Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Trött på nyhetsbrev som köper listor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-09, 02:17 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Ciffan@Jun 9 2009, 00:34
Efter att jag läste första posten har jag funderat och pratat med en del mindre företagare och det är lite intressant/märkligt att vi nästan allihopa accepterar eller ivart fall inte upprörs över direktadresserad pappersreklam. Även de som uppenbart är utskickade utifrån köpta listor. Däremot är vi mer än trötta på allt dylikt som kommer via epost. Detta samtidigt som vi inte ser våra företags epostadresser som särskilt personliga/privata i vart fall mindre personliga/privata än postadresserna.
Flera som har kontoret hemma ser sin postadress som mycket mer privata men har trots det lättare med reklam via papperspost än epost. Logiskt? Nej, om vi inte missat något
Det håller jag inte med om. Jag accepterar inte reklam i den brevlådan där det står "Ingen reklam tack". Nio av tio utdelar/brevbärare accepterar även den klisterlappen och stoppar inte reklam i lådan. Så mängden pappersreklam i min värld är minimal, samtidigt som spamét i min inbox börjar nå episka proportioner.

Det sympatiska med papperspost är att den faktiskt delas ut av en människa. Hjälper inte klisterlapparna så är det bara att snällt be utdelaren att få slippa eländet. Det har fungerat för mig såväl i Lund som i Stockholm, så jag tror inte det är någonting som bara fungerar just på min ort.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 12:34 #12
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Gustav, det handlade inte om oadresserad reklam som man kan bli av med genom klisterlapp utan adresserad pappersreklam som är utskickad utifrån köpta listor. För den blir du väl inte av med?

Själv får jag massor av pappersreklam - ibland 2-3 av samma som då kan vara adresserats till "utbildningsansvarig", "ekonomiansvarig", "VD"
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 15:37 #13
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Jag hatar telemarketing och är anmäld till Nix, men då företagstelefonen är samma som min privata så ringer ibland företag och ska sälja saker.

Värst av alla är jävla helvetes PHONERA som ringer typ en gång i månaden. Första gången tackade jag vänligt men bestämt nej till deras tjänst och la på, varefter de sedan ringde upp och skällde ut mig (!) för att jag var otrevlig på telefon! Sen dess är det krig. Jag har en lista här med BRA SVAR att ge dem när de ringer.

"Ja det låter ju OERHÖRT intressant - men vad synd att ni ringer och frågar mig, eftersom jag kör en stenhård policy att dissa alla företag som använder sig av Telemarketing..."

"Ja men du, tjejen/killen... Ska livet vara såhär? Sitta på en telemarketingbyrå och känna sig påstridig mot folk? Är det inte bättre att du utbildar dig och skaffar dig ett RIKTIGT jobb? Där du gör nåt konkret och skapar nåt?"

"Jag är sjukt upptagen just nu, men kan jag få ditt hemnummer så kan jag ringa dig ikväll typ kl 21?"
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 17:51 #14
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Jag har hört (vet inte om det stämmer, alltså) att om man säger till telemarketingpersonen att de redan ringt, så strular man till det ordentligt för dem och skapar en hel del extraarbete, men som sagt, jag vet inte om det stämmer.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-09, 23:54 #15
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by htiawe@Jun 9 2009, 17:51
Jag har hört (vet inte om det stämmer, alltså) att om man säger till telemarketingpersonen att de redan ringt, så strular man till det ordentligt för dem och skapar en hel del extraarbete, men som sagt, jag vet inte om det stämmer.
Låter troligt, eller så skiter dom i det. Oftast är det en dator som ringer upp nummer i förväg.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 00:21 #16
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Den förklaringen jag hörde var att om man säger att de redan ringt så kommer de tvingas kolla upp vad som blivit fel eftersom systemet som ringer upp inte ska ringa flera gånger på så kort tid.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-10, 10:32 #17
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Jag kan hänger gärna ut ett företag till, företaget bakom:
billigakuvert.se
visitkort.se
Vi har fått spam fån bägge "siter" till flera mejladresser utan att vi bett om det.

Man kan ju undra om de som sålt adresserna till dem har fått betalt för att de ska få använda dem från två domäner eller bara en.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 10:19 #18
klein klein är inte uppkopplad

Citat:
Originally posted by coredev@May 29 2009, 12:58
Med risk för att låta som en gnällkärring, men nu måste jag bara få skriva av mig lite! För jag är så otroligt trött på alla dessa nyhetsbrev som vi får till företaget - det kommer oftast några stycken per dag. 99% av dessa nyhetsbrev har köpt sin adresslistor av bolag som specialliserat sig på att damsuga internet efter e-post-adresser till företag, och sedan kategoriserat dessa enligt eget tycke och smak. Oftast blir det naturligtvis helt orelaterat till den verksamhet man har.

En stor del av nyhetsbreven verkar komma från små (och säkerligen nystartade) management bolag som skickar ut klychor som "när det blåser bygger vissa vindskydd, andra bygger väderkvarnar". Som att en eventuell minskning i orderingången skulle avhjälpas genom att spendera massor på nån bluffkonsult.

Allt som oftast så kontaktar jag avsändarna och ber dem berätta vem de köpte reistret av, sedan kontaktar jag dessa och ber att bli borttagen från deras register. Trots detta så blir det bara mer och mer nyhetsbrev i inboxen.

Varför tar inte regeringen och gör något åt reella problem för oss företagare - istället för att hålla på med skit som fra och ipred.

Tack det var skönt att få skriva av sig - nu kan jag ta helg
Om din bolag inte är egen juridisk person, gå in kov.se ,där finns information om att det är förbjudet att skicka "spam" eller reklam till enskilda firmor.

Skicka den tillbaka och upplys avsändare vad lagen säger, ställ frågan "Hur kan Ni vara konsulter på internet , när Ni inte ens kan lagen om E marknadsförening."

Land skall med lag byggs som kungen säger, samma saker gäller på internet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 10:22 #19

Citat:
Originally posted by Kocken@Jun 2 2009, 08:17
För min del får du gärna hänga ut företagen som säljer adresserna.
Bland annat de här har våra adresser på sina listor och säljer dem: http://www.e-postleverantoren.se/
De har mejladress: [email protected]

Här se ni vilka som sitter i styrelse :

http://allabolag.se/5567724462/befattningar

Någon som har ett hästhuvud och sälja? :-)
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-11, 13:13 #20
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by htiawe@Jun 9 2009, 17:51
Tror knappast att någon bryr sig. Har blivit uppringd minst 30 gånger (sen jag började skriva ner) av Svensk Mobiltjänst på 6månader. Av Tele2 och Telenor är vi uppe i över 20 samtal från varje, många gånger från samma callcenters och inte ovanligt samma säljare.

De brukar snarare svara "Det är helt omöjligt" och slänger på luren...
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017