FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Samma for mig. Bade angaende flytt till ny icke vald registrar samt gallande kontaktid.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Respektive registrar har tankat hem de domäner de meddelat (intygat) till .SE att de har inhämtat bekräftade slutkundsavtal för.
(En indikering inifrån den tidigare domänhanteraren räcker alltså inte!) Vilken registrar som gjort anspråk på dig och din domän hittar du längst ner efter "Registrar" vid en namnslagning på http://www.iis.se/domains/domainandcontactsearch (dvs den vanliga webwhoisen på iis.se) Strukturen på hur kontakt-IDn är uppbyggda bestämmer numera respektive registrar (utifrån vissa ramar). De som flyttats över till .SE Direkt har oförändrade IDn. Om en kund anser sig ha hamnat hos fel registrar, bör man först ta kontakt med önskad registrar och se till att man skapar ett konto hos denne (om man inte har ett konto sedan innan). Efter detta tar man kontakt med den registrar man felaktigt hamnat hos (eller av annan anledning vill lämna) och begär ut sin auktoriseringskod för domänen. Denna kod meddelar man sedan registraren som man vill flytta till, som då kan flytta över domänen helt smärtfritt. Om innehavare anser att en registrar osant intygat en avtalsbekräftelse med dig eller på annat sätt orsakat obehag, kan .SE´s kundtjänst bistå med klagomålsblanketter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Precis min erfarenhet. IIS support ar extremt nonchalant. Typiskt monopolforetag.
Ett problem med den nya affarsmodellen ar ju att overblicken pa domanerna forsvinner. Stor problem om man har manga domaner. Speciellt nar man inte kan lita pa att systemen fungerar som det ar tankt. Om man inte har egna noteringar pa sitt domaninnehav ar det ju mycket latt att tappa domaner. Det verkar ju tex vara valdigt manga som fatt domaner flyttade till registrarer de ej valt sjalva. Sa lange man marker det kan man ju med lite extraarbete reda upp det hela men det maste ju vara manga som missar detta. Eftersom sen domanen hamnat i felaktig agares konto sa ar det ju denna felaktiga person som kommer att fa mail om att betala rakning och fornya domanen vilket han ju troligen lar strunta i da det inte ar hans doman. Detta leder ju sen till att domanen ej fornyas. Eftersom domannamn kan ha ett mycket stort varde ar ju detta en allvarlig brist. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Tydligen fanns det en del registrars som inte hade kolla alls...
Ett par av mina domäner (snappade) hamnade hos registrarer jag ej haft något att göra med. Efter lite undersökning visade det sig att om en person godkände registrarens avtal så gällde det alla domäner i dennes web/dns-konto... och då tankade registraren hem dem... oavsett om det var den riktiga ägaren / gamla ägaren eller annan. (i mitt fall den gamla ägaren) Som tur så står man fortfarande som holder ![]() Aja.. kunde varit värre... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vad som hande tex oss ar alltsa att for typ 2 ar sen sa hade en av vara domaner en annan agare via en annan registrar. Nar den agaren slutade fornya domanen sa lag den anda kvar bland hans andra domaner i kontot hos den registraren fast vi kopte domanen hos en ny registrar. Detta ar nagot som hander valdigt ofta da valdigt manga registrarer ej har system for att deleta domaner fran kunders konton. Vid den nya affarsmodellen sa tog sen registraren i fraga over ALLA domaner i den tidgare agarens konto. Inklusive den doman som nu var var. Sa var doman hamnade alltsa i ett konto hos en registrar vi aldrig anvant tillsammans med den gamla agarens alla andra domannamn. Detta webhotell kommer ju sen att kontakta agaren av KONTOT via kontots registrerade mailadress nar domanen ska fornyas. Alltsa inte oss. Domaner ar vardehandlingar och om en bank skotte dina aktier eller pengar pa samma nonchalanta satt som IIS skott detta tror jag inte du skulle vara speciellt imponerad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
@Isak - Jag försöker förstå din smått otroliga historia och kan väl bara se två orsaker - endera skedde det inträffade innan auktoriseringskoder infördes för en rad TLDer.
Eller så handlar det om försummelse/ missbruk av auktoriseringskoder. En auktoriseringskod är förbrukad när den använts för .se-domäner och väl använd, så genereras en ny - det är alltså en unik kod för varje domän. Det framgår inte om du nyregistrerat en domän eller om du köpt dem av annan innehavare - vilket känns viktigt i sammanhanget. Men för .se-domäner (typ 2 år senare) gäller att det finns en unik kod kopplad till varje domän. Ägarbyte av domäner kan ENDAST ske mellan två innehavare som ligger hos SAMMA registrar. Dvs såväl överlåtande som övertagande innehavare. När en kod sedan är använd, så genereras en ny unik kod för den domänen. Jag kan alltså inte se att det ens finns någon risk för den situation som du beskriver för .se-domäner - Men problemställningen är helt ny för mig och det kan ev. finnas aspekter som jag inte ser här och nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Detta ar ingen gammal historia utan hande precis nu under inforandet av IIS nya modell. Jag orkar dock inte med att forsoka overtyga dig om saken eftersom jag sett hur diskussioner med dig har urartat i tidigare tradar
![]() 1) Agarbyte har inget med denna historia att gora 2) Det ar mkt vanligt att domaner finns kvar i gamla agarens konto hos registrarer. Den som snappat mycket domaner och sen forsokt lagga till dem i sitt eget Loopiakonto stoter pa detta problem valdigt ofta. 3) Vart fall galler domanen steroid.se som registerades av oss 2007-05-09 Innan vi kopte den hade den dock haft en annan agare hos domeneshop.no Under hela tiden fran 2007-05-09 och framat har sen domanen legat kvar i denna gamla agares konto. Detta ar dock inte alls ovanligt och hander som sagt mycket ofta. Det har ju ingen praktisk betydelse eftersom vi har haft full access till domanen via IIS osv. 4) Problemet uppkommer alltsa med IIS nya affarsmodell. Domaneshop slarvar och skickar in till IIS att de ska overta ALLA .se domaner som hor till detta konto. 5) IIS har ingen kontroll utan godkanner direkt 6) Nar vi forsoker flytta domanen tillsammans med vara ovriga domaner nekas det eftersom "vi" redan valt en annan registrar 7) UPPREPADE forfragningar hos IIS via mail mots endast av att det ar vart problem och att vi maste kontakta denna registrar vi aldrig hort talas om och reda ut det hela. 8) Sa lange man marker att en doman inte ar dar den borde vara kan man ju gora nagot at det men for dem som har manga domaner eller domaner hos flera olika registrarer ar det ju mycket latt att missa detta. 9) OM man inte marker detta sa kommer ju man sen inte att fa nagra paminnelser av registraren da domanen pa vag att lopa ut eftersom registraren kommer att maila kontaktmailen i KONTOT ej for domanen. OK, tydligare an sa kan jag inte vara sa jag ger mig dar. Ska tillaggas att Domaneshop efter ett tag insag problemet och hjalpte till att losa det. IIS gav daremot ingen hjalp alls. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|