Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Aftonbladets nya taggar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-01, 15:19 #11
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Alltså, alltså alltså?

Varför inte använda QRC? http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code
Så mycket ballare och häftigare än aftonbladets taggar. Det funkar dessutom på alla telefoner som har en kamera och javastöd. Allt som krävs är att man laddar ner ett utav de många olika program. Nu såg jag visserligen att man bara behöver ladda ner Aftonbladets javaprogram för att få det här att funka. Men QR är så mycket större, och coolare.

En cool grej jag såg var ett företag som annonserade efter webbutvecklare via QR. Alltså bara en logotyp och en QR-kod som delades ut på flyers på stan. De som fattade vad det var, var alltså kvalificerade för att få läsa resten av annonsen.

Vad är den tekniska beteckningen på Aftonbladets taggar?

Edit:
Å andra sidan är det rätt bra att det är Aftonbladet som betalar för att få folk att fatta vad det är för något. Det är smidigt. Slipper man ens tänka på den biten själv om man bestämmer sig för att satsa på det.
Oläst 2008-10-01, 16:19 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Oct 1 2008, 14:25
Kan inte annat än att hålla med Anders Larsson, grazzy och ni andra - (även om jag kanske inte samtycker till grazzys ordval), men det här är något som MÅSTE komma - ju förr och mer - desto bättre - "snart en barcode/datametrixläsare i var mans mobil!"

Användningsområdena är ju helt enorma!

Det här ÄR enligt mig en stor del av "morgondagens internet" med offlinemarknadsföring med direktlänk till onlineerbjudandet. Nu fattas bara att det integreras med ett säkert betalningssätt via nallen också
(jo jag vet att det finns i andra länder sen länge och att Svenska banker är bakåtsträvande när det gäller mobila betalningar, men varför sluta hoppas?)

Men sen kan du peka/skanna med nallen och betala varan med ett par knapptryckningar på plats..
eh...va, vad sa du nu ? men okej...i will play nice...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-01, 18:38 #13
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Jag tycker tekniken är spännande. "Onödigt, jag vet inte vad man ska ha det till" är inte ett argument när det faktiskt finns och fungerar i stor skala på andra platser på Jorden. Tydligen kan andra komma på hur det ska användas, och då är det inte onödigt. Använda fantasin =)
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-01, 20:25 #14
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Väldigt smart eftersom det kan användas på så många sätt inom koncernen.

* Distribution
Schibsted får via sin tidning och webb en mängd människor att installera detta i sin mobil.

* Fördelar
Hitta.se har stöd för det. (Dator/Digitalt => Mobil)
Tidningen Aftonbladet har stöd för det. (Tidning/Analogt => Mobil)

* Mervärden
Det blir bekvämare att använda Hitta.se än Eniro.se, då det går snabbare att spara tel. nummer och adress.
Tidningen erbjuder ett multimedialt mervärde till köparna som Expressen saknar.

* Konsekvens
Schibsted får fler besökare till Hitta (tar från Eniro)
och fler köpare av Aftonbladet (tar från Expressen).

Detta kommer nog att dyka upp i fler av Schibsteds tjänster.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-01, 22:40 #15
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Den enda tagg du behöver...

(Funkar med iPhone, vet ej hur det är med andra nallar...)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-2-1222893649.jpg (33.3 KB, 0 visningar)
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-02, 00:36 #16
Timofey Timofey är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2006
Timofey Timofey är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006
Va?
Timofey är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-02, 00:58 #17
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Idiotiskt. Och alla ni som tycker detta verkar så smart, nytt och fräscht är idioter.

Visst, det går säkert hitta på något kul med detta men i just det här fallet med Aftonbladet.se dead three-version så känns det bara löjligt och fjantigt. Har folk inte lärt sig att surfa via mobilen? För övrigt tycker jag att surfa via mobilen är superduperkasst om man inte har en större display i stil med iPhone. Och har man en sådan mobil är det ju snarare helt enkelt lättare att bara surfa in via aftonbladet.se istället för att gå till affären... köpa aftonbladet... bläddra i tidningen... ladda ned programvaran... ta kort... osv.

Aja, lek ni nu med detta så har ni väl tröttnat inom 1-2 månader.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-02, 01:51 #18
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Originally posted by Spindel@Oct 2 2008, 00:58
Idiotiskt. Och alla ni som tycker detta verkar så smart, nytt och fräscht är idioter.
Visst, det går säkert hitta på något kul med detta men i just det här fallet med Aftonbladet.se dead three-version så känns det bara löjligt och fjantigt. Har folk inte lärt sig att surfa via mobilen? För övrigt tycker jag att surfa via mobilen är superduperkasst om man inte har en större display i stil med iPhone. Och har man en sådan mobil är det ju snarare helt enkelt lättare att bara surfa in via aftonbladet.se istället för att gå till affären... köpa aftonbladet... bläddra i tidningen... ladda ned programvaran... ta kort... osv.
Aja, lek ni nu med detta så har ni väl tröttnat inom 1-2 månader.
Jag har inte läst hur Aftonbladet implementerat det, tekniken har ju ändå funnits några år nu så det går att veta vad det handlar om utan att behöva läsa igenom deras hajpartikel. Jag skulle inte komma på tanken att läsa Aftonbladet, än mindre att ta i deras "tidning", men det hindrar mig väl inte från att se möjliga tillämpningar? Hur lätt är det till exempel att koppla en mobiltelefon till datorn? Det är klart lättare att fotogradera något direkt från skärmen. Om det är lättanvänt så kanske det är smidigare än att behöva skriva ett betal-SMS med ett långt medlems-id i sig? Eller varför inte ha med det i reklam för konserter där man kan få en påminnelse inlagd i mobilen med bara en taggavläsning?
Tillämpningen på Hitta.se låter ju helbra bara den! Vad skönt att kunna lägga in en kontakt helt, med adress, namn ochb alla telefonnummer, med ett par knapptryckningar. Det finns inget som hindrar att Eniro lägger in en liknande tjänst så argumentet att bara Aftonbladet skulle tjäna på det tror jag inte på. "Aftonbladet gör det bara för sin egen vinnings skull, därför ska ingen annan använda det" gör ju bara att Aftonbladet kan tjänat ännu mer på det, om de slipper konkurrens.

"Vill du rösta på den här låten i Melodifestivalen? Läs av taggen i hörnet"
"Skanna taggen på den här biljetten för att få en påminnelse innan flyget går, och för att få löpande information om förseningar"
"Verkar huset i mäklarfirmans fönster intressant? Skanna taggen så skickar vi mer information" (kanske genom att man lagt in sin e-post i mobiltelefonen, och den skickas med till mäklarfirman?)

Många sådana här tjänster går att göra ändå, men jag tror att tröskeln blir lägre om det blir en mer integrerad produkt. Gemene man är inte intresserade av vad koden står för, de vill bara ha ut resultatet. Då är knappandet för att skicka iväg ett beställnings-SMS kanske en tröskel som är svårare att ta sig förbi än att skanna en bild.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-02, 02:10 #19
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Problemet som jag kan se med Aftonbladets koder (om jag "läser" dom rätt, jag har själv aldrig använt dom) är att dom är ett "låst" system, medan Datamatrix och QR koder innehåller större mängder data i klartext...låsta system är inte per automatik dåliga, men man är ju helt beroende av den som distribuerar systemet, medan en länk i en QR/DM kod står i "klartext"...

en jmf. kan ju göras med tinyurl, det är ju jättebra, men ligger tinyurl nere så gissar jag att man inte kommer så långt...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017