FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du skall göra en join på två tabeller så måste du ha ett värde för länkar dem tillsammans. T.ex. skall din usertable ha ett user id och din imagetable ett user id. User id i imagetable talar om vilken user i usertable som en image eller flera image tillhör. En korrekt SQL-fråga skulle då vara:
Kod:
SELECT usertable.name FROM usertable, imagetable WHERE usertable.user_id=imagetable.user_id Att länka två tabeller utan att ange vad de har gemensamt kommer att returnera alla tänkbara möjligheter som finns mellan tabellerna. Ett exempel på detta är om en tabell innehåller två rader med värdena 1 och 2 och en anna tabell innehåller två rader med värdena a och b skulle en länkning utan att ange vad de har gemensamt ge resultatet: 1 a 1 b 2 a 2 b Detta kallas för Cartesian join. I princip blir resultatet antal rader i tabell_1 * antal rader i tabell_2. Har du två tabeller med 100 rader i varje blir resultatet 10.000 rader. Så två tabeller med 1.000 rader blir 1 miljon rader i retur. Klart att din server får problem. Det vore kanske bättre om du angav vad du vill ha för resultat, så att en korrekt fråga kan utformas. Jag har en känsla av att du inte får det resultat du vill ha rent logiskt även om resultatet kan se ut att vara riktigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
För att bättre förstå vad jag vill ha ut, kolla på sny gga st. nak en.o rg/s ear ch.php (Fast ta bort dom onödiga mellanslagen) Det är inte jag som kodat sajten, utan det är ett köpt script, så jag har nog inte 100% koll på exakt vad det är jag vill ha ut av sökningen, och den är absolut inte optimerad. För att se hur söksidan ser ut så har ni sourcen här: sn ygg as t. na ke n. org /s ea rc h. ph p.txt s nygg ast. nake n.or g/se arch resu lts .php .tx t Har ni tips på övriga förbättringar i den så är ni varmt välkomna, jag är newbie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Exempel: hedkandi.kullervo. se/class.phpmailer.phps |
|||