Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kameror - Övervakning till butik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-19, 14:46 #11
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har inte kollat exemplen ovan men att tänka på är att de billiga kamerorna ofta har väldig dålig ljuskänslighet. Fungerar bra dagtid, i bra belysning etc men när det blir skymning etc så ser man inget.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-19, 18:40 #12
Steffe Steffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Steffe Steffe är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2008
Axis har både trådlösa kameror och kameror som funkar bra vid dåliga ljusförhållanden, finns även med power over ethernet så att en enda sladd är allt som behövs. Man kan även göra diverse inställningar i deras programvara, t.ex. att det som filmas endast ska sparas ned till hårddisk ifall det är rörelse i bilden och liknande. Vill du ha skarpa bilder ska du titta efter det som heter "progressive scan" (och så hög upplösning som möjligt förstås).
Sen angående budgeten så har nog föregående talare rätt, att några 10 kameror kommer du nog inte upp i tyvärr.
Steffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-20, 06:52 #13
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tack...
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 03:22 #14
freakies avatar
freakie freakie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
freakie freakie är inte uppkopplad
Medlem
freakies avatar

Reg.datum: Nov 2008
Sitter och arbetar operativt med kameraövervakning bland annat. Och vi har en del Axiskameror som är riktigt bra. Om du vill kunna kontrollera t.ex. en prislapp så är det inga problem (förutom kanske priset).

Så har du några frågor så kan du skicka ett pm. Onödigt att både skylta med vilken arbestgivare man har samt ev. riskera en smäll på fingrarna för egenreklam.
freakie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 04:49 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Borde det inte gå att få skarpare bild till ett lägre pris om man tar kort istället för att filma? Ett foto var tredje sekund eller liknande. Eller kräver avsaknaden av blixt och dålig belysning så långa exponeringstider att bilden blir suddig i alla fall?

Jag vansinnigt imponerad av vad min tre år gamla 1999 kr digitalkamera klarar av. Man kan ju tycka att övervakningskameror bör vara minst lika bra som min billiga hobbypryl...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-21, 06:54 #16
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag har en Axis 207W som är rätt imponerande. Deras budgetval, men jag fick den så jag klagar inte. Kvalitén är imponerande. Det brukar oftast räcka med en nödutgångskylt som belysning för att man skall få bra bilder.

Även fast det är budgetalternativet så är den riktigt bra. Man kan bland annat säga åt den att börja filma när det händer något i bilden. Du kan sedan få bilderna mailade direkt till dig, och om jag inte minns helt fel så kan man bli SMSad och kameran kan ladda upp till en ftp också.

En annan fördel är att du bara behöver ström och bra wlan-mottagning för att den skall fungera okej.
Oläst 2009-02-21, 12:54 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Utvärdera om du verkligen behöver just 10 kameror. Gör skisser och ta hänsyn till vidvinkel och tänk igen VAD du behöver se just på denna plats samt VARFÖR (gäller det för inbrott, stöld, eller annat beteende). Med behovet i minne, tänk på vilken upplösning du behöver för din kamera; måste du känna igen ett ansikte på 50meters håll eller ska kameran sitta i ett trångt trapphus och endast kolla närvaro av person? Du kan ju givetvis installera en megapixelkamera där det behövs och köra enklare kameror på övriga ställen.
En kamera med bättre upplösning kostar mellan 7000 och 20000kr (1 mpixel - 5 mpixel) så det finns pengar att tjäna på att verkligen tänka igenom vad du behöver; inte vad du vill ha.

Det finns bra programvara (som inte är gratis) där du kan få mjukvaran att larma på olika onormala beteended, exempelvis en bil som kör åt fel håll under en viss tid på dygnet, en person som irrar omkring för mycket etc. Samma programvara används för att analysera köpbeteenden i butiker. Tyvär så har jag glömt namnet på det, men jag blev mäkta imponerad av möjligheterna iaf!

Satsa iaf på digitala kamerar som sänder via nätverk, och försök inte slippa sladdar genom att välja trådlösa kameror då de ändå behöver ström. Kör som någon redan föreslagit PoE (Power over ethernet) så behöver du bara nätverkskabel ut till varje kamera och en switch som klarar PoE (kostar mellan 1000-2000kr). En server på det kostar ju också förståss..
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017