FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men hur mycket extrajobb kan det vara att peta ditt ett kostnadsställe...?
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har varit med om att en faktura blivit returnerad efter förfallodagen (30 dagar), och sedan skulle de förstås ha 30 dagar till på sig att betala.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vill ni inte sälja pga extraarbete så skit i det då. Om kundvård inte ingår i ert vokabulär så kanske ni inte ska sälja några tjänster/produkter alls? Fakturerar ni mamma när hon ringer och stjäl tid från er också?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Poängen är att de inte informerar om kostnadsställe när de köper varan.
De betalar ej i tid utan hänvisar i efterhand till deras Eget policy om 30 dagars faktura som de ej håller etc. De struntar med andra ord i ingångna avtal. Köper de för mindre summor är det inte värt tiden att ringa o fråga efter kostnadställe, skicka varan och faktura till olika platser, få betalt typ 60 dagar efter leverans. Svar: Ja i dessa fall avstår Jag ifrån affären. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Säljer mycket produkter och tjänster till kommuner, myndigheter, fritidsgårdar, bibliotek, försvaret etc.
Har aldrig upplevt något som oklart, på alla avtal eller rekvisitioner står det klart och tydligt att de inte accepterar faktureringsavgifter och det är 30 dagar som gäller. Inte ens fått en antydan av någon inblandad i dessa affärer om att det skulle vara andra villkor nån gång. För nått år sedan tog det vanligtvis 40-45 dagar att få betalt men numera är det till 99% betalt på förfallodatum. De allra flesta större organisation och företag behöver lite längre tid för att få det attesterat av alla led. Många företag likvida problem just nu men det är en helt annan historia. Du får väga kundens betydelse mot hur mycket arbetstid du måste lägga ner på dem och hur lång tid det tar att få betalt. Att kräva statliga instanser på kontant betalning är i stort sett samma som att avsäga sig de kunderna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Jo en fråga till Magnusfaldt. Har du så att man kan ange märkning/referens när man beställer? Jag såg nu att det inte är alldeles självklart att det finns (shoppade lite nyss).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju inte så att det är en bestämd regel att stat och kommun alltid skall ha 30 dagar och aldrig ha expeditions- eller faktureringsavgift.
Majoriteten av våra kunder inom stat och kommun goldtar utan knussel expeditionsavgiften och 21 dagar. Det är inget märkligt med det. Det som jag reagerar på är när man får ett gulligt brev från dem, vilket ha hänt (men även från privata företag) som säger att de inte accepterar fakturor som inte har 30 dagar, inga som helst expeditionsavgifter etc. ett par år efter att de ingått avtalet. Då skapar det irritation och problem, för inte helt sällan är den som ursprungligen skrev på avtalen inte kvar etc., men hittills har vi bara tvingats "ge vika" vid ett par tillfällen. Det är ju egentligen inte något problem för stat och kommun att följa ingångna avtal, utan oftast någon inköpschef/ansvarig som fått nippran och vill strukturera upp saker oavsett vilka avtal man ingått. Jag tycker stat och kommun sköter sina betalningar föredömligt jämfört med en hel del på den privata sidan.
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag överreagerade lite på det där "skitbrevet".
Jag får ta mig en funderare, hur Jag ska förbättra e-butiken. Det bör även vara enkelt för större företag, kommunala & statliga bolag att handla. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|