Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta screenshot mha php

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-11, 18:45 #11
Lukas Lukas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by eg0master@Jan 11 2005, 17:02
Varför vill du göra detta?
Jag frågar eftersom om man vet varför kanske det är lättare att hitta en lösning på problemet.
Jag tänker bygga en administreringsfunktion som kan nås av min 3g-mobil, och då kan det i vissa fall vara praktiskt att kunna ta en screenshot för att kunna lösa ett eventuellt problem på distans. Jag har inte tänkt att screenshottet ska vara public, utan det ska bara kunna nås från administreringsfunktionen.
Lukas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 19:39 #12
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Varför vill du göra detta?
Jag frågar eftersom om man vet varför kanske det är lättare att hitta en lösning på problemet.
Jag tänker bygga en administreringsfunktion som kan nås av min 3g-mobil, och då kan det i vissa fall vara praktiskt att kunna ta en screenshot för att kunna lösa ett eventuellt problem på distans. Jag har inte tänkt att screenshottet ska vara public, utan det ska bara kunna nås från administreringsfunktionen.
Well, VNC har väl aldrig varit fel?
Oläst 2005-01-11, 19:43 #13
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Precis, kika på VNC istället om allt du vill göra är att komma åt din admin desktop...
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 19:57 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by eg0master@Jan 11 2005, 20:43
Precis, kika på VNC istället om allt du vill göra är att komma åt din admin desktop...
VNC känner jag till, har kört det en del och det funkar perfa för desktop datorer. Men jag känner inte till någon vnc-klient som kan köras på en Sony Ericsson V800, och sen skulle det väl bli rätt dyrt då bandbredd kostar multum när man kör gprs...
Oläst 2005-01-11, 20:30 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Nu är inte jag en mästare på telefoner, men till P800 finns iaf en javaklient för VNC:
http://my-symbian.com/uiq/applications/app...ldAuto=36&faq=6

Och hela vitsen med VNC är ju att minimera trafiken så så himla farligt blir det nog inte. Du får väl testa.
Oläst 2005-01-12, 15:08 #16
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by eg0master@Jan 11 2005, 21:30
Nu är inte jag en mästare på telefoner, men till P800 finns iaf en javaklient för VNC:
http://my-symbian.com/uiq/applicatio...dAuto=36&faq=6

Och hela vitsen med VNC är ju att minimera trafiken så så himla farligt blir det nog inte. Du får väl testa.
Kände inte till att det fanns VNC-klienter till nallar, så jag får väl ta och se om jag hittar nån för V800 (uppföljaren till z1010, ej P800).

Mvh Lukas
Oläst 2005-01-12, 18:57 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jester
Citat:
Originally posted by -Robert@Jan 11 2005, 18:35
Citat:
Ursprungligen postat av Jester
Är det inte lättare (möjligare?) att spara en kopia av det renderade dokumentet som användaren matas med? PHP körs ju på servern och någon ss från användarens burk är väl en säkerhetsmässig paradox.
Meningen var att hans server skulle ta en ss av det renderade dokumentet.

Det går att göra i .net *relativt* enkelt...

Då ska jag skticka ut hakan lite och säga att det är aningen meningslöst då det är enklare att bara ta en kopia av det renderade materialet och spara som ett text(html)dokument då denna samtidigt tar mindre plats. Missar man något om man gör på det viset?
Ja, man missar en screenshot som man kanske ska göra en thumbnail av och visa bredvid en sitelista etc etc...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 20:48 #18
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Detta hjälper dig kanske inte att komma närmare en bra lösning; men apropå det som några talade om här förut; att skapa ett program som lyssnar av en port / skapar screenshots vid angivna tidpunkter.

Det finns två andra metoder som detta skulle kunna lösas på. Antingen via att man utför ett exec-kommando med php, eller att man skapar en dll-fil som man registrerar och sedan direkt via php kan anropa en funktion därifrån, som till och med kan returnera resultat till php. Testade det för något år sedan med ett program skrivet i visual basic 6.0 och det fungerade fint även så. jag kommer dock ej ihåg hur man skulle gå till väga, men det skall finnas instruktioner på php.net. intressant om man vill ta screenshots av serverdatorn och liknande (och kör en server med php + windowsmaskin (vilket kanske inte är jättevanligt på webservrar dock) , fast det är möjligt att motsvarande också finns för andra operativsystem)... det kan i varje fall vara en kul sak att leka med
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 21:54 #19
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Om jag förstått saken rätt är det väl inte en screenshot av en renderad websida som man vill ha utan en screenshot av servern så att man kan se ev. status meddelanden, feldialoger etc.

En riktigt seriös programmerare skulle dessutom kunna modda en VNC klient (då den är opensource) så att du kör en VNC klient mot din server och sedan sparar bilden som jpg/png/gif eller vad du nu vill ha och publicerar den bilden på en websida så att du kommer åt att iaf se den på din nalle.

Vet inte om det finns ngt sådant klart, men det är fullt möjligt utan allt för mkt jobb.
Oläst 2005-01-13, 14:31 #20
Roberts avatar

Roberts avatar

Aha då förstår jag...tänkte lite fel där.

jamen eftersom du kör windows är det väl "bara" att ha en schedulerad komponent (eller service eller runtime) som tar ett screenshot var x'e minut och sparar bilden i en mapp. det behöver mao inte finnas en koppling mellan PHP och komponenten; du surfar ju bara fram bilden i webläsaren...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017