FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Räkna hur mycket du behöver skicka i sekunden under den mest hektiska timmen och jämnför med bandbredden. Du kommer ingenvart utan statistik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag vet inte hur man gör en sådan uträkning
![]() Det hade varit intressant att höra från andra som kör sin egna sidor på ADSL. Hur det flyter på och så. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Rensa webbserverns logg. Rensa webbläsarens cache. Surfa runt på din sajt som du tror att den normala användaren gör. Kolla i loggen hur mycket data som skickats. Räkna sedan ut hur många sånna besök du klarar på en timme och se om du har god marginal mot mängden trafik du uppskattar du får under den bästa timmen på dygnet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det ska jag göra
![]() Men hade ändå varit intressant om några som själva hostar sin sida på ADSL skriver ner hur mycket besökare de har och så ![]() Eftersom jag i princip inte har några besökare så är det nog lungt. Men det är ändå intressant ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En personlig webbsida kan du utan problem köra på din adsl-uppkoppling. Det är framförallt bandbredden och tillgängligheten som blir lidande med en asymmetrisk (?) anslutning. 1mbit är som bekant "bara" 128kbyte/sec och det räcker utmärkt till html och lite bilder.
Upptäckte just att ett telia-abbonnemang på adsl har lägre roundtrip än min dedikerade hosting på gotanet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
När deo.com gick i konkurs smälde dom upp maskinparken i en lägenhet med en privat Bonet-ADSL-anslutning på 0,7mbit. Dom stängde av möjligheten att tanka stora filer men oj vad segt det gick ändå. Det var två exempel som jag inte tycker säger någonting mer än Vill man så kan man. Om du har större filer som användarna ska ladda ner så blir det nog inte så kul även om användaren är ensam inne och surfar. Du kan (beroende på vilken webbserver och OS du använder) begränsa bandbredden för varje klient så att inte en klient frossar i bandbredd och andra får dela på smulorna som blir kvar. Om du är händig med Linux så kan du sätta upp en dator som gateway och prioritera webbtrafiken för att inte sajterna ska bli slöa om du använder t.ex. Bittorrent eller DC. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
klarar som max 254gigabyte/Månad att överföra. 1mbit/s klarar 317gigabyte/månad. men somsagt falskhalsen på ADSL är att man i max hastighet har väldigt låg hastighet. om bara en är inne på sidan så går det ju inte så fort . sen har man flera på sidan så sjunker hastigheten drastiskt för varje klient. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag körde nyligen server hemma (10mbit BBB) och allt gick hur bra som helst. Snabba åtkomster och jag tänkte inte ens på att jag hade servern själv förens jag skulle ändra lite på inställningar och blev påmind om hur underbart det är med full och enkel access...
... ända tills min hårddisk dog här om dagen. 6 månader gammal blev den. Min förra hårddisk dog också men den hade jag bara använt 24/7 någon månad och trodde det berodde på åldern. Hårddiskar verkar inte vara gjorda för att vara igång 24/7. Hur man löser det på "vanliga" servrar har jag ingen aning om. Vore kul om någon visste. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Du har troligen för dåliga chassin eller för dåliga kylning på hårddiskarna. En vanlig hårddisk klarar utan problem ett par år 24/7 ...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Av ren smidighet byter jag IDE-diskar varje år, och SCSI-diskar vart annat år, det är säkert långt ifrån nödvändigt, men jag sover gott på natten och det är en billig försäkring mot oväntade haverier. Nu kör jag förvisso speglat men det är inte roligt ändå när diskar dör, dock bara hänt två gånger på snart sex år iofs.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|