FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sludent:
Du har helt rätt. Mitt fel. R300 fixar 2 diskar men det är R410 som fixar 4 diskar. R410 åker ju nya Nehelon-familjen som i desktopsammanhang är mer känd som Core i7. Sen gör DDR3- minnena sitt också.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
R300 och R410 spelar i helt olika ligor vad gäller prestanda, dock är det lite så med priset också om man ska har lite mer kraftfulla saker i den.
Sedan är det snyggt att fronten är svart på R410 istället för silver som den är R610 och R710, gör sig snyggt i racket tycker jag. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
R410 är inte så billig, kom upp i 60k exkl med lägsta support garanti om man la till lite saker man skulle vilja ha i den.
Men köpte några R300 för ett tag sedan när dom var billiga, tror det blev 10k st inkl moms. Sedan 5k inkl moms extra för att få 16GB ram. Är disk och raid som plockar på priset massor. Den dagen SSD blir betydligt större och billigare så kommer det vara perfekt. Ibland har man nästan funderat på köra allt i ramdrive om man behöver extrem prestanda, nackdelen är att det inte finns något smidigt sätt att synca skrivningarna effektivt mot disk sedan. Frågan i ditt fall är hur mycket disk du behöver, någon quadcore med massa ram är billigt. Men du kommer gråta för diskarna och kontrollerkort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Patrik:
Det är DDR3-minnena och Nehelon-CPU:erna som fortfarande kostar skjortan. Jag vet inte om du är partner med Dell men ett tips är att handla genom en sådan. Du kan spara en hel del pengar på så vis. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tycker att grundregel nummer ett när man börjar växa är att separera ut tjänsterna. Att dra allt på en server känns fel. Att optimera för en tjänst ger dig mer kraft. Du kan sedan separera ut annat om du skulle behöva lyfta queries från databasen med memcache eller liknande. 6 miljoner visningar i månaden låter inte så attans mycket vilket innebär att två vettiga maskiner klarar detta galant.
Processor biten är mindre relevant då jag är övertygad om att du kommer ligga med stor del oanvänd. Diskarna på din databas maskin är desto viktigare. Att köra SATA är ett stort misstag om du skall få ut något av din databas. Snabbast möjliga gäller - och det är viktigare än 2,4 eller 8 kärnor. Mycket minne i din databas maskin är förstås också mycket viktigt. Den andra frågan är - varför lägger du maskinerna i USA. Du hittar liknande dealar i Sverige med svensk support. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
tack för all tips. jag fick en gratis server från min nuvarande host ( clustered ) där jag flyttade över forumet nu.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|