Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sökmotorer och dynamisk omdirigering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-14, 17:30 #11
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Originally posted by -digiArt@Jun 14 2009, 12:08
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Måste du dirigera om automatiskt? Räcker det inte bara att fixa länkar på kurslitteratur.se som *heter något i stil med "English version", "German Version" och låta besökarna klicka sig till rätt sida? Alternativt kan du ha ett script som känner igen land utifrån IP och visa ett meddelande, "Du verkar komma från Tyskland, klicka här för att komma till sajten för ditt land"
Nja, visst skulle det kunna vara en tanke, men användaren borde få lägga tid på att ägna sig åt sajtens innehåll istället för att lägga energi på att klicka sig till "rätt ställe" först.

Jag förstår tanken och tycker den är bra och användarvänlig. Jag vet dock inte riktigt om Google klarar av att hitta de andra språken när de hela tiden dirigeras till det språket som det land-IP deras spindel kommer från.

Kanske går det att trixa lite med robots.txt och undanta Googlebot från omdirigeringen. Bara en tanke, vet ej om det funkar.
=)

Vilket återkopplar till min ursprungliga frågeställning.

Får titta på att detektera user-agent och hitta på något smart utifrån det.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 22:31 #12
greenio.se greenio.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2009
Medlem

Varför inte bara ha kurslitteratur.se som svenska by default och textbookexchange.eu default på engelska? Jag antar att textbookexchange är vad du kommer marknadsföra internationellt, och skulle användarna komma in på den svenska domänen kan du nog lita på att de kan hitta en engelsk flagga.

Så länge det finns länkar till alla språk du kommer ha på sidan bör väl google hitta alla språken, är innehållet precis samma på de båda domänerna kan du ju sätta en link rel="canonical" till rätt domän beroende på språk, om du vill att google ska se textbookexchange.eu som domän när det är på engelska och kurslitteratur.se när det är på svenska.
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-14, 23:08 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by greenio.se@Jun 14 2009, 22:31
Varför inte bara ha kurslitteratur.se som svenska by default och textbookexchange.eu default på engelska? Jag antar att textbookexchange är vad du kommer marknadsföra internationellt, och skulle användarna komma in på den svenska domänen kan du nog lita på att de kan hitta en engelsk flagga.

Så länge det finns länkar till alla språk du kommer ha på sidan bör väl google hitta alla språken, är innehållet precis samma på de båda domänerna kan du ju sätta en link rel="canonical" till rätt domän beroende på språk, om du vill att google ska se textbookexchange.eu som domän när det är på engelska och kurslitteratur.se när det är på svenska.
Du har en riktigt bra poäng där med canonical, tyvärr så:

Citat:
Can this link tag be used to suggest a canonical URL on a completely different domain?
No. To migrate to a completely different domain, permanent (301) redirects are more appropriate. Google currently will take canonicalization suggestions into account across subdomains (or within a domain), but not across domains. So site owners can suggest www.example.com vs. example.com vs. help.example.com, but not example.com vs. example-widgets.com.
Däremot kan jag slänga på det och få bas-url:n som canonical. Dvs, användaren skriver exempelvis in /ISBN/9789144023656 och blir redirectad till /sv-se/ISBN/9789144023656 eftersom de valt svenska.

Då blir canonical url: /ISBN/9789144023656.

Det lutar nog åt att jag kör url-redirect beroende på språk istället för geografisk position, verkar vara den snyggaste och mest logiska lösningen.

Nu blir självklart följdfrågan gällande sitemaps, ska jag generera en per domän och betrakta det som två helt separata siter trots att de servas från samma plats?

Jag tar gärna emot ytterligare synpunkter, finns säkert andra sedan som hittar den här tråden som har liknande problematik.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-15, 00:26 #14
Medlem

Medlem

Ah, det hade jag missat om canonical, men å andra sidan sa google innan de kom ut med canonical att om en sida som har duplicate content länkar till originalet så vet google säkert vad som är vad ändå.

Så att ha med en permalänk på varje sida som alltid går till rätt domän beroende på språkinställning borde funka rätt bra också.
greenio.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017