Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Korkade civilekonomer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-20, 11:36 #11
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Har sett många ingenjörer göra mycket dumma grejer och administrativ personal på diverse verk är ju också rätt bra på att slösa pengar på konstiga system och dödfödda projekt. Dessutom behöver det inte vara en civilekonom (en person med minst 1 poäng ekonomi från universitetet) utan det är väl troligare att det är någon brandare från någon media/reklamutbildning.

I vilket fall som helst så är det alltid dumt att ha förutfattade meningar och dra alla över en kant.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 12:02 #12
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

kam...
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 12:07 #13
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by Jonas@Aug 20 2009, 09:07
Lättare att sälja en tjänst till korkade byråkrater när man inte hör på namnet exakt vad det är.
Kund: - Vi skall starta en webshop inom (bla bla), vad kan ni erbjuda?
Leverantör: - Här är vi experter, du behöver självklart nsWebAddress, nsSpace/nsBusinessSpace, nsHosting, nsMail, nsProtect och självfallet nsCommerceSpace...
Låter som ett produktpaket som Yreg skulle kränga...
Indeed. Det gör det även svårare att jämföra med andra leverantörer. "Okej, de säger att jag behöver nsSpace, då ska jag kolla med andra leverantörer om de levererar Space-produkter"...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 12:09 #14
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Haha, rörigt. Brukar man inte försöka enas omkring standarder istället för att frångå dem? Men, men, får väl hoppas att det märks på försäljningen att den går ner så de här knasidéerna inte sprider sig.. Haha, Domain => nsWebAddress ™.. :P
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 12:16 #15
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
då jag har läst väldigt, väldigt mycket marknadsföring så ser jag varför de gjort så som de gjort och jag håller till viss del med dig claesm. Men ditt inlägg ang. andra yrkesgrupper var ju bra korkat/dumt.

Lärare är väl ett praktexempel! Här ändras ju metoder, läroplaner, namn på klasser, kurser, metoder för jämnan. Om man ska hålla sig till din filosofi skulle man kunna säga att du måste vara korkad eftersom alla begrepp som användes när du gick i skolan sedan länge är borta och ersatta med mer "moderna" begrepp.

Nu menar jag inte att jag anser att du är korkad men med ditt resonemang slår du lite tillbaka på dig själv.

Busschaufförer kallar ALLTID sina bussar för vagnar. Logiskt för oss andra!?

Men nu tillbaka till ns... Om jag var kund där så skulle jag tyckt det var oerhört frustrerande med ett namnbyte som det ovan. Däremot så tror jag att för den som ska bli kund, och inte är insatt, så ser de nya namnen häftigare och mer innehållsrika än vad de egentligen är. Det var ni inne på också. Men vad är det för fel med det? Vilseledande?
Nja. Isåfall ska alla mäklare, friskolor, musiker och snickare skjutas. De är också duktiga på att försköna sina objekt, utbildningar, verk och framtida byggen.

Business is business
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 12:28 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hahahhahaha. Hysteriskt roligt. Och inte så lite fräckt. De dumförklarar i princip varenda kund de har.

Jag håller med Claes. Det krävs en civilekonom för att tänka ut så här korkade saker. Jag är själv utbildad ekonom, så ingen behöver försvara oss. Innerst inne så vet vi att allt bara är dumheter, men det är svårt att sluta när man väl har börjat .

Förra året så döpte jag om statusen "Medlem" till "Pluskund" och var sjukt nöjd med mig själv efter det beslutet. Så här i efterhand så inser jag att jag borde sagt att det var på medlemmarnas egen begäran :lol:
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 12:38 #17
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Gustav, haha! Självklart!

För övrigt förstår jag också försöket till branding. Några av oss har tidigare diskuterat "postkod" som i postkodlotteriet där många retar sig på att det ju heter "postnummer". Yes, men "postnummer" går inte att registrera som varumärke, men "postkod" går utmärkt och är med varianter registrerat i flera varumärkesklasser av holländarna som gjort konceptet.

Men att tro att man ska få kunder och andra att prata om "nsWebAddress" i stället för domän är så dumt så, ja, jag vet fan inte hur jag ska beskriva det.

Och jag kan se hur det gått till. Kan vi registrera 'domain'? Nähä, då får vi kalla det för något annat, vad är det? Webbadress? Okej, kan vi registrera "WebAddress"? Nähä. Inte tillräckligt särskiljande. Då får vi lägga till NetworksSolutions, men det blir för långt. Så "nsWebAddress"? Okej, det verkar gå att registrera! Kommittémötet förklaras härmed för avslutat.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 13:04 #18
Flitig postare

Flitig postare

Fast det heter väl postkod delvis för att det inte ÄR samma sak som postnummer?
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017