Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jetshop 2.0 - bra/anus?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-17, 01:58 #11
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by SweCat@May 16 2009, 10:40
Jag håller med er, opensource är bra i vissa fall och hyrlösningar i vissa fall. Sedan finns även de som erbjuder möjligheten att köpa sin butik, vilket också är en variant. Det finns en del svenska varianter på det också.

Jag tror att det viktigaste är att man helt enkelt går igenom vad man vill att butikslösningen ska klara och vad man har för budget, sedan är det bara att börja kika runt, jämföra de olika varianter som finns och prova sig fram. Man brukar kunna få använda testbutiker hos de flesta.

Vad jag vill ha sagt är att här på WN så betraktas oftast allt som inte bygger på opensource som dåligt, och så behöver det inte vara. Olika saker passar helt enkelt olika kunder. Kika runt så kan man hitta det mesta.
Sluten kod är sämre för småföretag. Vad händer om Jetshop konkar?

Inlåsningar har vi lärt oss via DRM Skyddad musik att det är dåligt.

En sak vad folk glömmer, att webbshoppen emot kunden är en sak. Att shoppen har en massa lullo funktioner, är billiga försäljning argument.

Men hur är det administrativ det? Att bygga en produktdatabas med 10.000 artiklar manuellt är ett jätte arbete, och underhålla den likaså. Här man måste verklige tänka till.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-17, 02:00 #12

Citat:
Originally posted by Joley@May 15 2009, 11:07
Hej,

Det behöver faktiskt inte vara så dyrt att "hyra" en webbutik.

Min åsikt:

Skulle jag starta en webbutik så skulle jag utan att tveka använda mig av ett open-source system. Dels för att källkoden är öppen, dels för att den ständigt är under utveckling och går alltid att utveckla vidare med.

Vi har en uppsjö av alternativ där man kan hyra in sig för att bygga upp sin e-handel och få den tillhandahållen av de faktiska butiksskaparna eller professionella konsulter. Vi har väldigt, väldigt många alternativ... men det är som ni skriver... väldigt svårt att veta vilken man skall välja.

Då är frågan, ska man verkligen välja den som är lite dyrare framför den som är lite billigare? Oftast brukar det vara som så att man får vad man betalar för, men frågar man mig så anser jag att många i denna bransch tar tillfället i akt och saftar på en hel del. Jag anser att vara konkurranskraftig inom just e-handel är det övervinnande taget för de som vill hyra sig en e-butik.

Att man hyr en e-butik betyder inte att du INTE äger den, oftast innebär det att den tekniskt tillhandahålls av den leverantör du väljer. Visserligen kan det vara annorlunda från leverantör till leverantör. Hos t.ex. JetShop skulle jag aldrig tro att kunden får "ta" med sig butiken om denne väljer att avsluta sin e-butik. Hos oss på Prestaworks.se erbjuder vi tjänster för open-source projektet PrestaShop, vi ger våra kunder allt och lite till, bara för att de verkligen ska veta att vi bryr oss om dem och att vi inte vill dra ut pengarna från plånboken för att starta upp en e-butik.

Vi har låtit kunderna få veta att det faktiskt inte behöver kosta så mycket att kicka igång en e-butik som man själv äger, sen kostar det ju visserligen om man önskar tillägg och allt annat smått och gott, men även detta låter vi våra kunder få ta del av kostnadsfritt.

Det enda jag vill ha menat med detta inlägg är att det faktiskt kan vara värt att se över open-source projekt, speciellt om du som vill starta en e-butik inte har så stor koll på det tekniska och vill kunna ha någon att luta sig tillbaks mot om du stöter på t.ex. problem, helt kostnadsfritt!

Sen är det ju som sagt olika omständigheter hos olika leverantörer. Om vi tar JetShop t.ex. så har de ju utvecklat sin egen butik och anser att priset på den är ganska högt, då är det ju en självklarhet och bara acceptera vad dem vill ha ut av det. Samtidigt som det kan vara 10 gånger billigare att välja en leverantör som erbjuder tjänster inom ett open-source projekt.

Jag hoppas ni förstår lite hur jag tänker och resonerar i mitt inlägg, jag vill bara försöka få er att förstå att open-source är härligt 8 av 10 gånger ;-) och den stora peaken .... det går alltid att få hjälp från hundra tusentals människor runt om i världen!

Ha det gott och en trevlig helg på er!

Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.se
Är inte det är lite för mycket egen reklam. Nästa som spam.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-18, 13:49 #13
david.hultvall david.hultvall är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2009
david.hultvall david.hultvall är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Originally posted by Mike71@May 14 2009, 18:26
Hej, David

lite frågor till dig!

1. "individuell utveckling" betyder det att du kan lova att ni fixar en "snabb-kassa" åt mig?

2. Fixar ni: Multishop - olika butiker med olika utseende och innehåll men endast ett lager

3. Korsförsäljning, kan systemet rekommendera en viss vara utifrån kundens köp?

4. Kan kunder betygsätta produkter, rekommendera produkter?

5. Rabatt/annonskoder, finns den möjligheten?

6. Friendly URLs ? alltså logiska namn på url,s ?

Mvh
Mike
Hej Mike,

Känns som din träd har svävat iväg en aning.

Svar på dina frågor:

1. Med individuell utveckling menar jag att om du efterfrågar funktionalitet som ingen annan av våra 1500 kunder efterfrågar finns möjligheten att betala för den utvecklingen. Snabb-kassa är dock en sån sak som jag vet att flera kunder redan efterfrågat. Kan tyvärr inte lova nåt datum när det är klart.

2. Multishop är även det nåt som är på gång. Exakt hur den kommer att fungera vet jag tyvärr inte ännu.

3. Korsförsäljning löser vi.

4. Vi har ingen betygsättning av produkterna i shoppen, däremot kan du med hjälp av script lägga in externa tjänster för tex betygsättning.

5. Ja.

6. Dina url:er kommer att se ut så här: www.dindomän.se/produktensnamn

Hoppas det var svar på dina frågor. Kontakta oss gärna så kan du få lite mer utförliga svar.

MVH

// David
david.hultvall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 13:31 #14
swedishplate swedishplate är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2009
swedishplate swedishplate är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2009
Jag lämnade Jetshop www.jetshop.se för länge sedan. Dom är otroligt dyra och mycket långsamma, så det passade inte våra affärer alls. Kolla t.ex. SNABBKASSA som diskuteras i detta forum; I januari 2006 frågade jag Jetshops säljare när dom kommer att införa snabbkassa och han uppskattade att den skulle vara på plats under tredje kvartalet (vi snackar 2006)! Jag ser nu att den fortfarande (maj 2009) inte är införd. Däremot kan jag varmt rekommendera Textalk http://shop.textalk.se/se/ som fick bäst i test av tidningen PC för Alla. Tackar gudarna för att jag bytte till dom i tid. Jag har även skrivit några omdömen om Jetshop på denna blogg http://webshop-test.com/.
swedishplate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-23, 01:28 #15
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag behöver väl knappast säga att jag rekommendera osCommerce, man kan göra mycket med den Open Source lösningen
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-23, 23:16 #16
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem

Citat:
Originally posted by swedishplate@May 19 2009, 13:31
Jag lämnade Jetshop www.jetshop.se för länge sedan. Dom är otroligt dyra och mycket långsamma, så det passade inte våra affärer alls. Kolla t.ex. SNABBKASSA som diskuteras i detta forum; I januari 2006 frågade jag Jetshops säljare när dom kommer att införa snabbkassa och han uppskattade att den skulle vara på plats under tredje kvartalet (vi snackar 2006)! Jag ser nu att den fortfarande (maj 2009) inte är införd. Däremot kan jag varmt rekommendera Textalk http://shop.textalk.se/se/ som fick bäst i test av tidningen PC för Alla. Tackar gudarna för att jag bytte till dom i tid. Jag har även skrivit några omdömen om Jetshop på denna blogg http://webshop-test.com/.
Måste bara fråga. Har du själv gjort designen på din sida eller är den från textalk?
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-23, 23:49 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av Joley
Hej,

Det behöver faktiskt inte vara så dyrt att "hyra" en webbutik.

Min åsikt:

Skulle jag starta en webbutik så skulle jag utan att tveka använda mig av ett open-source system. Dels för att källkoden är öppen, dels för att den ständigt är under utveckling och går alltid att utveckla vidare med.

Vi har en uppsjö av alternativ där man kan hyra in sig för att bygga upp sin e-handel och få den tillhandahållen av de faktiska butiksskaparna eller professionella konsulter. Vi har väldigt, väldigt många alternativ... men det är som ni skriver... väldigt svårt att veta vilken man skall välja.

Då är frågan, ska man verkligen välja den som är lite dyrare framför den som är lite billigare? Oftast brukar det vara som så att man får vad man betalar för, men frågar man mig så anser jag att många i denna bransch tar tillfället i akt och saftar på en hel del. Jag anser att vara konkurranskraftig inom just e-handel är det övervinnande taget för de som vill hyra sig en e-butik.

Att man hyr en e-butik betyder inte att du INTE äger den, oftast innebär det att den tekniskt tillhandahålls av den leverantör du väljer. Visserligen kan det vara annorlunda från leverantör till leverantör. Hos t.ex. JetShop skulle jag aldrig tro att kunden får "ta" med sig butiken om denne väljer att avsluta sin e-butik. Hos oss på Prestaworks.se erbjuder vi tjänster för open-source projektet PrestaShop, vi ger våra kunder allt och lite till, bara för att de verkligen ska veta att vi bryr oss om dem och att vi inte vill dra ut pengarna från plånboken för att starta upp en e-butik.

Vi har låtit kunderna få veta att det faktiskt inte behöver kosta så mycket att kicka igång en e-butik som man själv äger, sen kostar det ju visserligen om man önskar tillägg och allt annat smått och gott, men även detta låter vi våra kunder få ta del av kostnadsfritt.

Det enda jag vill ha menat med detta inlägg är att det faktiskt kan vara värt att se över open-source projekt, speciellt om du som vill starta en e-butik inte har så stor koll på det tekniska och vill kunna ha någon att luta sig tillbaks mot om du stöter på t.ex. problem, helt kostnadsfritt!

Sen är det ju som sagt olika omständigheter hos olika leverantörer. Om vi tar JetShop t.ex. så har de ju utvecklat sin egen butik och anser att priset på den är ganska högt, då är det ju en självklarhet och bara acceptera vad dem vill ha ut av det. Samtidigt som det kan vara 10 gånger billigare att välja en leverantör som erbjuder tjänster inom ett open-source projekt.

Jag hoppas ni förstår lite hur jag tänker och resonerar i mitt inlägg, jag vill bara försöka få er att förstå att open-source är härligt 8 av 10 gånger ;-) och den stora peaken .... det går alltid att få hjälp från hundra tusentals människor runt om i världen!

Ha det gott och en trevlig helg på er!

Mvh
Joel Bahar
Prestaworks.se
Är inte det är lite för mycket egen reklam. Nästa som spam.
Jag skulle ändå vilja ge en eloge till folket på prestaworks för deras engagemang på prestashop.com och all gratis hjälp de har givit till alla behövande prestashopanvändare (bla mig).
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-24, 23:42 #18
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Ang http://webshop-test.com/
Har en kompis som valt jetshop och som upplever precis det du skriver om. Det bara kostar och kostar och han är inte ens i drift ännu. Han visar mig några fakturor och det är helt sjukt.

Textalk tycker jag är grymma men jag är nybörjare så det är svårt att veta hur de står sig i konkurrens med andra. Vi säljer till Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Danmark och jag tycker textalk fixar allt.

/R
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-07-29, 15:40 #19
yster yster är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
yster yster är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Standard Saknar exportfunktion

Jag vet att det är en gammal tråd, men ändå.
Har en kund som använder Jetshop, och jag försöker hjälpa kunden att exportera kundregistret för att sedan importera in i ett e-postverktyg och märker till min förvåning att det inte finns ngn exportfunktion.

Mailar supporten, och visst, de kan hjälpa mig få ut uppgifterna, dock till en kostnad av 250:-. Ok, det skulle jag kunna leva med, men grejen är att jag måste exportera ut listor inför varje e-postutskick, dvs 2-3 ggr i månaden.

Inte klokt!

Vet faktiskt inte hur jag skall kunna hjälpa min kund nu.

Jetshop verkar suga.
yster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-02, 16:01 #20
hallis hallis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
hallis hallis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av yster Visa inlägg
Vet faktiskt inte hur jag skall kunna hjälpa min kund nu..

Tidigare i tråden skrev en representant från JetShop att man kunde individualisera webbshoppen (vet inte hur mycket). Om det är möjligt kan du skriva en egen funktion som hämtar dessa uppgifter.
hallis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017