Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Grammatiskt fel i annons

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-21, 11:02 #11
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Ingen menyfunktion i Firefox eller Mozilla, varje undersida pratar om någon internetfluga i Opera och Konqueror gör menyn fulare för varje klick. Kommentar på innehållet? Nej, så långt hann jag inte innan sidan stängdes i samtliga webbläsare.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 12:47 #12
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Max@Nov 21 2004, 05:10
Passar på att dela med mig av ett av de mest skrämmande exempel på dålig byrå jag hittat på senare tid (åtminstone som de presenterar sig själva) -http://www.intryck.se/
Åh, kors.... Jag tror den sajten har alla fel som finns att göra... Nåja, dom kan gärna ha den kvar så för min del, om jag skulle få igång en egen skrivbyrå så småningom.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-22, 00:59 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
På något sätt så påverkar stavfel och grammatiska fel. Det tolkar jag åtminstone av antalet inlägg i denna tråd. Jag håller med om att felet som i detta fall, inte direkt påverkar företagets trovärdighet för min del. Dock har det en viss påverkan, som kanske skulle avgöra om jag skulle välja mellan detta företag och ett annat. Men det vet jag kanske inte.

Det roliga med stavfel och grammatiska fel, är att på forum där folk söker hjälp med programmering eller design, så brukar de "stackare" som stavar fel eller gör ett grammatiskt fel blir överhoppade med inlägg där deras språk kritiseras. Oftast är dessa inlägg elaka. De kan vara av typen: "Lär dig stava innan du ber om hjälp."

Det kanske är så av naturen att det ligger närmare till hans att klaga än att berömma. Jag måste erkänna att jag nog tillhör den kategorin. Jag försöker dock skärpa mig eller ändra på mig.

Jag skulle kunna gissa att många av er här på forumet har varit med om, att när ni har gjort en hemsida eller en idé till en sådan ber någon titta på dem för att ge er en respons. Ni är ute efter sidans intryck, om den funkar, om det är lätta att förstå, är lätta att navigera på. Den ni har bett titta på sidan börjar anmärka på stavfel, korrekturfel, någon text som verkar konstigt formulerad etc. Så, någon inverkan har nog stavfel och grammatiska fel.

Slutligen. Jag hade aldrig klickat på bannern på aftonbladet.se om det inte hade varit ett grammiskt fel på den. Kanske ett trick med andra ord.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-22, 14:17 #14
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by guran@Nov 22 2004, 01:59
Det roliga med stavfel och grammatiska fel, är att på forum där folk söker hjälp med programmering eller design, så brukar de "stackare" som stavar fel eller gör ett grammatiskt fel blir överhoppade med inlägg där deras språk kritiseras. Oftast är dessa inlägg elaka. De kan vara av typen: "Lär dig stava innan du ber om hjälp."
Ja, så där kan det vara, men det tycker jag är fel. Jag gör stor skillnad på sammanhanget. När vi har våra diskussioner här i ett forum är det enda viktiga att vi kan förstå varandra. Här behöver vi inte alltid stava rätt. Det är något helt annat när det gäller en marknadsföringstext. Det är också ett helt annat krav när man skriver handledningar och instruktioner.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-07, 06:16 #15
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Gramatiska fel i annonser finns inte så länge det inte är endast brödtext har jag kommit på efter många timmars filosofi i min ungdom. När bokstäver blandas med bild så blir även bokstäverna en bild; ett ord bli då en bild som består av flera olika bilder (inte tecken) och skapar en form. MTV är ganska duktiga med att hitta konstnärer som experimenterar just med detta.

Utöver det så finns det ju som kanske inte alla upplever, grafiska former i form av att man ändrar tecken:
Gangster blir Ghangstah

Sedan bör man inte glömma att språk utvecklas; ord och stavningar som vi har idag skillde sig från förr. "Skall" tex anses inte vara lämpligt att änvända numera i skrift om man menar "ska" då "skall" är något som är hundens jobba. Knarka betydde förr knarra... numera försöker jag ändra om betydelsen till "Slösurfning på webben" men lyckas inte så bra
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-07, 09:02 #16
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
En annons måste inte vara rättstavad, det kan väcke mer uppmärksamhet med felstavning. Annons är ingen bok, det finns många som väljer att stava fel med meningen. Hörde en historia om ett bolag som anlita en reklambyrå som valde "fel branch" av naturliga skäl, men billiga var de. Det var en affishkampanj. De både stavade fel och hängde hanns affisher upp och ner av misstag. Det gjorde att bolaget uppmärksammades i alla media, vilket resulterade i PR som ingen väntat sig. Med annonser kan det gå hur som helst.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-07, 09:06 #17
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Davve@Dec 7 2004, 10:02
En annons måste inte vara rättstavad, det kan väcke mer uppmärksamhet med felstavning. Annons är ingen bok, det finns många som väljer att stava fel med meningen. Hörde en historia om ett bolag som anlita en reklambyrå som valde "fel branch" av naturliga skäl, men billiga var de. Det var en affishkampanj. De både stavade fel och hängde hanns affisher upp och ner av misstag. Det gjorde att bolaget uppmärksammades i alla media, vilket resulterade i PR som ingen väntat sig. Med annonser kan det gå hur som helst.
Nu var detta kanske inte medvetet, att de stava fel.
Men det finns många som gör "fel" medvetet för att öka sin försäljning.

Jag fick höra av en reklambyrå om hur Wasa (brödet) skulle lanseras i Norge.
De hade en budget på X kr, och istället för att annonsera med affischer,
tidningsannonser m.m. så la de medvetet lite pengar i olika förpackningar.

Helt random, till slut börja folk ringa Wasa och fråga varför de hade
hittat pengar i brödförpackningen men de visste inte sa de,
slutar med att alla tidningar i hela norge börjar skriva om det hela.

Att man kunde hitta pengar i deras förpackningar.....De fick
mycket mycket mer annonsering för sitt bröd än de hade fått
om de lagt pengarna på annonser.

Efter några år passerat, så bekräfta Wasa att det var ett PR -trick.

Smart
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 23:37 #18
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Rent generellt vill jag med bestämdhet säga att felstavningar i en annons eller på en hemsida motverkar sitt syfte, dvs få en tilltänkt kund attraherad av budskapet eller produkten. Naturligtvis finns det undantag om man ex med felstavningen vill uppmärksamma vikten av att stava rätt.

En felstavning kan betyda två saker, att avsändaren av budskapet har varit slarvig med korrekturläsningen eller besitter dåliga kunskaper.
Jag har svårt att se hur detta kan fås till någonting postivt för budskapet. Kan heller inte se hur det skulle locka uppdragsgivare att anlita någon som är slarvig, alternativt okunnig.

En dålig språkbehandling med sms eller i diskussionsgrupper som den här är på en liten annan nivå och är väl inte så mycket att orda om.

Däremot tyder antalet särskrivningar i en del inlägg på en viss okunskap om hur språket skall behandlas.

Visst har den tilltänkta målgruppen betydelse men man når inte en den yngre generationer med rena stavfel utan snarare ett annat anslag i tonen.

Sedan om vi skall peta i det är den korrekta stavningen; webbhotell, webmaster, webbansvarig, word wide web, webben, jag tror att principen framgår.

Ok jag är inte perfekt men har som ambition att bli bättre.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017