FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Håller på att lansera en site med oklar resursförbrukning, men helt klart är att vi ska lägga oss lite över standardwebbhotellkonto. Kraven jag ställer; Linux Relativt uppdaterade versioner av php & mysql Bra med moduler till php (GD etc). Stadigt stöd för mail() Webbhotellet/leverantören står för drift och uppgraderingar. Cronjob Server lokaliserad i sverige. Processor/ram & bandbredd är oklart. Gärna skalbar lösning. Fick följande offert; Citat:
Jag köper 532 kr i månaden för VPS:en, samt 1000 kr i månaden för driftning förutsatt att den är bra. Däremot INTE att betala 5.700 för suse, kör lika gärna eller hellre debian. Ser ingen anledning att betala för opensource-mjukvara. Grundinstallation 8.400 låter också som ett rån. Tar tacksamt emot tips på stabila leverantörer med lite lägre hustlingsnivå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Glesys gör det där för 1000kr totalt typ i månaden. Manager hosting och standard/guld vps eller liknande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Däremot är jag gärna med Dan och rekommenderar GleSYS varmt - de kan säkert fixa en klart bättre offert. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Suse kostar ju ungefär så mycket i inköp. Om du inte vill betala för en licens så kanske du hellre vill ha OpenSuse?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Grundpriset är väl inte så mycket att snacka om, visst du kan få en dedikerad server för det men då har du inte samma serviceavtal på hårdvaran som på VPS.
Men 8.400 i installation låter som ett skämt, max 1k i installation bör vara rimligt. Sedan välj Debian eller något, inte värt betala så mycket för ett support avtal för Suse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Hör även med patrikweb.se han kan säkert fixa något bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar, ska kolla upp era tips!
Jag vet att SUSE kostar.. men kör hellre debian och betalar webbhotellet en rimlig peng för att underhålla det. Litar på att communityt runt debian är ganska stabilt.. kört på många webbhotell. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Debian är alla fall rent och stabilt, SUSE och RH och sådana distar brukar endast vara en massa skit.
Bara en minimum install tar ju förfan massa MB av dom, hur mycket skit som hellst som installeras som standard även på minimum. Debian är inte så mycket att underhålla i sig, är fördelen med pakethantering. Även om jag föredrar FreeBSD framför linux om det handlar om stabil miljö. I regel brukar det vara massa 3part saker som ställer till, typ olika form av kontrollpaneler. Eller extremt dumma konfigueringar från användare eller extremt dåligt kodade script. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
1000 kr för patchning, antivirus, övervakning och backup
låter löjligt billigt. Beroende på hur många GB som ingår i backupen och hur patchningen går till så kan det vara ett riktigt kap. Om patchningen sker att de testar patcharna innan de skjuter på dem på din kärra så är det en hel del arbets- tid bakom detta. 1000 kr tillsammans med allt annat som verkar ingå, betalar ju inte ens en timmes konsulttid. Jag skulle råda dig att ta reda på vad som exakt ingår i det där avtalet och ta ställning därefter. Gällande grundinstallationen så kan det vara ett rimligt pris beroende på hur mycket de behöver konfigurera din server. Det verkar inte handla om någon grundinstallation. 8400/8=1050 kr/h, vilket låter som en rimlig taxa för en duktig Linux-konsult. Tänk oxå på att de gett dig ett max- pris. Det låter som det mycket väl kan gå fortare och bli billigare. Men det kan också ta mycket längre och då går de helt plötsligt "back" på affären. Det är lätt att stirra sig blind på ett pris. Jag skulle som sagt råda dig att läsa igenom och ta reda på allt som ingår och ta ställning därefter. Just nu är det lite som att jämföra äpplen och päron genom att rekommendera andra leverantörer när vi inte har en aning om vad som egentligen ingår. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Patrikweb är det rätta valet i denna fråga!
Helt klart överlägsen i support,drift och pris! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|