Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skolskjutning i Finland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-23, 21:33 #11
Finnmeras avatar
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Finnmera Finnmera är inte uppkopplad
Flitig postare
Finnmeras avatar

Reg.datum: May 2005
Vart är världen på väg igentligen ?
Man blir ju mörkrädd för mindre och tänk om det sprider sig till Sverige med.
Man kan ju undra vart de får dessa ideer från, är det uppgörelser med gamla antagonister , mobbare i skolan eller är det annat ?

Hoppas verkligen att detta är sista gången man hör talas om sådanahär händelser.
Finnmera är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 22:21 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Finnmera@Sep 23 2008, 21:33
Man kan ju undra vart de får dessa ideer från, är det uppgörelser med gamla antagonister , mobbare i skolan eller är det annat ?
Hoppas verkligen att detta är sista gången man hör talas om sådanahär händelser.
Det lär inte vara sista gången. Tror denna typ av brott är ett oundvikligt resultat av det samhälle vi bygger och att det inte går att göra speciellt mycket åt.
Oläst 2008-09-23, 22:58 #13
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av Finnmera

Det lär inte vara sista gången. Tror denna typ av brott är ett oundvikligt resultat av det samhälle vi bygger och att det inte går att göra speciellt mycket åt.
Det finns väldigt mycket att göra, vi kan börja med föräldrarnas ansvar.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-23, 23:32 #14
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Körkort att föda barn? :blink:
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 03:45 #15
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Originally posted by Alpha@Sep 23 2008, 23:32
Körkort att föda barn? :blink:
Nja körkort? <_<
Det jag menar är att föräldrarna måste ta sitt ansvar som föräldrar.
Sätter man gränser från början så kan man undvika sådant, om inte barnet har en psykisk störning då.
Oläst 2008-09-24, 07:03 #16
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
x1/9 x1/9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2008
Det är sklillnad på vapenlagstiftningen i sverige och i finland.
Detta gör säkert att det är svårare för våra barn att få tag på vapen.
Dessvärre har vi en ilegal inport av vapen som gör det inte är så svårt att få tag på vapen ändå.

Som gamal elitskytt så kan jag ärligt säja att det är lättare att få tag på vapen illegalt än legalt (har dock alldrig provat den illegala vägen.
Har vid flertalet tillfällen väntat 3 månader på att polisen skall godkänna licensen och detta trotts att jag på den tiden tävlade 25 tävlingar om året och placerade mig rätt så bra (både nationelt och internationellt).

Har nu i princip lagt av och sålt vapnen! En stor del bakom det är faktiskt svårigheten med att få licens.
Polisen krånglade med mig så att jag inte kunde tävla internationellt under ett halvår.
Effter det var det svårt att motivera sig till att lägga ner tid och träna ordentligt.

I stort kan vi säga att den svenska lagstiftningen är rätt så bra även om det finns brister (bland annat läkares anmälningsplikt om de träffar på personer som de anser är olämpliga vapenägare).

Visserligen så drabbar det aktiva skyttar som mig själv men det är mest pga att polisen inte följer lagen utan skapar egna reglel som de skall följa.

Jag tror att det tar några år till innan det händer något liknande i sverige men man kan alldreig veta.
x1/9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 09:14 #17
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Sep 23 2008, 22:21
Citat:

Och hur skulle du och alla vi andra ha kunnat påverka killens föräldrar? Människor som inte borde skaffa barn kommer att göra det, nu och om hundra år. Dessutom tror jag att ju större krav det blir på individer desto fler kommer att begå denna typen av brott och kraven kommer knappast att minska. Människor tar skada av yttre stressfaktorer precis som alla andra djur. Givetvis finns det stora individuella skillnader men det blir alltid några som dukar under. Jag tycker själv inte att människan är speciellt bra för den här planeten men det är en lång väg att gå därifrån till att gå ut och skjuta ner folk...
Oläst 2008-09-24, 14:51 #18
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Har man sådana jävla idiotiska lagar i ett land så får man till en viss del skylla sig själv. En 15 åring kan införskaffa vapen i Finland tydligen. Enligt CNN.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-24, 16:40 #19
pokerstjärnas avatar

pokerstjärnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Sep 23 2008, 22:58
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Sep 23 2008, 22:21
Citat:

Och hur skulle du och alla vi andra ha kunnat påverka killens föräldrar? Människor som inte borde skaffa barn kommer att göra det, nu och om hundra år. Dessutom tror jag att ju större krav det blir på individer desto fler kommer att begå denna typen av brott och kraven kommer knappast att minska. Människor tar skada av yttre stressfaktorer precis som alla andra djur. Givetvis finns det stora individuella skillnader men det blir alltid några som dukar under. Jag tycker själv inte att människan är speciellt bra för den här planeten men det är en lång väg att gå därifrån till att gå ut och skjuta ner folk...
Jag och du kan inget göra, det förstår du själv. Det är myndigheters uppgift som socialtjänst etc.
Framför allt så tror jag (jag vet inte men tror) att det är personer som har blivit mobbade under en längre tid som gör något sådant, sväljer sväljer sväljer i flera, kommer tillbaka i full krigs beredskap några år senare.

Alla skolor är anti mobbning (hoppas vi på iaf). Men bara för att man är anti mobbning så betyder det inte att detta sköts snyggt. Det är ett steg i rätt riktning.
Oläst 2008-09-24, 18:15 #20
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag tror att det går att göra mycket för att förhindra sådana här vansinnesdåd - till en viss gräns. Det är nästan omöjligt att komma åt psykiskt sjuka personer som på ytan verkar helt normala. Det vore även fel att börja misstänka folk som är lite udda.

När jag blir arg så känner jag ofta att jag skulle vilja slå ihjäl någon. Men precis som 99 % av befolkningen så har jag ett starkt och fungerade filter mellan känsla och handling. Det är den lilla minoriteten av människor som saknar filter och spärrar som gör att sådana här tragedier alltid kommer att inträffa. Föräldrar har helt klart ett ansvar, men det finns många exempel på brottslingar som vuxit upp i helt normala och fungerande hem med helylle föräldrar.

Hur liberal jag än är i övrigt så tycker jag att liberala vapenlagar är idiotiska. Jag skulle själv aldrig ha ett vapen i hemmet ens om det var lagligt. Så länge det inte finns några vapen så finns det ingen risk att någon blir skjuten.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017