FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har ingen aning om vad det är för skada om jag ska vara ärlig och jag vågar heller inte försöka fixa det själv. Sedan vill jag ju jättegärna ha tillbaka bilderna men inte direkt beredd att betala mer än 3000 för jobbet, just nu iaf.
Funderar på att låta den ligga några år och göra en datarecovery när man har lite mer pengar i plånboken, är det orekommenderat kanske? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Köp en sån här sladd: http://www.netonnet.se/item.asp?iid=124032
Då läser du från disken som ett usb-minne. Brukar funka på 90% av diskarna. Jag har skickat in en disk som var omöjlig att läsa från till http://ahlbergdata.se/ som inhöll viktig info. Kostade en slant men det var det värt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Till trådskaparen: Om det hade varit min egna disk hade jag testat att köra chkdisk och något data-återskapningsprogram. Överdrivet rädd för att skada disken mera hade jag inte varit, av egen erfarenhet. Men visst, i enskilda fall kan du göra saken värre. Men utifrån det du beskriver så tvivlar jag starkt på att du själv inte skulle kunna återvinna datan du söker. Vill du dock absolut inte göra något själv, så har du inte så mycket till alternativ än att vänta tills du känner att du har råd att skicka in disken till ett företag som sysslar med data-recovery. Se då till att kolla vad de har för villkor, t.ex. vad som händer om de inte lyckas rädda din information. Edit: Gå in på SweClockers och sök igenom lite trådar där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för hjälpen allesammans, får ta en funderare på hur jag gör.
Det där med sladden som Nicklas rekommenderade måste väl vara i princip det jag redan gjort, dvs stoppa in den i en annan dator (fast genom IDE då) och sen kolla vad som låg kvar. Hittade ju inget när jag gjorde så iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
vet att du sa att du inte vågade själv men det är faktiskt enkelt med program. Kolla getdataback http://www.runtime.org/ och välj det som du hade din partition som (ntfs eller fat32). Installera, välj hårddisk att köra recovery på, välj en annan hårddisk att spara filerna till och kör igång. Låt stå på över natten eller hur lång tid det nu tar.
sedan är det bara att sortera eftersom det sparar inte i de mapparna du hade eftersom data på filer på datorn är utspritt (fragmentering). Sedan är det bara att formatera om hårddisken. Har gjort det här en massa gånger och det funkar faktiskt bra så varför slösa dyra pengar för några bilders skull? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag hjälpte precis en kompis i helgen med ett sådant problem. Bluescreen och windows XP ville inte starta upp. Panik eftersom hela hans liv finns där (virrig författare - utan backup). Jag körde i en XP skiva, startade upp den med hjälp av skivan. Sen när jag kom in i installationsdelen fattade den att det fanns en befintlig windowskopia, så den frågade om en ny installation, repair eller ... har för mig dos-prompt. Jag valde dosprompt Testade dir... fanns såklart inga kataloger Körde chkdsk och disken började granskas. Seg som satan, tog år och dag, men räknade genom hela. Sen startade jag om datorn och allt var frid och fröjd. Verkade som windows hade tappat bort katalogstrukturen m.m. Jag vet inte om det var ren tur, är ingen hacker. men det löste problemet. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Recuva kan jag rekommendera, kör in hårddisken i en annan dator så ökar det chansen för att ingen viktig data har skrivits över.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
www.recovery.se är billiga och bra.
|