Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Macbook Air - när kommer nästa?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-08, 22:32 #11
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by hnn@Apr 8 2009, 07:33
Min bror har en MacBook som knappt orkar driva en extern 19.
Alla vanliga laptops från 2006 är väl slöa på att driva stora skärmar? Vi pratar om den 5:e generationes Macbook här som kom i november om inget annat nämns. Har själv en sån som håller god prestanda när jag kör med min 27" skärm (1920x1200).
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 01:23 #12
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare

Kan någon förklara för mig nyttan i att använda en extern skärm till en laptop? Man sitter ju alltså då med först en laptop framför sig som har en skärm och sedan bakom (?) den en extern skärm som visserligen är trevligare att se på men ändå så har man alltså 2 skärmar framför sig, varav laptopens skärm täcker den större om man inte sitter snett och skriver? Eller använder ni kanske extern tgb till den och stänger ner laptopen (men som samtidigt körs) ?
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 02:37 #13
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Det är en 19 med 1680x1050 (inom spec. för single-link), första Macbook som hade C2D (2år gammal).
Den orkar inte driva skärmsläckaren Flurry utan att processorfläkten rusar *skärmsläckaren laggar.
Säg inte att det är datorn det är fel på för problemen försvinner direkt jag drar ur adaptern.

Men det har ju inget med skärmens storlek att göra, delvis har det ju med upplösningen att göra, men tycker du inte själv att det är ganska irrelevant att mäta detta med en skärmsläckare ?
Som sagt, intelgrafiken ÄR ju inget prestandamonster, och fullskärmsskärmsläckare som Flurry och Konfetti är krävande, men det är väl ett ganska ointressant mätverktyg, eller ? Eller köpte du MB för att kunna köra Flurry i hög upplösning....(sen skulle jag kanske kolla datorn iaf, för om jag kunde köra MB med CD utan problem (även Flurry) så borde det ju inte vara några problem för dig med C2D, om du nu inte har väldigt lite internminne...)

Citat:
Ursprungligen postat av aDonis
Kan någon förklara för mig nyttan i att använda en extern skärm till en laptop? Man sitter ju alltså då med först en laptop framför sig som har en skärm och sedan bakom (?) den en extern skärm som visserligen är trevligare att se på men ändå så har man alltså 2 skärmar framför sig, varav laptopens skärm täcker den större om man inte sitter snett och skriver? Eller använder ni kanske extern tgb till den och stänger ner laptopen (men som samtidigt körs) ?
Nyttan ? Nyttan är väl samma som man alltid får av att köra dubbla skärmar, jag har en 23" Samsung (jämte) kopplad till min HP, då kan jag på den externa skärmen köra 2 A4/liggande A3 samtidigt som jag på laptopen får plats med "alla" verktyg jag vill ha i såväl Photoshop som Illustrator....t.ex...

Jag vet inte hur det är med dig, men jag klarar faktiskt av att skriva och använda tangentbordet på laptopen även om det inte står i absolut rät vinkel framför mig...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 09:27 #14
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Jag förstod aldrig vad det var som var så unikt med Air. Min fem år gamla bärbara IBM har närapå motsvarande specar i allt, förutom att den har vanlig hårddisk, fler USB-portar och möjlighet att stoppa i PC Card. :-)
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 09:34 #15
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by aDonis@Apr 9 2009, 01:23
Nyttan är arbetsytan, istället för att känna sig låst på 1280x800, så kan man arbeta i större upplösning. Man transporterar sin arbetshäst till o från jobb, istället för att ha en stationär både hemma o på jobbet.

Jag använder båda skärmarna, en till mail fönster + itunes den andra till huvudsakliga arbetsytor. Varför helt enkelt inte prova och känna ifall man är bekväm med det?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 16:39 #16
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Apr 9 2009, 09:27
Jag förstod aldrig vad det var som var så unikt med Air. Min fem år gamla bärbara IBM har närapå motsvarande specar i allt, förutom att den har vanlig hårddisk, fler USB-portar och möjlighet att stoppa i PC Card. :-)
Din 5 år gamla IBM har väl ändå ingen Dual Core processor ? Men jag har själv haft en X31 och var grymt nöjd med den, men Air...den kör Mac OS X, LED skärmen är riktigt bra, och sen är det ju den övergripande känslan, konstruktionskvalitéten på den är ju second to none....
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 19:55 #17
Eazts avatar
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
Eazts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by aDonis@Apr 9 2009, 01:23
Jag kan delvis hålla med dig. Om man sätter en laptop FRAMFÖR en större skärm kan det se lite suspekt ut. Men varför inte använda sig av en mer komplett dockningslösning?

Jag låter min laptop fungera precis som en stationär, d.v.s. man kör inte bara en extern skärm, utan man använder en docka med tangentbord, mus, skärm, hårddiskar osv. Och så sitter laptopen snyggt bredvid den stora skärmen, så man kan dra ut lite extra fönster där.

Varför har man så?

Jo, såklart: betydligt bättre ergonomi än att arbeta direkt "på" laptopen + allt funkar som en stationär med två skärmar, MEN man kan bära med sig datorn utan att behöva synka osv.
Eazt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 22:30 #18
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det var inte meningen att ni skulle känna er ifrågasättade på ett konstigt sätt, ni som verkar blivit smått upprörda av frågan utan jag tyckte bara det verkade underligt att flera faktiskt arbetade sådär med 2 skärmar varav en är en laptop. Ska faktiskt ta och prova på det, det låter ju spacy även om jag inte gillar tanken att arbeta med huvudet vridet åt något håll.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-09, 23:03 #19
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Har du provat nya macbook i aluminium och jämfört den med Air. Skillnaden är inte så jättestor och vanliga macbooken är även den lätt och kostar 4.5k mindre.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-10, 00:55 #20
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Har själv en macbook air och den suger fet pung. Ursäkta språket så här sent på kvällen. Datorn är seg som fan. Kollar du på svt play (flash applikation) så börjar den hacka efter ett tag. Fläkt utblåset ligger precis under datorn så du måste ha ett helt plant underlag under. Den går inte att använda i sängen eller i knät. Sen idag upptäckte jag att bluetooth headset inte fungerar. Efter att ha googlat i några timmar så är det en inbyggd bugg i apple operativsystem som det inte släppts någon lösning på de senaste 6 månaderna. Det enda skiten är bra till är att se snygg ut.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017