man måste höja blicken och se vidare än så, om det ska bli några framtidsvisioner värda namnet.
Det är svårt att sia.... särskilt om framtiden.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 18:50 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Men ge du gärna mig ett exempel på en exemplarisk standardsida.
Ta resultatsidan för en webbsökning. Jämför t.ex. Google, Altavista, Alltheweb och MSN. Så gott som identiska, till och med färgval. Ett typiskt exempel på webbkonvention. En ny aktör på sökmotorsmarknaden skulle knappast hitta på ett eget "innovativt" sätt att lista sökresultat.

Citat:
Förväntningar styrs av vilken referensram man själv använder sig av. Eftersom det redan nu finns ett antal sidor som arbetar med olika gränssnitt så kan man ställa sig frågan - Vad är förväntningarna på hur en sida skall se ut?
Jag besvarade det förut. Aggregatet av din totala internetupplevelse. Det gränssnitt som majoriteten webbplatser använder sig av. Likheterna.

Användare förväntar sig inte att hitta en fliknavigering längst ned på din sida utan högst upp. Användare förväntar sig att länkar är understrukna. Och eftersom användare spenderar längre tid på Google.se än din sajt så förväntar hon sig att sökresultaten på en sökning på din sajt ser ut som hos Google.

Citat:
De flesta seriösa aktörer kodar nu validerad XHTML...
Okej då, inte validerad. Vilket jag f.ö. inte tycker är så viktigt. Desto viktigare att skriva semantisk korrekt och logisk HTML. En taskig kodad ampersand spelar ingen reell roll. Det fattar både du och jag.

Men trenden är tydlig, de stora sajterna har gått mot separation av innehåll och presentation i flera år, speciellt i USA. Även om du inte vill tro det.

Okej, tillbaka till min huvudtes. Om du inte kan erbjuda en kommersiell webbplats där du separerat innehåll, presentation och struktur om 10 år, så ligger du risigt till. Det är min uppfattning.

Glöm webbläsare som de ser ut idag. Du måste kunna erbjuda ditt innehåll på ett helt annat öppet sätt, fritt från egna påhitt och egenheter.
Vinklubben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 19:11 #18
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
En ny aktör på sökmotorsmarknaden skulle knappast hitta på ett eget "innovativt" sätt att lista sökresultat
Tja varför inte jag vet förvisso inte hur det skulle se ut men en innovatör...
Edit:
Jo ett sätt annat sätt att presentera resultaten kan jag komma på. I en trådstruktur efter kriterier av relavans Söker jag på skomakare får jag upp sidor till skomakare och sidor som har skomakare i texten. En sortering skulle kräva en något annan struktur.

Citat:
... Aggregatet av din totala internetupplevelse. Det gränssnitt som majoriteten webbplatser använder sig av. Likheterna.
Vet inte om jag håller med dig där att det är likheter som skapar framgång. Se Nokias framgång för ett par år sedan när de började med en design som avvek från hur en mobiltelefon såg ut.

Citat:
Du måste kunna erbjuda ditt innehåll på ett helt annat öppet sätt, fritt från egna påhitt och egenheter.
Jag hoppas verkligen inte att du får rätt men jag tror inte det. Kreativitet har genom historien visat sig vara
den bästa grunden till utveckling. Din vision verkar mer för mig som den kvävande påverkan som förekom/förekommer i totalitära stater där alla skall formas i en mall och agera på likartade sätt (inte riktat mot dig personligen )

Fast jag håller på kreativiten hos människorna annars hade vi ju suttit i en kall grotta med en fyrkantigt hjul
Oläst 2005-01-19, 19:53 #19
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Även om enkelhet kanske efterfrågas idag så är det frågan om vad det är för enkelhet som efterfrågas.
Shoppingsajter säljer troligvis inte sina produkter lika bra om deras webbsidor och presentationer av produkterna hade liknats den enkelhet som förknippas med google eller rss-läsare. En resebyrå utan lockande design om solresor etc. Hade det varit lockande om den hade haft samma enkelhet som förknippas med google eller rss-läsare.

Olika sorters design gör också sidorna personliga för användaren och blir en del av vad man förknippar ett ev. företag med.

Dessutom så borde inkomstmöjligheterna för de som levererar informationen till användarna begränsas om friheten med en egen design försvinner.

Frågan är om man kan lägga ut en mall om hur alla genrer av webbsidor ska struktureras upp. Sidorna skulle bli rätt begränsade. Visst då kan man göra så att man gör programmet/tolkaren så flexibel som möjlig så att den passar alla brancher, men då är man nästan tillbaka till html igen, bara att man bytt ut språket till ett annat.

Lite svammel:
Man ska inte glömma att användarnas nedladdningshastighet ökar hela tiden med utvecklingen av bredband. Vilken nedladdningshastighet har vi om 10 år? Om hastigheten går framåt (-->) och systemen blir enklare(mindre grafik och struktur) (<--) går utvecklingen åt två håll där den senare inte behöver den första.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-19, 23:35 #20
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by Decibel@Jan 19 2005, 11:59
Man kan ligga kvar i soffan och ha allt inbyggt i olika möbler, eller varför inte i kroppen.
Röststyrning och projicering på näthinnan av bildskärmen, muspekaren styrs genom att röra pekfingret.

Skämt åsido, klart det kommer utvecklas, ser nog inte så stor expansion just på webben utan snarare sätt att se på sidor och webbhandel.
Decibel: "Röststyrning och projicering på näthinnan av bildskärmen, muspekaren styrs genom att röra pekfingret."

Jag tror snarare på tankestyrning, ty experiment inom det området har varit rätt framgångsrika så vitt jag har förstått.

tillägg:

Skulle dessutom inte förvåna mig om vi, med en ökande datorkraft, börjar dra nytta av neurala nätverk till en allt högre grad. En sökmotor som stegas igenom av ett neuralt nätverk för att avgöra dess relevans, och sedan justerar sig efter det som användare tenderar att klicka på vid sina sökningar? Kanske samma sök för bildsökningar? Man skriver in "Stol" så får man fram ett neuralts nätverks analys på alla bilder i en databas som innehåller något som liknar en stol :-). Krävs en hel del träning av nätverket, men med Googles enorma input ifrån oss användare så
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017