FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Detta är från ett företag som jag köper trafik av och hade en provmånad, dom begärde 3000kr/månaden för en textannons. Efter en månads prov kom jag fram till att dom hade skickat 602 unika besökare. (Att jämföras med deras statistik, stämde bra) och 19 köp på unik-klicken, vinsten var på 3518kr ex moms, m.a.o kan jag fortsätta att annonsera för 3000kr/månaden, svårare behöver det inte vara. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Davve, kör på provision under testveckan, och därefter en fast summa. Då ger du i alla fall inte bort annonsutrymmet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Men i den här sakfrågan är det ju ändå så att om du är absolut ärlig om ditt besökarantal så borde det inte bli så att företag tar en gratis provperiod och sedan säger att det inte motsvarade förväntningarna. Förutsätter dock att man på olika sätt har kollat upp att företaget i fråga är någorlunda seriöst. De flesta är ju då inte intresserade p.g.a den relativt låga besöksstatistiken, och då blir det ju ingen provperiod heller. Problemen börjar i samma stund som man överdriver sitt besökarantal.
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Nu är vi inne på vilken kvalitet trafiken har, det finns stora sajter som skickar trafik där 0,5% av besökarna handlar och det finns små sajter där upp emot 10% handlar. Jag annonserar gärna på små sajter men jag vill inte betala för något som jag inte får, nu är vi tillbaka på testperioden igen... // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Administratör
|
En glad säljare och en glad köpare är det bästa, jag har hellre en annonsör som betalar 3000 kr i månaden i 1 år än 6000 kr i 1 månad.
Det gäller bara att hitta en annonsör som har rätt produkter för din trafik, alternativ men det är inget att rekommendera en annonsör med mycket pengar och liten förmåga att kolla kvalitén. Nu har alla inte ett sånt bra system som Mats, men ett sådan lönar sig på väldigt kort sikt, fråga Mats själv det systemet har nog inte alltid funnits. Och skall man köpa trafik från 200 källor är det nog ett krav. Thomas
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inställningen spelar väl ändå en viktigare roll hur man behandlar och agerar mot en kund som i förväg vill ha något gratis. Är man som kund själv osäker på hur det kan gå för ens banner så finns det ju andra metoder för att komma undan stora kostnader men ändå vara tillmötesgående mot sajtägaren.
För varje vecka man inte får betalt så förlorar man pengar och är det nåt nisse som skickat ett helt oseriöst mail så är det inte konstigt att man aggerar som man gör. Är man seriös om att annonsera på en informationsplats under en lång period så är det väl inte så farligt att betala för någon vecka elr två för att testa hur det går för att göra en bedömning på längre sikt. Handlar det om 25'000 kr/vecka som de stora sajterna tar, (lunarstorm & gp tar upp till 40'000 beroende på period) så har man nog råd att anlita en reklambyrå så att dom sköter all faktainsamlig åt en om var och hur det är lämpligt att annonsera. Reklambyråer är inte bara duktiga på att rita etc utan det är ju deras erfarenhet som man i första hand betalar för. Sen får man inte glömma att 1 veckas annonser har en annan effekt än 6 månaders annonser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Sedan får man hela tiden påminna annonsörerna om vad branding är, många mindre företagare räknar med att annonskampanjen skall ha lönat sig när kampanjen är över, och det infaller inte alltid men kan vara dock så lönsamt på sikt. Kelkoo utnyttjade detta genom att köpa reklam för bottenpriser under internetsvackan får några år sedan, vem känner inte till kelkoo nu? Samma gjorde Mr Jet med fler och kan nu stoltsera med att man brandat företag för en spottstyvel, all credd åt dom för det. Att synas på ett visst ställe ihop med andra annonsörer kan långsiktigt vara värt mycket pengar, annars skulle aldrig aftonbladet kunna ta de priser de tar. Branding är ett krav om man skall bli STOR! Thomas
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Min uppfattning är att man givetvis bör vara beredd på att gå med på provvecka eller liknande. Även om det möjliggör att det kan utnyttjas så är det något som i viss mån ändå bygger upp goodwill och bra affärsrelationer med andra kunder...
Tycker det hela går att jämföra med bilförsäljning relativt bra just eftersom man då ofta får provköra bilen helt gratis utan köptvång. Gillar man bilen så köper man den, gillar man den inte så köper man den inte. Är inte svårare än så. Sedan är det ju upp till bilförsäljaren (annonssäljaren) att bedöma från fall till fall när det kan vara lämpligt att låna ut bilen för provkörning...
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Var det senaste mailet från en butik med tre bokstäver..? |
||
![]() |