FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Varför ska jag inte lägga grejer i hans mun? han indirekt menar ju det jag anklagar honom för. Ja jag erbjuder låga fraktkostnader, men det är bara för att jag har utrymme o marginal för det. Ett dataföretag som skickar grejer som oftast väger flera kilo kanske inte kan ta 19 kr frakt som jag? Det handlar inte bara om att programmera om sina system, utan att veta vikten på allt man säljer. Jag vet inte vad det är för suspekta utländska sidor du använder när du handlar, men här i Sverige så är det nästan standard att det är samma fraktkostnad oavsett beställd mängd, o sist jag kollade låg Sverige före Polen i IT-utvecklingen. Så jag tycker du använder dåliga exempel. //Predrag Ps: Jag och Saint känner varrandra väl så det sista stycket är med glimten i ögat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
LOL, roliga bitar i ditt svar :)
--- Men om du nu anser att det är problematik med att ha koll på vad ens produkter väger så finns det ju olika vägar att gå för att ta reda på tyngden: 1) kan vara att anställa en ALU-arbetare och köpa en våg :) 2) kolla i manualen hur mkt en produkt väger elr få datan direkt från sin leverantör När det gäller tex kläder som du säljer så vet man hur mkt en t-shirt elr keps väger. Köper man datorer elr andra likartade varor så står det ju redan på hemsidan vad tyngden ligger på då man använder det som ett konkurrensverktyg. Beställningar av datorer brukar dock inte skickas via posten, utan DHL elr liknande. Det finns även olika metoder för att väga varor eller olika sammansättnigar av varor. Det finns som jag nämnde olika vägar att gå och det är upp till företagen själv att anpassa sitt system efter sin verksamhet, att dra alla över en kant är onödigt. Lösningar finns det, det kanske är bara så att alla inte forskat närmare i det. Du tar 19kr -- IDG, läste jag nånstans, tog 80kr... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vilket onödigt tjafs. Så t.ex. Datorbutiken.com skulle vara lurendrejare för att de har enhetsfrakt på 90:- i b2b-shoppen? Icke då. Den frakten är billigare än den faktiska kostnaden beroende på att paketen i normala fall är skrymmande och/eller tunga. Posten i sin tur är ju inte de billigaste om det gäller paket och pf. Så länge det klart framgår vad fraktkostnaden blir innan man godkänner köpet så är det inget att hetsa upp sig över.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja alternativ 1 där med ALU-arbetare, det kanske man skulle skaffa sig, vad gör du på dagarna?
Alternativ 2 är uteslutet givetvis, det finns fler saker än t-shirt och kepsar som saknar manualer där vikterna står. Nej det gör man inte, det är mycket mer komplext än så. Tillex finns det olika t-shirtmodeller, jag använder mig av 6 olika och 1 small av fruit of the loom väger inte samma som 1 small av märket hanes. Hur fan ska jag ha tid att hålla isär detta? Vi tar ett exempel, en kund beställer en t-shirt i storlek small som vi tryckt på en fruit t-shirt, sen ändrar han sig och vill ha en large, men largen har tagit slut, och blivit omtryckt, men denna gång blev det på en Hanes tröja? Som sagt, du har ingen webshopp och vet väldigt lite om olika scenarion som kan uppstå och skapa problem. Ja det finns olika vägar att gå, och den vägen jag i alla fall ser att dom flesta företag tagit är den väg jag förespråkar, samma fraktkostnad oavsett storlek på beställning. Jag tror större företag som har pengar till forsking om såna här saker kommit fram till att det är att föredra så som jag säger. Delvis för att det är mycket enklare administrativt sätt, och det kan också finnas andra orsaker? Människor kanske känner sig tryggare när det en fast summa på frakten, istället för en som kan ändras om man beställer tunga grejer. Jag vet inte, jag spekulerar bara, men faktum är att dom flesta har det så, punkt slut. //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ojdå!!
Här har det visst urartat.. ![]() Hur man väljer att debitera sina fraktkostnader är upp till var och en. Kostnaden kommer man inte ifrån utan valfriheten ligger i hur man smidigast hanterar den. Fraktkostnad är inget ovanligt alls oavsett plats i världen man handlar/beställer, dock är det självklart ett försäljningsknep om man lyckas förmedla känslan av att "man bjuder" på frakten. Tyvärr lyckas inte alla , utan det satsas istället på olika knep för att dölja den.. Andra kostnader som man kan likna vid ovanstående är fakturaavgifter, admin.kostnader etc... Vanliga 25sek/faktura förekommer allt som oftast ( i Sverige ) och är inget konstigt med det heller. Problematiken är väl snarare motiveringen till denna något höga kostnad, eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Hög och hög, det beror väl på vad snittkostnaden att skicka varor är för dom? Vi kan ta som exempel, innan jag införde fakturabetalning, och hade postförskott som enda alternativ, så kostade mig 78 kr att skicka 2 stycken t-shirtar till kund. Alltså detta var min kostnad, det jag betalade. Mypay använder i sitt exempel ett datorföretag som skickar grejer som kan väga flera kilo. Dom kanske kom fram till att dom ska ha 1 fraktkostnad som 90% av alla företag har, så hamnar snittet på 80 kr, fan är jag dålig på att förklara eller fattar inte folk vad jag menar? //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men koda in fraktpris per varukategori, så tex monitorer har frakt x och kepsar har frakt y (eller vikt eller vad ni vill mäta i innan fraktsumman räknas ut). Sen går det visserligen plus eller minus lite beroende på om dom väljer en 100g t-shirt eller en 89g men summan av kardemumman blir väl +-0 någonstans i slutet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Kan du visa mig ett enda företag som har det så? //Predrag |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Vi pratar ju övriga kostnader, eller i alla fall om fraktkostnader som ju kan jämställas med fakturaavgifter. Att tillämpa ett snittpris är mycket vanligt som du skriver, och att den varierar mellan företag har med olika saker att göra (leverantör, vinstyfte, administration, hantering,..etc). Precis som med vanliga produktpriser så varierar denna kostnad mellan olika aktörer... Eller lurendrejare om man nu väljer den benämningen...´ Ett företag jag jobbat på tog ut 20% TG på fraktkostnaden.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|