FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag förstår förresten inte på vilket sätt IPRED blir meningslös?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Enligt Aftonbladet så får inte informationen som sparats användas för att jaga fildelare.
Jag förstår inte varför alla jublar, det är ju bara att skriva om lagen? Den är ju inte ens framlagd i sin färdiga form än. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Just det där har ju iofs lite med IPRED att göra... Men jag förstår inte riktigt heller vad som är problemet i det här specifika fallet, man har ett direktiv som tvingar operatörerna att spara dessa loggar, i syfte att komma åt en viss typ av brott, sen har vi IPRED som tillåter rättighetsinnehavarna att få ut dessa uppgifter. 2 lagar som "påverkar" varandra kan ju inte vara speciellt ovanligt. Man kan självklart tycka att det är ett fult tilltag att tvinga operatörerna till detta med förvisningen (som säkert är sann iofs) att man vill komma åt pedofiler och andra typer av grov brottslighet, och att en följd av det blir att även rättighetsinnehavarna kan använda dessa uppgifter. Men å andra sida, hade ni väntat er något annat ? Jag förutspådde det här för flera veckor sen. Och med handen på hjärtat, är det verkligen någon som tror att operatörernas invändningar mot detta, gärna offentligt yttrade, har något annat syfte än att öka intäkterna... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Enligt direktivet är det enbart tillåtet att lämna ut de lagrade uppgifterna till polis/åklagare, det ska till och med vara olagligt att lämna ut uppgifterna till andra (tex upphovsrättsorganisationer). Detta gör att IPRED verkningslös då operatörerna inte får lämna ut uppgifterna.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tycker för övrigt också att det är olyckligt att företag ska kunna begära ut uppgifter om fildelare. Det ansvaret bör ligga på rättsväsendet och det är väl just den punkten man är ute efter att rätta till nu.
![]() |
Svara |
|
|