Citat:
Originally posted by jake@Sep 22 2004, 13:32
hej,
antar att de flesta här har ett antal epost-adresser ni kan bli kontaktade på. (tex privat och som webmaster)
Men hur samlar ni de olika. Samlar ni dem i olika mappar i ett epostprogram (tex outlook) eller har ni bara webbaserat gränssnitt?
|
Jag har en server hemma (en Sun Ultra 1 med Solaris 9) där jag hämtar mail via fetchmail från varje konto jag har ute.
När fetchmail har hämtat ett mail, levereras den till Postfix. Postfix skickar den genom spamassassin som märker upp eventuell spam. Därefter skickas den till clamavd som kontrollerar mailen efter virus. När det är klart skickas den till anomy sanitizer som tar bort alla .bat, .pif, .exe, .com-filer. (det steget är ju inte nödvändigt men folk ska LÄRA sig att inte skicka såna filer).
När den kontrollen är klar, levereras mailen via lmtpd till Cyrus-IMAP-servern. Eftersom jag har olika unixanvändare för varje mailkonto som kör fetchmail behöver jag inte bry mig att sortera mailen. Det görs automagiskt.
På min klient, skapar jag bara olika "mailkonton" i Outlook. Det här är smidigt sätt eftersom jag har en del konton som är "gemensamma" med fler personer. På så sätt kan vi alla läsa dem samtidigt. Likaså är jag inte beroende av en mailläsare och kan installera om min maskin utan att förlora alla mail.
Spamproblemet är ju obefintlig. Jag minns inte när jag fick spam i min brevlåda senast.
/Zoran