Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Leverantörer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-21, 15:32 #11
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Mitt råd till Skatedragon: fundera inte så mycket, kör
Om man inte ens kan få sin affärsidé at fungera i teorin och på papper ska man aldrig starta verksamheten. Det är först när man har fått till en vettig affärsidé och affärsplan som man kan testa om det fungerar i verkligheten. Det är det som är poängen med att göra en affärsplan.
En affärsplan/idé på papper, i förväg, är absolut inget måste. Det är snarare bättre att försöka förverkliga idén. Skissa gärna upp idén, eller bolla den med någon annan, men låt inte affärsplanen komma i vägen. Det är mycket bättre att testa sig fram (och eventuellt misslyckas) än att sitta och grubbla i all evighet.

Affärsplaner är överskattade, i synnerhet i början av en verksamhet. Om/när man tar in investerare/partners och/eller börjar växa ordentligt så kan man börja fundera på det. Men till dess är det bara att köra på, precis som digiArt skrev.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 16:24 #12
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar

Reg.datum: Jun 2005
Jag tror de flesta gör en "affärsplan" innan de börjar även om den inte alltid hamnar på papper, medvetet eller omedvetet. Det är mkt bra konstatera om det som i detta fall handlar om att sälja produkter att man iaf har hälsosamma marginaler att jobba med.

Men sätt dig inte och gör ett 40 sidors kit strukturerat för att lämnas direkt till Accel liksom.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 17:21 #13
Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem

Skatedragon Skatedragon är inte uppkopplad
Medlem

Vi ville först och främst ta reda på vilka leverantörer och möjligheter det finns innan vi började med en affärsplan.

Dessa fick vi i PM av Danski, tack så mycket!
Skatedragon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 17:32 #14
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Du bör nog fundera på om film och spel är en bra bransch att gå in i...
Marginalerna är super kass och både spel och film används som lockvaror på stormarknaderna...
Det finns marginaler kvar på pall sortimentet dock krävs det just...pallar för att få till det hela. En pall ca 420 DVD´s ca 26.000:- ex moms..
Då oftas titlar som har "paserat bäst före datumet" osv..
För 8 år sedan helt rätt...
Men nu katastrof dåligt.
Skall du vara med och priskriga med de tyngre aktörerna som både har stora lager samt ett antal år bakom sig får du kalka med en 5% profit....
Att vara bäst är också bra men kunderna i dag vill ha sina beställningar i går....

- Lycka till..
MAT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 17:59 #15
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
I spelbranschen (konsol- och pc-spel) så är det Bergsala, Nordisk Film, Panvision, EA Games osv. du skall vända dig till.
De är enligt mina erfarenheter lätta att ha att göra med. Problemet är väl snarast att du får bättre inköpspriser genom att gå ner till Elgiganten.

Att konkurrera med pris i tänkt marknad är nog helt omöjligt. Det tror jag också.
Egentligen så tror jag att det är snudd på omöjligt att lyckas inom denna bransch som nystartat, litet företag.

Men man skall inte döma ut pris som konkurrensmedel.
Det kostar alltid att vara konkurrenskraftig på alla marknader. Antingen kostnad i din egen tid, eller i pengar.
Visst kan konkurrenterna sänka priserna. Men konkurrenter kan också skaffa ett störe sortiment, satsa på snabbare leveranser och erbjuda andra mervärden om man väljer den vägen. Det spelar ingen roll vad du gör för att vara unik. Dina konkurrenter kan alltid följa efter.

När du skall skaffa dig konkurrensfördelar så väljer du helt enkelt den metod som kostar minst och som ger mest tillbaka. Råkar pris vara denna metod, välj då pris. Råkar ett större lager vara rätt metod, välj då att investera i ett större lager. Råkar det vara bättre att satsa på en snyggare hemsida, investera då i en snyggare hemsida.
Det är naturligtvis inte helt lätt att identifiera vad man skall satsa på, men i teorin så är det faktiskt så enkelt.

Det spelar egentligen ingen roll hur du skiljer dig från dina konkurrenter och hur du erbjuder någonting som de inte kan erbjuda. Det viktiga är att du tjänar på det mervärde du erbjuder.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 18:02 #16
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jul 21 2009, 08:12
Man måste ha en affärsidé, och affärsplan som är genomtänkta och som man tror på. Först efter det kan man ge sig ut på marknaden och testa sin verksamhet.

Om man inte ens kan få sin affärsidé at fungera i teorin och på papper ska man aldrig starta verksamheten. Det är först när man har fått till en vettig affärsidé och affärsplan som man kan testa om det fungerar i verkligheten. Det är det som är poängen med att göra en affärsplan.
Om man ska starta ett företag och konkurrera med DELL där stora investerare krävs, ja då är det naturligtvis ett måste med en affärsplan.

Det finns verkligen inget måste att ha en affärsplan för ett företag som denna tråd handlar om.

Jag är helt säker på att vi aldrig haft det utbud av småföretagre vi har i världen idag om det hade varit ett måste att ha en affärsplan på papper.
Skulle inte bli förvånad om mindre 75% av all världens småföretagare saknar en formell affärsplan, vilket jag ser som nåt mycket possitivt.

Våga och Vinn!
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 21:32 #17
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Företag vinnar väll inte speciellt mycket på just spelen och konsollerna utan tillbehören. Äldre spel som supernintendo och dylikt har också hyffsade marginaler?
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-21, 23:09 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om man inte ens orkar skriva en affärsplan på 2 A4-sidor så kan man ju fundera på hur mycket sån person kommer att klara av att vara just företagare.

Att man gör en plan för sin verksamhet är ett absolut måste om man ska bli framgångsrik, det gör att man tvíngas tänka igenom ett antal möjligheter man vill använda sig av men oxo att man uppmärksammar en del risker att se upp med. Samt att man tvingas göra en kalkyl så man får en "hälsosam" marginal på sin verksamhet.

"De affärsidéer som inte tål att skrivas ned på papper är inte värda pappret de är skrivna på." Ytterligare ett citat av mig själv.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 00:27 #19
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jul 21 2009, 16:09
Om man inte ens orkar skriva en affärsplan på 2 A4-sidor så kan man ju fundera på hur mycket sån person kommer att klara av att vara just företagare.

Att man gör en plan för sin verksamhet är ett absolut måste om man ska bli framgångsrik, det gör att man tvíngas tänka igenom ett antal möjligheter man vill använda sig av men oxo att man uppmärksammar en del risker att se upp med. Samt att man tvingas göra en kalkyl så man får en "hälsosam" marginal på sin verksamhet.

"De affärsidéer som inte tål att skrivas ned på papper är inte värda pappret de är skrivna på." Ytterligare ett citat av mig själv.
Om du skrivit " det kan aldrig skada att ha en affärsplan", så hade jag hållit med dig. Men nu skriver envetet att man måste ha en affärsplan för att lyckas.
Du vet inte hur fel du har i det uttalandet.
Jag, har 2 syskon och mina föräldrar som alla är småföretagare inom helt skilda områden och tro mig, i inget av fallen har en affärsplan utformats och det har ganska bra ändå. Jag har 2 st företag och startar just nu mitt 3:e företag. Det behövdes ingen affärsplan för att starta något av företagen. Slump?

kan du utveckla lite mer varför man absolut måste ha en affärsplan för att lyckas? Mycket nyfiken på detta svaret.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-22, 08:12 #20
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Måste o måste...

Varje "seriös" företagare upprättar nog en affärsplan innan man drar igång men det går naturligtvis även utan men då är det nog mer tur än "skicklighet" att man lyckas. Ska du t.ex gå till banken med mössan i hand MÅSTE du ha en affärsplan.
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017