FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Administratör
|
Alltså, alltså alltså?
Varför inte använda QRC? http://en.wikipedia.org/wiki/QR_Code Så mycket ballare och häftigare än aftonbladets taggar. Det funkar dessutom på alla telefoner som har en kamera och javastöd. Allt som krävs är att man laddar ner ett utav de många olika program. Nu såg jag visserligen att man bara behöver ladda ner Aftonbladets javaprogram för att få det här att funka. Men QR är så mycket större, och coolare. En cool grej jag såg var ett företag som annonserade efter webbutvecklare via QR. Alltså bara en logotyp och en QR-kod som delades ut på flyers på stan. De som fattade vad det var, var alltså kvalificerade för att få läsa resten av annonsen. Vad är den tekniska beteckningen på Aftonbladets taggar? Edit: Å andra sidan är det rätt bra att det är Aftonbladet som betalar för att få folk att fatta vad det är för något. Det är smidigt. Slipper man ens tänka på den biten själv om man bestämmer sig för att satsa på det.
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker tekniken är spännande. "Onödigt, jag vet inte vad man ska ha det till" är inte ett argument när det faktiskt finns och fungerar i stor skala på andra platser på Jorden. Tydligen kan andra komma på hur det ska användas, och då är det inte onödigt. Använda fantasin =)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Väldigt smart eftersom det kan användas på så många sätt inom koncernen.
* Distribution Schibsted får via sin tidning och webb en mängd människor att installera detta i sin mobil. * Fördelar Hitta.se har stöd för det. (Dator/Digitalt => Mobil) Tidningen Aftonbladet har stöd för det. (Tidning/Analogt => Mobil) * Mervärden Det blir bekvämare att använda Hitta.se än Eniro.se, då det går snabbare att spara tel. nummer och adress. Tidningen erbjuder ett multimedialt mervärde till köparna som Expressen saknar. * Konsekvens Schibsted får fler besökare till Hitta (tar från Eniro) och fler köpare av Aftonbladet (tar från Expressen). Detta kommer nog att dyka upp i fler av Schibsteds tjänster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Den enda tagg du behöver...
(Funkar med iPhone, vet ej hur det är med andra nallar...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Va?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Idiotiskt. Och alla ni som tycker detta verkar så smart, nytt och fräscht är idioter.
Visst, det går säkert hitta på något kul med detta men i just det här fallet med Aftonbladet.se dead three-version så känns det bara löjligt och fjantigt. Har folk inte lärt sig att surfa via mobilen? För övrigt tycker jag att surfa via mobilen är superduperkasst om man inte har en större display i stil med iPhone. Och har man en sådan mobil är det ju snarare helt enkelt lättare att bara surfa in via aftonbladet.se istället för att gå till affären... köpa aftonbladet... bläddra i tidningen... ladda ned programvaran... ta kort... osv. Aja, lek ni nu med detta så har ni väl tröttnat inom 1-2 månader. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tillämpningen på Hitta.se låter ju helbra bara den! Vad skönt att kunna lägga in en kontakt helt, med adress, namn ochb alla telefonnummer, med ett par knapptryckningar. Det finns inget som hindrar att Eniro lägger in en liknande tjänst så argumentet att bara Aftonbladet skulle tjäna på det tror jag inte på. "Aftonbladet gör det bara för sin egen vinnings skull, därför ska ingen annan använda det" gör ju bara att Aftonbladet kan tjänat ännu mer på det, om de slipper konkurrens. "Vill du rösta på den här låten i Melodifestivalen? Läs av taggen i hörnet" "Skanna taggen på den här biljetten för att få en påminnelse innan flyget går, och för att få löpande information om förseningar" "Verkar huset i mäklarfirmans fönster intressant? Skanna taggen så skickar vi mer information" (kanske genom att man lagt in sin e-post i mobiltelefonen, och den skickas med till mäklarfirman?) Många sådana här tjänster går att göra ändå, men jag tror att tröskeln blir lägre om det blir en mer integrerad produkt. Gemene man är inte intresserade av vad koden står för, de vill bara ha ut resultatet. Då är knappandet för att skicka iväg ett beställnings-SMS kanske en tröskel som är svårare att ta sig förbi än att skanna en bild. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Problemet som jag kan se med Aftonbladets koder (om jag "läser" dom rätt, jag har själv aldrig använt dom) är att dom är ett "låst" system, medan Datamatrix och QR koder innehåller större mängder data i klartext...låsta system är inte per automatik dåliga, men man är ju helt beroende av den som distribuerar systemet, medan en länk i en QR/DM kod står i "klartext"...
en jmf. kan ju göras med tinyurl, det är ju jättebra, men ligger tinyurl nere så gissar jag att man inte kommer så långt... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|