FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad du är ute efter är en Profiler.. Med en profiler kan du se vilka funktioner / vilken rad som äter tid. Det är dock avancerade verktyg och du bör vara mycket kunnig i både flinux, php och apache för att få till det.
Men i ditt fall är det säkert en SQL-fråga som spökar. Vad du kan göra är att ersätta alla dina mysql_query mot en egen global funktion där du loggar alla frågor + response time. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är en onödig liten missuppfattning att det inte går att debugga PHP likt andra programmeringsspråk. Kolla in http://xdebug.org/. Går att integrera i Eclipse/PDT. Funkar finfint. Om du vill betala så har Zend Framework integrerade produkter för ca 300€ om jag inte minns priset helt galet. (Dock är Zend IDE lite långsammare än PDT trots att de bygger på samma bas av Eclipse).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför jag inte tror det är en sql fråga är för att det inte görs så mycket frågor i koden. Är mest phpkod för bildbehandling vilket jag tror käkar upp minne.
Ska kolla lite på xdebug som du säger, tack! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Grundtipset består dock - optimera bara det du vet behöver optimeras. Jobba inte i blindo! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Då var det inte Mysql som var problemet denna gång.
För den som ändå vill optimera mysql rekommenderas följande script: Mysql Tuning Primer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Det kan faktiskt lösa ett annat problem med att min smtp server inte tar emot vissa mail och är allmänt seg, hoppas det! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om det nu handlar om problem vid GET/POST så kan det handla om enormt ogenomtänkta regexp:ar som loopar på något sätt. Med dåligt skrivna regexp:ar kan du utan vidare få php att time-out:a vid medelstora textmängder. Men antagligen och mer sannolikt är att det är sql-frågor som är dåligt genomtänkta (loopar) eller inte är indexerade.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Gör du bildbehandling varje gång sidan laddas? Bildbehandlingen bör bara göras en gång och sedan cachas. Förslagsvis gör du behandlingen redan när bilden laddas upp.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|