Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lagligt att "cloaka" en annan site?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-02, 11:48 #11
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by netflax@Sep 2 2004, 11:31
OK, men att bara lägga upp en blank sida där då med lite reklam och en länk till .com-adressen? Det kan väl ändå inte vara olagligt?
Nopps, men om dom nu har rätt till domännamnet så öker ju deras chanser att vinna tillbaka det iallafall...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 11:50 #12
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Jag har därför reggat .se och cloakar där .nu (men kommer ändra lite info på .se-sidan... typ lägga upp en banner el. dylikt.. för att ge mina andra siter lite reklam)
Om vi struntar i vad lagen säger för ett ögonblick så måste jag bara säga att jag tycker att det är en usel metod att göra som du gör, det är såna som du som gör att man blir förbannad. Klarar du inte av att driva trafik till dina sidor på justa sätt så håll dig till att spela datorspel.

(Detta är min åsikt och väldigt of topic, hoppas att du ursäktar det)

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 11:56 #13
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Håller med Mats. Om att de är uselt och ett jä*ligt full sätt..
Det fanns en artikel om detta för nått år sedan i någon data tidning där en jurist inom It-rätt hade slutsatsen att de inte var lagligt..
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 12:10 #14
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

och nu blev det olagligt ja.. innan var jag osäker men då du lägger till egna banners etc så är det absolut inte lagligt

Vi t.ex har ju mobilportaler som vi erbjuder våra medlemmar. Det är ok hos oss att skaffa en egen .com (eller whatever) och cloaka sin portal.. Men det är INTE ok att lägga till banners eller någonting annat så att utseendet förändras. t.ex
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 13:30 #15
netflax netflax är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Mats@Sep 2 2004, 11:50
Om vi struntar i vad lagen säger för ett ögonblick så måste jag bara säga att jag tycker att det är en usel metod att göra som du gör, det är såna som du som gör att man blir förbannad. Klarar du inte av att driva trafik till dina sidor på justa sätt så håll dig till att spela datorspel.
I krig och kärlek är allting tillåtet... och kriget om internetbesökarna är i full gång. Självklart tar jag inte illa vid mig av det du skriver Mats... jag spelar lika lite datorspel som du leker med gummikvinnor.

Om jag reggat en .se och är hygglig nog att lägga upp en länk på den sidan till en .nu med samma domännamn (förutom toppdomänen då) så är väl det egentligen bara väldigt generöst, eller? Att jag sedan har lagt dit en banner till min egen site tycker jag själv inte är något fel. På denna .se-domän finns två länkar... en till .nu-siten och en till min egen site.

Jag skulle ju lika gärna bara kunnat göra en redirect till en porrsite eller liknande.. men nu ger jag ändå besökaren ett val. Klicka här, eller klicka där.

Självklart skulle jag också bli förbannad om någon stal mina domännamn från mig, men samtidigt så har jag ju endast mig själv att skylla. Om inte jag tagit och reggat .se-domänen så hade någon annan gjort det. Det gäller att vara på hugget serru..

Tack för alla bra tips och reaktioner!
netflax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 16:29 #16
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
I krig och kärlek är allting tillåtet...
Inte riktigt, det finns nåt som heter etik och moral också, vi har väl förmodligen olika syn på den kanske.

Om du nu tycker att det är fair play varför kontaktar du inte "originalet" och frågar om det är ok att du gör som du gör?

Personligen hade jag blivit ursinnig om någon hade använt någon av mina sidor på det viset utan att jag visste om det, jag tycker att det kan jämföras med att gå in och rippa en sida med text och bilder rakt av och lägga upp det på sin egen sajt.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 16:43 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Citat:
Originally posted by Mats@Sep 2 2004, 16:29
Citat:
I krig och kärlek är allting tillåtet...
Inte riktigt, det finns nåt som heter etik och moral också, vi har väl förmodligen olika syn på den kanske.

Om du nu tycker att det är fair play varför kontaktar du inte "originalet" och frågar om det är ok att du gör som du gör?

Personligen hade jag blivit ursinnig om någon hade använt någon av mina sidor på det viset utan att jag visste om det, jag tycker att det kan jämföras med att gå in och rippa en sida med text och bilder rakt av och lägga upp det på sin egen sajt.

// Mats
Håller med. Det enda som skiljer ifrån rippning är ju den fysiska platsen där den cloakade sidan ligger, men det är ju inget som en surfare ser direkt. Det värsta är ju faktiskt om surfaren *tror* att han har kommit rätt och i forsättningen alltid använder din .se domän och också tror att det extra lull som finns runtom tillhör originalsitens, då blir det problem. Nästan som att smutskasta någons grafiska profil.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 16:47 #18
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by netflax@Sep 2 2004, 11:31
OK, men att bara lägga upp en blank sida där då med lite reklam och en länk till .com-adressen? Det kan väl ändå inte vara olagligt?
Men sedan mitt inlägg (någonstans i mitten av diskussionen - se quote ovan) så handlar det ju inte om att rippa något. En länk på den domänen bara... jag har inte stulit något innehåll, inte förändrat någon layout, inte brutit mot upphovsrättslagen eller liknande. Jag har ju bara samma domännamn som originalet (och får troligtvis en del besökare därifrån).
netflax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 18:32 #19
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Det du beskriver och erkänner är ett väldigt typiskt exempel på förvärv och nyttjande av domännamn i ond tro samt brist på berättigat intresse, dvs mer eller mindre 'automatisk' förlust i en ATF. Mer uppenbart än sådär kan det nästan inte bli.
Oläst 2004-09-02, 22:30 #20
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Vad sägs om en ban?
Jag tycker inte att den här typen utav affärsmetoder hör hemma bland svenska webmasters.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017