FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ok, mitt exempel haltade lite eftersom det skulle kunna ses som att alla företag var olika webbplatser, jag menade att de skulle ses som undersidor på en o samma webbplats
![]() om man då måste passera ett företags kontorslandskap för att hitta kartan till de andra finns det en risk för att man bara orkar med att "läsa" ett par "kontor" innan man går till grannhuset (annan webbplats) en bra liten sida är denna http://www.google.com/support/webmasters/b...?answer=35769#3 särskilt denna rad borde rätt många läsa 2 ggr ![]() Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag vet ärligt talat inte varför jag använt H2 som rubrik över de olika "menysektionerna" (inte för varje länk i menyn). Det finns ju ingen anledning att göra det.
Jag är inne på rhdf 's linje att designa för besökarna. Samtidigt vill man ju göra rätt enligt Google. Inte minst för att man kanske använder metoder som gör att de ratar webbplatsen. I mitt fall är det ju enkelt att styla en p-tagg så att menyrubriken ser likadan ut som när jag använde en H2:a. I detta fallet ser besökaren ingen skillnad samtidigt som Google inte kan klaga på att jag skulle försöka stärka sökord med H-taggar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det handlar ju bara om att tala om för Google vad sidan egentligen handlar om och vad som är viktigast, precis som man använder H1, <title>, [B] o.s.v. Citatet som du hänvisar till gäller ju bara om man visor OLIKA innehåll för Google och besökaren. Med CSS positionering visar man exakt SAMMA ihehåll för både Google och besökaren. Exempel: Säg att du har en sida med 5000 rader kod. Nu ska Google spindla header, top menu, left menu etc innan de kommer fram till ditt absolut viktigaste innehåll som börjar med en H1:a på rad 3400. Tror du att Google tycker att det innehållet på rad 3400 verkar premierat och viktigt? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå här
när man talar användarvänlighet och semantisk webb så pratar man om i vilken ordning elementen kommer i html-källan, dvs hur ser sidan ut UTAN HTML och jag tolkar citatet efter första delen "Make pages primarily for users" när man börjar komma med argument om varför man skall placera saker så att användaren av sidan har svårt att hitta dem utan css på slaget, bara för att sökmotorerna snabbare skall hitta sökord i innehållet är precis vad jag tolkar som att man bygger för google inte för användare har man sin H1 på rad 3400 har man gjort fel, eftersom H1 skall vara det första man ser på en sida, enkelt <h1>Min sida om gnuer</H1> <h2>Huvudmeny</h2> <ul>[*]Inledning[*]Utbredning <h2>Inledning</h2> bla bla bla en massa innehåll kanske nån <h3> jag misstänker att google som kan klura ut så jävla mycket annat kanske även klarar att inse att en lista med 5-10 länkar som leder till andra delar av samma webbplats är en meny = mindre viktig än den text som står inom taggar under en rubrik som dessutom överenstämmer med sidans titel har man en sida med 5000 rader kod kanske man skall börja fundera på om placeringen av meny och <h1> är ditt största problem ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() expressen.se har 8500 rader o.s.v........... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
ok, visst amazon har kanske 5000 rader... men inte en enda H1, och kolla på den utan CSS
![]() jag tror INTE det är pga av deras upplägg de hamnar högt på google (gör de ens det?) och här säger du mao mot dig själv, eftersom det inte finns nåt innehåll förens bra långt ner i koden (som för övrigt börjar på rad 69) första H2 hittas på rad 2006 och den tillhör inte "huvudinnehållet". Nå nä webbot amazons vanliga sida är kass ut rätt många aspekter (kodmäsigt om inte annat) möjligen är det enkel att använda för seende, stänger man av Css hittar man långt ner en länk som leder till http://www.amazon.com/access som är "optimized for screen readers and mobile devices" användarvänlighet och tillgänglighet är 2 skilda saker som jagsagt tidigare, om man siktar på hög tillgänglighet så får man en hel del on-site SEO jag låter Grabbarna på netrelations fortsätta sågningen av amazon http://inspector.netrelations.se/?uri=http...www.amazon.com/ för skoj skull kan vi väl kolla http://inspector.netrelations.se/?uri=http...ww.expressen.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
content menu/header footer Den ordningen är det mest optimala, ur SEO synpunkt. Användarmässigt, ingen skillnad som förklaringen ovan säger ![]() Vill man ha en länk till menyn så kan man lägga den över innehållet, för t ex mobil-surfare etc ... eller, rent av, de kan man ha "annan kod" för ![]() /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
I övrigt får du tycka och göra som du vill. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() jag är väl medveten om att man kan placera saker i vilken ordning som helst och sen möblera om med CSS (jag gör det bara ca 8h/dag just nu) Jag är klart medveten om att det bästa i SEO synpunkt skulle vara att ha en <H1> och sen innehållet direkt efter MEN finns det belägg för att google INTE klarar av att avgöra om en lista med länkar till sidor inom samma domän är en meny? Det jag börjar må illa av är att man överallt ser frågor om "hur google uppfattar detta" istället för att ställa sig frågan hur fungerar sidan för besökare. Att personen som ställer frågan sen får svar som ofta baseras på saker i stil med "nä h1 är inte viktigt för google eftersom den är sönderspammad" nu lägger jag ner detta och ägnar mig åt det jag faktist kan nånting om, dvs bygga tillgänglig/användarvänlig webb (som f.ö råkar bli lätt sökmotoroptimerad av "misstag") |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om google uppfattar sidan bra, så gör ofta användaren det också. Eller tvärtom.
Tyckte också kommentaren om att "h1 är sönderspammad". Skitsamma. En sida ska ha rätt semantik, det blir viktigare och viktigare. Sedan, man bör inte fokusera på dessa "små detaljer" i en sökmotoroptimering, då fokuserar man på fel saker. 80/20 regeln, gäller. Försök hitta de delar som ger 80% av resultatet, för det är ofta de delarna som endast tar 20% av din tid ... då skapar man momentum Och jag ska syssla med det jag kan. Skapa trafik till mina sajter som genererar inkomster *LOL* /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|