Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ang. gratis reklam...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-12, 16:31 #11
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Jag tycker bara att även på mindre siter är platserna värda pengar och min erfarenhet är att man efter gratis vecka svarar att det inte var som man tänkt sig, men då jämför man sidan med de stora där man får mycket trafik direkt. Det man inte tänker på är skillnad i pris. Vi mindre är mycket billigare och därefter ska man beräkna trafik man får in.
Det är ju en självklarhet att man inte kan jämföra sajter där man får 500 besök/mån med en annan som skickar 10'/mån, frågan är vad din trafik är värd och jobbar du med seriösa företag så anser jag att dom likaväl som du skall redovisa på ett seriöst sätt hur provmånaden har gått, jag har klippt ut en liten del av min statistik för att du skall förstå vad jag menar.

Detta är från ett företag som jag köper trafik av och hade en provmånad, dom begärde 3000kr/månaden för en textannons. Efter en månads prov kom jag fram till att dom hade skickat 602 unika besökare. (Att jämföras med deras statistik, stämde bra) och 19 köp på unik-klicken, vinsten var på 3518kr ex moms, m.a.o kan jag fortsätta att annonsera för 3000kr/månaden, svårare behöver det inte vara.
Bifogade bilder
Filtyp: gif post-9-1102865504.gif (1.7 KB, 0 visningar)
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-12, 16:34 #12
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by Mats@Dec 12 2004, 15:00
Om jag förhandlar om en annonsperiod på exempelvis 6 månader som kostar mig 10' i månaden så är jag mycket mån om att få prova i en vecka eller två för att se om det ger vad som utlovas.
Det kanske även beror på summan man ska betala. Betalar man 1000 kr för en månad så kan man alltid chansa, däremot så kanske man inte vill chansa om det gäller 25.000 kr i månaden.

Davve, kör på provision under testveckan, och därefter en fast summa. Då ger du i alla fall inte bort annonsutrymmet.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-12, 21:08 #13
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Davve@Dec 12 2004, 16:30
Jag tycker bara att även på mindre siter är platserna värda pengar och min erfarenhet är att man efter gratis vecka svarar att det inte var som man tänkt sig, men då jämför man sidan med de stora där man får mycket trafik direkt. Det man inte tänker på är skillnad i pris. Vi mindre är mycket billigare och därefter ska man beräkna trafik man får in.
Håller med dig om att även på mindre sajter är annonsplatserna värda pengar. Jag har också en mindre sajt, och visst kan det ibland kännas att värdet blir satt till noll. Fast det naturligvis inte är det, utan samtidigt är det ändå många som skulle vilja ligga med, men helst gratis.
Men i den här sakfrågan är det ju ändå så att om du är absolut ärlig om ditt besökarantal så borde det inte bli så att företag tar en gratis provperiod och sedan säger att det inte motsvarade förväntningarna. Förutsätter dock att man på olika sätt har kollat upp att företaget i fråga är någorlunda seriöst. De flesta är ju då inte intresserade p.g.a den relativt låga besöksstatistiken, och då blir det ju ingen provperiod heller. Problemen börjar i samma stund som man överdriver sitt besökarantal.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-12, 21:44 #14
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Håller med dig om att även på mindre sajter är annonsplatserna värda pengar. Jag har också en mindre sajt, och visst kan det ibland kännas att värdet blir satt till noll. Fast det naturligvis inte är det, utan samtidigt är det ändå många som skulle vilja ligga med, men helst gratis.
Jag har "ett par hundra" sajter som jag annonserar på, antingen till fast kostnad eller mot provision och om man tittar på värdet av trafiken så finns det inget som säger att bara för att sajten är stor så är den bättre.

Nu är vi inne på vilken kvalitet trafiken har, det finns stora sajter som skickar trafik där 0,5% av besökarna handlar och det finns små sajter där upp emot 10% handlar.

Jag annonserar gärna på små sajter men jag vill inte betala för något som jag inte får, nu är vi tillbaka på testperioden igen...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-13, 00:45 #15
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Administratör
Thomass avatar

En glad säljare och en glad köpare är det bästa, jag har hellre en annonsör som betalar 3000 kr i månaden i 1 år än 6000 kr i 1 månad.

Det gäller bara att hitta en annonsör som har rätt produkter för din trafik, alternativ men det är inget att rekommendera en annonsör med mycket pengar och liten förmåga att kolla kvalitén.

Nu har alla inte ett sånt bra system som Mats, men ett sådan lönar sig på väldigt kort sikt, fråga Mats själv det systemet har nog inte alltid funnits. Och skall man köpa trafik från 200 källor är det nog ett krav.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-13, 01:03 #16
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
Inställningen spelar väl ändå en viktigare roll hur man behandlar och agerar mot en kund som i förväg vill ha något gratis. Är man som kund själv osäker på hur det kan gå för ens banner så finns det ju andra metoder för att komma undan stora kostnader men ändå vara tillmötesgående mot sajtägaren.

För varje vecka man inte får betalt så förlorar man pengar och är det nåt nisse som skickat ett helt oseriöst mail så är det inte konstigt att man aggerar som man gör. Är man seriös om att annonsera på en informationsplats under en lång period så är det väl inte så farligt att betala för någon vecka elr två för att testa hur det går för att göra en bedömning på längre sikt.

Handlar det om 25'000 kr/vecka som de stora sajterna tar, (lunarstorm & gp tar upp till 40'000 beroende på period) så har man nog råd att anlita en reklambyrå så att dom sköter all faktainsamlig åt en om var och hur det är lämpligt att annonsera. Reklambyråer är inte bara duktiga på att rita etc utan det är ju deras erfarenhet som man i första hand betalar för.

Sen får man inte glömma att 1 veckas annonser har en annan effekt än 6 månaders annonser.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-13, 01:50 #17
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Saint@Dec 13 2004, 01:03
Sen får man inte glömma att 1 veckas annonser har en annan effekt än 6 månaders annonser.
Där sa du ett sanningens ord, på en veckas test kan man ha vittjat tinan och fångat hummrarna som fanns i sjön de året, om siten i fråga har en låg omsättning på besökare (samma jämt). Så en test skall givetvis innebära en motprestation om ett rimligt resultat erhålles.

Sedan får man hela tiden påminna annonsörerna om vad branding är, många mindre företagare räknar med att annonskampanjen skall ha lönat sig när kampanjen är över, och det infaller inte alltid men kan vara dock så lönsamt på sikt.

Kelkoo utnyttjade detta genom att köpa reklam för bottenpriser under internetsvackan får några år sedan, vem känner inte till kelkoo nu? Samma gjorde Mr Jet med fler och kan nu stoltsera med att man brandat företag för en spottstyvel, all credd åt dom för det.

Att synas på ett visst ställe ihop med andra annonsörer kan långsiktigt vara värt mycket pengar, annars skulle aldrig aftonbladet kunna ta de priser de tar. Branding är ett krav om man skall bli STOR!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-13, 02:27 #18
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Min uppfattning är att man givetvis bör vara beredd på att gå med på provvecka eller liknande. Även om det möjliggör att det kan utnyttjas så är det något som i viss mån ändå bygger upp goodwill och bra affärsrelationer med andra kunder...

Tycker det hela går att jämföra med bilförsäljning relativt bra just eftersom man då ofta får provköra bilen helt gratis utan köptvång. Gillar man bilen så köper man den, gillar man den inte så köper man den inte. Är inte svårare än så. Sedan är det ju upp till bilförsäljaren (annonssäljaren) att bedöma från fall till fall när det kan vara lämpligt att låna ut bilen för provkörning...
Oläst 2004-12-13, 09:04 #19
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Davve@Dec 12 2004, 13:54
Är det fler än jag här som får mail i stilen:

Citat:
Hej, vi vill gärna annonsera hos er på prov, får vi tillräckligt god respons på annonsen så kan vi betala för kommande annonser
Intressant att du frågar just nu. Jag fick också precis detta. Kan ju vara en aktör som vänt sig till en mängd sidor och "prova gratis" för att sedan dumpa allt.

Var det senaste mailet från en butik med tre bokstäver..?
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-13, 09:17 #20
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Japp, och det började på "P" är det samma killar?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017