Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hemsida för kommersiellt bruk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-16, 06:42 #11
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Eftersom egenreklam inte är tillåtet, och mina associationer automatiskt går till patrikweb här på forumet (som är bäst på allt, erbjuder dom absolut bästa tjänsterna till dom absolut bästa priserna, med bäst villkor) så tycker jag du ska kontakta honom...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 09:02 #12
Dnk Dnk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2008
Nykomling

Citat:
Du kan hyra in dig med CO-location på ett webbhotell/serverhall och installera de program du behöver själv men då ha tillgång till serverhallens överföringshastigheter.

Det finns colocation för några 100-lappar i månaden.
Jasså är det så billigt? Men då är det väl lite mindre hastighet skulle jag kunna tänka mig? Skulle du kunna länka till något billigt ställe?

Är det inte så att man måste ha en Rack-server för CO-location också?
Dnk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 10:49 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Dnk@Dec 16 2008, 10:02
Citat:
Du kan hyra in dig med CO-location på ett webbhotell/serverhall och installera de program du behöver själv men då ha tillgång till serverhallens överföringshastigheter.

Det finns colocation för några 100-lappar i månaden.
Jasså är det så billigt? Men då är det väl lite mindre hastighet skulle jag kunna tänka mig? Skulle du kunna länka till något billigt ställe?

Är det inte så att man måste ha en Rack-server för CO-location också?
http://www.admax.se

Du kan välja egen server eller virtuell server. Co-location startavgift 495 SEK + från 1095 SEK/mån.
Dedicerad server startavgift 2995 SEK + 1995 SEK/månad.

Virtuell server Startavgift 695 SEK + 595 SEK/månad.

http://www.fsdata.se/

Dedicerad server kostar från 395 SEK/mån.

För att ta ett exempel i högen, det finns många fler...

Att köpa in hårdvara själv och skapa en serverhall på egen bekostnad är svindyrt, bättre då att hyra kapacitet av en professonell serverhall för en bråkdel av kostnaden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 11:13 #14
Nykomling

Nykomling

Okej. Tack för hjälpen
Oläst 2008-12-16, 17:12 #15
Specter-Lennart Specter-Lennart är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Specter-Lennart Specter-Lennart är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2008
Om du ska drifta allt i egen regi kommer dessutom frågan om övervakning av servrarna. Du vill förmodligen göra något annat än att alltid hålla koll på dina servrar. Det finns möjlighet att få med de tjänsterna hos en del leverantörer också.

Det finns ingen anledning i världen att hålla på med egna servrar hemma...
Specter-Lennart är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 17:42 #16
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Specter-Lennart@Dec 16 2008, 18:12
Det finns ingen anledning i världen att hålla på med egna servrar hemma...
Det brors ju på vilka förutsättningar och förväntningar man har på tjänsten. Har man lina som man kan använda och driftar saker som inte är så känsliga för störningar är det ju ett utmärkt sätt att lära sig.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 18:20 #17
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Det är många som föreslår stora lösningar. Du föreslår själv att köpa en server för 6000 kronor. Kostnaden för VPS eller dedikerad brukar innebär uppstartskostnader och ibland bindningstid på några månader, ofta med minsta totalkostnad på ett par tusen kronor.

Att göra något av ovanstående är inte realistiskt med ett projekt som är i "tänkt"-fasen. Det är pengar i sjön för ett sådant projekt. Varför?
Majoriteten av de webbtjänster som startas eller tänkt startas kommer aldrig att genomföras. Anledningarna kan för att de inte blir genomförda eller får så många användare som du tänkter dig är många, t.ex.:
-programmeringen fungerar inte,
-dålig idé och genomförande (inga användare) och
-brist på kapital.
Det ter sig därav i mina ögon onödigt att ens fundera på vilken serverlösning man bör välja. Att kommersialiseringen skulle innebära ett hinder för att köra sidan hemifrån ser jag inte. Detta då kostnaden för de webbhotellstjänster du behöver kommer överstiga intäkterna med råge, därav bör du börja smått hemma. När tjänsten sedan fungerar och du har fått något gott omdöme och några användare, då bör du fundera på att skaffa webbhotellstjänster - och börja då smått med minsta möjliga skalbara lösning.

Har du ständigt nya webbtjänster i pipeline eller många andra webbtjänster som redan är i bruk, då kanske dedikerad eller VPS redan passar. Det är också inte proportioneligt att köra något hemma om du satsar mycket resurser på att utveckla tjänsten. När tjänsten väl har användare och den ska vara seriös, då är hemmaserver inget alternativ.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-16, 20:20 #18
Nykomling

Nykomling

Citat:
Det är många som föreslår stora lösningar. Du föreslår själv att köpa en server för 6000 kronor. Kostnaden för VPS eller dedikerad brukar innebär uppstartskostnader och ibland bindningstid på några månader, ofta med minsta totalkostnad på ett par tusen kronor.

Att göra något av ovanstående är inte realistiskt med ett projekt som är i "tänkt"-fasen. Det är pengar i sjön för ett sådant projekt. Varför?
Majoriteten av de webbtjänster som startas eller tänkt startas kommer aldrig att genomföras. Anledningarna kan för att de inte blir genomförda eller får så många användare som du tänkter dig är många, t.ex.:
-programmeringen fungerar inte,
-dålig idé och genomförande (inga användare) och
-brist på kapital.
Det ter sig därav i mina ögon onödigt att ens fundera på vilken serverlösning man bör välja. Att kommersialiseringen skulle innebära ett hinder för att köra sidan hemifrån ser jag inte. Detta då kostnaden för de webbhotellstjänster du behöver kommer överstiga intäkterna med råge, därav bör du börja smått hemma. När tjänsten sedan fungerar och du har fått något gott omdöme och några användare, då bör du fundera på att skaffa webbhotellstjänster - och börja då smått med minsta möjliga skalbara lösning.

Har du ständigt nya webbtjänster i pipeline eller många andra webbtjänster som redan är i bruk, då kanske dedikerad eller VPS redan passar. Det är också inte proportioneligt att köra något hemma om du satsar mycket resurser på att utveckla tjänsten. När tjänsten väl har användare och den ska vara seriös, då är hemmaserver inget alternativ.

De här tyckte jag var ett vettigt och bra förslag, tack för det!
Oläst 2008-12-16, 21:32 #19
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Svårt att utveckla så mycket när man inte har något bredband hemma.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017