Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja en ide´

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-02, 23:31 #11
void void är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
void void är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by magiana@Nov 1 2004, 18:54

Det är inget märkvärdigt tryck, men rätt fyndigt. Så om jag avslöjar ide´n och de vill använda den men vägrar betala nåt, hur ska jag kunna hävda att upphovet är mitt? Jag antar att jag nog står mig rätt slätt om inget skrivs i förväg?
Nu vet jag ju inte hur unik din idé är, men du kan ju alltid försöka få mönsterskydd hos PRV.
void är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-03, 12:59 #12
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
magiana magiana är inte uppkopplad
Medlem

Tack för alla svar. Jag tror nog att det är lite överdrivet att skaffa mönsterskydd för ett t-shirttryck, men det var ju bra att få veta att man kan skydda sin design via PRV, ifall man nu skulle komma på nåt supergenialt nån gång.

Jag har surfat runt lite nu på olika t-shirtsajter men känner mig inte ett dugg klokare vad gäller prissättning. Det finns ju en del tryck som är bättre än mitt men också en hel del som är klart sämre, (enligt min egen åsikt alltså.) Det känns ändå som om en procentsats per såld t-shirt verkar rimligt. Den som säljer t-shirten behöver inte slänga ut en klumpsumma och därmed inte riskera nåt om den floppar. Å andra sidan, blir det en hit så får ju jag också en del av kakan .
magiana är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-03, 14:51 #13
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Jag tror att man kan sälja vad som helst med rätt marknadsföring och det är just i marknadsföring du behöver sätta större delen av ditt "riskkapital" om den ska bli en hit.

Givetvis finns det superidéer som sprider sig utan marknadsföring just för att de är så geniala men det är inte att hoppas på.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-04, 20:06 #14
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem
Predrags avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag håller inte med Kristofer riktigt där, det där är en sån där myt man lärde sig när man gick på Handels i gymnasiet. Men varför gick det åt helvete för E-handeln under It-boomen? Jo för att man trodde man kunde sälja vad som helst med rätt marknadsföring, och framför allt, mycket marknadsföring.

//Predrag
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-05, 20:58 #15
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det går inte att skydda idéer. Om du ritar ett motiv till en t-shirt, ja då har du däremot direkt upphovsskydd på den.

Ett sådant motiv behöver du inte vara rädd för att visa för ett företag. Tag bar med några vittnen som kan intyga att det var från dig de fick motivet. Dyker sedan ditt motiv upp på t-shirts utan ditt medgivande, då får du stämma företaget och det är då du behöver dina vittnen.

Har du en ren tankeidé kan du skydda den genom ett sekretessavtal med det företag du vill visa redovisa din idé för. Ni skriver under ett avtal och producerar de sedan din idé utan ditt medgivande, då har du avtalet mellan er när du vill stämma dem.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 03:17 #16
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Roberts förslag om ett NDA är en en ekonomisk synvinkel väldigt bra. Om ett du begränsar NDA:et till de ord du kommit på eller väldigt specificerat vad du föreslår till tryckeriet ser jag ingen anledning varför de inte skulle vilja skriva under det. (skriv att NDA:et endast gäller de ord eller det tryck som du tagit fram så lär tryckeriet skriva under)

Kör på NDA...dyrt och krångligt att köra via PRV (mönsterskydd)....om det rör sig om något du tror säljer för över 100 tkr bör du eventuellt överväga andra skydd...exempelvis PRV/mönsterskydd.

Det går inte förlita sig på skyddet att man var först och åberopa det vid eventuellt juridisk strid.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 11:34 #17
Schneakers avatar
Schneaker Schneaker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Schneaker Schneaker är inte uppkopplad
Medlem
Schneakers avatar

När det gäller upphovsrätt så kom jag att tänka på en grej som några kompisar gjorde när deras band spelade in musik.
Innan de släppte en låt offentligt så lade de en kopia i ett brev och postade till sig själva, på så sätt fick de en poststämpel som viade att de var först. Tydligen skulle postens stämplar vara giltliga, jag har ingen koll. Men det är ett billigt tips att testa
Schneaker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 22:32 #18
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Alla verk skyddas ju automatiskt av upphovsrättslagen om det uppnår verkshöjd, vilket du får fråga dig själv om din idé gör.
Men på dig låter det typ som en rolig text, och då tvivlar jag på att det uppnår verkshöjd, och jag tvivlar även tyvärr på att du kan få särskilt mycket betalt för din idé, då det råder ett överflöd av T-shirts i alla dess former.
Men du får ursäkta, nu har jag bara gjort massa antaganden om din tröja, självklart finns det en chans för att den är väldigt unik och rolig. Men jag skulle avråda dig från att få upp dina förhoppningar allt för mycket.
Ledsen föresten om jag låter som en sur gammal pessimist

Jag har för övrigt också hört att CafePress är skit
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 22:34 #19
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Schneaker@Nov 6 2004, 12:34
Innan de släppte en låt offentligt så lade de en kopia i ett brev och postade till sig själva, på så sätt fick de en poststämpel som viade att de var först. Tydligen skulle postens stämplar vara giltliga, jag har ingen koll. Men det är ett billigt tips att testa
Japp, poststämplar funkar utmärkt. Ett hett tips om man vill vara säker på att ha lagen på sin sida
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-07, 12:10 #20
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Bejjan@Nov 6 2004, 23:34
Japp, poststämplar funkar utmärkt.
Nån som känner nån på posten som behöver pengar, har på senare tid intresserat mej för poststämplar och dess utformning, skulle behöva lite hjälp haha

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017