FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Annonsguiden. nu har ju samlat annonser i mer än ett år, varför har inte blocket agerat mot dem?
Jag som användare ser ju "dessa sajter" som en fördel för mig, tar mindre tid att hitta sakerna samt att annonsguidens sökmotor är bättre än blockets egna. Men från blockets sida så stjäl de deras katalog som de har arbetat upp. Smidigast är ju att blockera de servrar som rippar datan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt Internetworld ska Pricerunner samla annonser från 53 annonssajter, bland annat från Blocket.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
jag tycker att det är helt ok om de som indexerar frågar först.
Tex. Pricerunner har inte frågat oss om att få indexera. :huh: Åt Alla annonser fixade vi en special sida som de indexerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv tror jag att detta kan bli riktigt stort.. om blocket skulle vinna så skulle det innebära att google också begår lagbrott eftersom dom använder i princip samma metod i Google Ad-Sense.. folk söker efter våra annonser (hemsidor i detta fallet) men får upp även google's annonser.. Så en enkel match är det inte för B locket AB.. andra sidan så ägs blocket.se av bl.a. aftonbladet o andra stora investors..
En lösning för blocket är ju att bara låta sina sidor visas från deras server o stänga av att annonser visas vid länkning..?! Hur som helst den här tvisten kan förändra mycket i Sverige när det gäller källa / länkning.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Detta ska bli intressant att följa. I flera andta länder är detta helt olagligt, och det har varit många rättsfall där företag utan avtal djuplänkat till artiklar, annonser, musikfiler, etc. blivit dömda för brott mot upphovsrättslagen. För alla sajtägare (utom då allaannonser och annonsguiden) hoppas jag att dom blir dämda. Vi måste ju kunna välja om någon sajt får indexera vårt innehåll eller inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Resumé har nu uppdaterat artikeln med en kommentar från en snubbe på Blocket:
"Peter Siri på Blocket.se har fler fall han tittar på för att eventuellt vidta rättsliga ågärder, men inget likadant och inget som gått längre än detta. Att Alla annonser.se till en början deklarerade att de hade ett samarbete med Blocket retade honom också. - Speciellt som de frågade oss om de fick ta vårt material innan de körde igång och vi sa nej, säger Siri." Spänningen tätnar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag tror ivilket fall att blocket bränner sig. I och med en process kommer det antagligen skrivas om allaannonser så att sidan blir känd för allmänheten och antag sedan att blocket tas bort från allaanonser. Då skulle det fortfarande finnas dubbelt så många annonser, med en bättre sökfunktion där jämfört med blocket var skulle man välja att söka i första hand... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
||