FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Titta gärna på olika återförsäljarmöjligheter till att börja med. Ger dig i alla fall en känsla vad du kan bygg utan att ta alla de stora kostnaderna. Dvs om du inte är redo att dyka in med mycket pengar. Många gånger kommer man långt med ÅF och en snygg sida. Tror tom det finns ett par här som kör "svenskt" webbhotell men är ÅF till någon amerikansk aktör.
|
||
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan ju börja med att hyra server(servrar) hos en befintlig leverantör och konfigurera som det passar.
Dock så känns webbhotell väldigt ovärt att starta i dagsläget om man inte har en ny nisch eller något annat unikt... eller kombinerar det med andra tjänster. Fruktansvärt priskrig, om man ska ge sig in i standardhosting-gejmet måste man ha enormt med kunder för att det ska bli några pengar alls. |
||
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
T.ex. Jag vill ha HP ProLiant BL685c G5 Server series servrar hur mycket behöver jag ha de?
|
|||
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Skriv en affärsplan. Ta med hur mycket av driften du ska ta på dig själv och vad som ska hyras ut. Skalan ser ut ungefär så här: * Jag bygger en egen serverhall * Jag köper egna servrar och ställer i någon annans hall * Jag hyr servrar och hall från någon annan och sköter mjukvaran och systemarkitekturen själv * Jag hyr fully managed hosting och låter någon annan sköta det tekniska Häremellen finns det hur mycket detaljer som helst. Det rör sig kring val av operativsystem, tjänster, kontrollpaneler, Internetuppkopplingar, redundans, backup, el, kostnader, e-post etc. Ett klassiskt webbhotell förväntas leverera dessa tjänster: * E-post * Webbhosting * Support * Domänregistreringar Det finns "skräphosting" också, där framförallt den tekniska miljön men även de andra tjänsterna kan vara minst sagt bristfälliga. Normalt kanske ett sådant webbhotell har servrarna hemma i garderoben, kör utan redundant el och/eller låter bli att svara på supportfrågor. Normalt sett kan även säkerheten vara bristfällig, och det saknas ofta backup. Det finns inget som säger att det är fel att hosta saker hemma i garderoben, men du riskerar att störa dina kunder när sajterna och e-posten ligger nere, och det är väl tveksamt om det är etiskt riktigt att hålla det hemligt var man driftar sakerna, men det går ju som sagt om du behöver pengar till en början. I affärsplanen ska du också ha med finansieringen och hur du tänkt sno åt dig kunder. Tänk på att det är en mogen marknad med flera stora aktörer till rimliga pengar, så det kan vara svårt att vara övertygande för potentiella nya kunder (och riktigt svårt att få någon att byta till dig från en tidigare leverantör). Vad har du själv tänkt? |
|||
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tänk på att bladservrar är dyra, du måste ha en rätt dyr låda att ha bladen i. Edit: Öh.. Men allra först ska du fundera på hur du ska få kunder. Företag som inte kan sälja dör snabbt. |
|||
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Mitt eviga tjat om affärsplan börjar ge effekt ser jag, det gläder mig!
Affärsplan är som sagt grunden till framgång, men ingen garanti. Man hinner tänka efter både en och två gånger hur man ska göra bra affärer innan man startar, man hinner hitta sina egna kunskapsluckor och man kan få synpunkter från andra som redan gjort de grövsta misstagen, betydligt billigare än att göra dem själv.... Prova att lägga upp din affärsplan på http://www.smartplan.se (den kostar gratis) men den ger insikt om många frågor som man mentalt behöver gå i genom innan man drar på sig kostnader. Tänk efter ordentligt och kolla upp med kollegor under tiden du sklriver affärsplanen, se till att du får ut en rejäl marknadsmässig lön och räkna med att din tid är pengar, ingen bedriver en affärsverksamhet på fritiden, då är det definitionsmässigt inte fritid, utan arbetstid. Arbetstid ska man ha betalt för. |
||
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan man använda en server med 8gb ram och 1200gb hårdisk? Jag menar kan man bara ha en server för att börja med.
|
|||
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Några snabba frågor: * Hur duktig är du på att drifta en server och sköta administrationen av den? * Klarar du av att lösa allt pappersjobb och ekonomi och sådant bök med företag? * Kan du apache/mysql/php innan och utantill för att lösa eventuella problem? * Kan du fixa en kundhanteringssystem, ett supportsystem och en kontrollpanel för kunderna? Om nej på någon av dessa tycker jag du ska ta hjälp av någon om du tänker starta ett webhotell. |
|||
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Du måste fokusera på kundernas behov i första skedet. Ett behov är när en kund i din målgrupp har ett problem som de kan och vill betala för att lösa. Sen kan man börja fundera på hur man ska lösa kundens problem och hur man får lönsamhet i detta. Du har börjat med att sätta upp en lösning utan att ha identifierat vilken målgrupp du ska rikta dig till och ännu mindre vad de har för behov, det kommer inte att bli bra när man börjar i fel ände. Man måste förstå kundens verksamhet och kundens behov till att börja med. |
||
![]() |
Stängt ämne |
|
|