Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund vill ej betala faktura - vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-27, 15:13 #11
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Originally posted by maxr@Feb 26 2009, 18:43
tack för alla svar!

vad skönt att ni ändå är rätt positiva, jag trodde jag var stekt för jag inte hade ett 100% kontrakt. Men antar det blir enligt muntligt avtal fast överenskommelsen skett via mail i alldagligt tal.

jag ska skicka faktura på måndag, jag återkommer med uppdatering om fallet - han kommer antagligen inte betala.
Min värsta blåsning var när jag tappade 800 000 SEK + moms på en kund som inte betalade, jag var totalkorkad och litade på vad han sa om att han skulle betala, det sa han i från april till december, sen tröttnade jag och skickade på kronolle och DÅ började han bestrida fakturorna. Sedermera blev det tinget och jag fick väl betalt 250 000 SEK ink moms men trots det torskade jag 800 000 + moms. Jag hade anlitat en underkonsult i 2 månader och och en annan anställd på heltid i 6 månader så dt sved duktigt i plånboken.

5000 spänn + moms är peanuts som lärpengar!

Min lärdom är att:

- skriftliga avtal (ha inte för bråttom, en bra kund är berdd att vänta)
- undvik kunder som inte vill skriva avtal, de kommer att orsaka problem tids nog
- sortera bort dåliga betalare innan du börjar jobba
- fakturera direkt,
- aldrig jobba en enda dag efter sen betalning
- behåll bra kunder och ge dem extra bra service
- avsluta dåliga (olönsamma) kontrakt
- håll ALLTID vad du själv lovar, även om det kostar flis
- AGERA DIREKT om problem uppstår
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 15:33 #12
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Grymt bra svar Conny.
Imponerande att ta en sådan smäll och överleva.
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-27, 17:37 #13

Citat:
Originally posted by x1/9@Feb 27 2009, 15:33
Grymt bra svar Conny.
Imponerande att ta en sådan smäll och överleva.
Jag hade precis avslutat ett projekt som drog in 1,2 Mkr så mitt bolag hade kappsäcken full med pengar, men det sved duktigt att bli av med pengarna så kort inpå. Rättsprocessen tog två år innan det blev en förlikning.

Advokaten kostade 248 000 SEK (ink moms) och försäkringen täckte 180 000 SEK (jag är glad att jag hade försäkring kan jag säga).

Men jag har lärt mig min läxa och det är att vara mer försiktig vilka kunder man jobbar med. Man måste vara extremt tydlig med att man bedriver en yrkesmässig affärsverksamhet och att man vill ha betalt för sitt arbete. Skriftliga avtal är en självklarhet numera.

Mitt råd till trådskaparen är att inte upprepa mina misstag utan AGERA NU så du begränsar skadan för dig själv. Var inte rädd att stöta dig med denna kund, det är en dålig kund. Ta lärdom och gör bättre vid nästa affär. Ingen företagare kan bedriva sin verksamhet utan att tjäna pengar. Man får helt enkelt välja sina kunder med omsorg, och man måste se till att alla kunder som betalar får förstklassig service. Det är denna förstklassiga service som gör att kunder är beredda att betala riktigt feta arvoden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 18:13 #14
entertainers_se entertainers_se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2007
entertainers_se entertainers_se är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2007
Om kunden inte betalar fakturan i tid kan du ta ner all kod från webhotellet på förfallodagen och hävda att du äger den till dess att kunden betalar för koden. Upphovsrätten säger att du äger koden om inget annat har avtalats. Vad jag förstår har ni inte avtalat något annat än att han köper hemsidan utvecklad av dig och det har han ju inte gjort förrän han betalat vad ni kom överens om.
entertainers_se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-05, 19:45 #15
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by entertainers_se@Mar 5 2009, 19:13
Om kunden inte betalar fakturan i tid kan du ta ner all kod från webhotellet på förfallodagen och hävda att du äger den till dess att kunden betalar för koden. Upphovsrätten säger att du äger koden om inget annat har avtalats. Vad jag förstår har ni inte avtalat något annat än att han köper hemsidan utvecklad av dig och det har han ju inte gjort förrän han betalat vad ni kom överens om.
Nej, inte om det är kundens webbhotell. Man får inte lov att göra intrång oavsett om kunden ifråga har stulit någonting eller inte.
Man får gå den lagliga (långa, dyra vägen), även om det kan vara lockande att gå in och radera allting.
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-08, 22:05 #16
maxrs avatar
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
maxr maxr är inte uppkopplad
Medlem
maxrs avatar

Reg.datum: Feb 2008
valde att ta den enkla vägen och ta hans 1500 kr och släppa hela skiten. 2500-3500 krs läxa kan man väl leva med, men ändå surt.

Tack för all hjälp, nästa gång skriver jag tydliga arbetsbeskrivningar.
maxr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017