FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det alternativ jag funderar på är att köra inkludefiler. <include fil> <aspkod/logik> variabel1 utskrift (hämtad från inklude) <aspkod/logik> variabel2 utskrift (hämtad från inklude) <aspkod/logik> variabel3 utskrift (hämtad från inklude) <aspkod/logik> variabel4 utskrift (hämtad från inklude) o.s.v. Vad tror ni om det? Jag kör redan så många anrop av databasen så jag undviker helst det. Jag funderar också att köra en inkludefil för varje delsida. Eller kan man lösa det på något annat sätt. Det känns onödigt att inkludera info för alla filer hela tiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Man kan läsa in en hel sida/fil via tex. file()-kommandot, eller file_get_contents() i PHP för att läsa in en hel sida/fil (http://se.php.net/manual/sv/function.file.php). Sedan parsar man bara igenom sidan, och letar efter taggar som man själv har lagt in i HTML-koden, vilka är förutbestämda, tex. <-- START --> och <-- STOP --> Hämtar ut allt innehåll mellan dessa taggar, och visar de i en WYSIWYG-editor. - Vet inte om du förstod bättre nu, men det är iallafall ETT exempel på hur man kan göra, om man nu inte vill använda sig av databaser. Hjalmar: Citat:
include_once("language/swedish/" + MIN_UNDERSIDAS_NAMN.asp); Där du hämtar "MIN_UNDERSIDAS_NAMN.asp" igenom ett kommado, vet ej vad det heter i ASP, men i PHP heter den $_SERVER["PHP_SELF"], så du alltid har samma namn, och behöver inte skriva in detta varje gång, för varje undersida. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Men includes i ASP fungerar så att det är fråga om en ren ihopklippning av filer. Det är efter detta steg som sidan parsar ASP koden, dvs includer görs först. Då kan man inte ha logik som anger vilka inkluder du ska ha (då logiken körs efteråt) etc etc...
I ditt exempel så klipps alltså en fil in i asp sidans kod med dessa <-- START --> och <-- STOP --> "taggar" i. Detta kan inte parsas efteråt om de inte läggs in i någon form av logik, alltså att include filen redan innehåller variabeldeklarationer odyl. Ska man i ASP läsa in innehållet i en fil och tilldela detta innehåll till en variabel så måste man använda filobjektet och där har vi en prestandaökning. Ett databasanrop sker i regel snabbare än att deklarera upp fileobject och hämta filer + parsning av dessa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
För att slippa köra mot databas hela tiden så läs in en tabell med alla översättningar i ett disconnected recordset som ni sedan sparar i application objektet. Bra prestanda och flexibelt!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|