Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domänpriser för .SE, .NU och .COM

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-13, 15:05 #11
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Det råder en rätt hög konkurrens mellan de större ombuden, man räknar med att den förlust man gör genom att sälja domänerna billigare än de 120 kr exl moms som registreringen kostar för ombuden hos .se kompenseras med tilläggstjänster som e-post och webbhotell.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-13, 15:18 #12
mindphaser mindphaser är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Flitig postare

Omforumelerar flummig fråga till nedan:

-"brukar priset på nyregistrering av .SE vara väldigt nedsatt under vissa perioder, tex december månad?"

Dvs om jag har en hög domäner jag vill nyregga, är det lönt att avvakta till december om jag inte tror dom reggas av annan part?
mindphaser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-13, 15:32 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Visserligen finns det en rad webbhotell och domänombud som kivas om att vara "billigast", men den sk "Julrean" har inget med det att göra.

I oktober 2006 (har för mig att det var 12:e eller 13:e) så gick .SE ut med ett erbjudande till sina ombud om att det fram till årets slut var kostnadsfritt att registrera IDN-domäner, somliga av .SE´s ombud förlängde detta "gratis" ut mot slutkunden (medan andra rabatterade eller höll normalt pris under denna period).
Orsaken till IDN-kampanjen var att ge styrka åt att Microsoft dagarna innan hade släppt Internet Explorer 7 som hade inbyggt stöd för IDN-domäner (till skillnad från tidigare versioner som behövt plugins för att klara IDN). .SE begränsade "gratis" en tid senare till maximalt 3000 gratis .se-domäner per slutkund..

2007 kom ett annat erbjudande gentemot ombuden - och precis som året innan var det vissa ombud som förlängde rabatten gentemot slutkunderna - andra inte. Jag är själv osäker på hur rabatten var formulerad, men vet att bla Binero gav bort 1 domän och höll en prisnivå på 19 sek på domänerna #2-100, medan Loopia har jag för mig tog 19 sek upp till 100 st. Vet att det var några till som jag inte kommer ihåg nu.

Att .SE gör "någon typ" av kampanj gentemot ombuden även detta årsslut, tror jag att man kan förvänta sig, sen "vilka" ombud som förlänger kampanjen mot slutkunder är ju dock inte säkert, inte heller om det handlar om prissänkningar som förra året. Så är det "viktiga" domäner bör du kanske inte riskera att chansa - annars är det bara att vänta och se om eller vad det blir för "registreringsmotiverande insats" .SE bidrar med i år.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-13, 15:49 #14
Flitig postare

Flitig postare

InternetSweden: Tackar för ett mkt givande svar!

Reggar vissa och avvaktar kallt till eventuell rea map resten...
mindphaser är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 03:02 #15
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by mindphaser@Oct 13 2008, 14:58
Kort fråga angående pris på nyregistrering av .SE domäner.

Jag trillade in i domänträsket december 2008 pga "julrean" på .SE hos Loopia och undrar om detta är tradition bland ombuden att sälja nyregistreringar för småbelopp, tror det var ca 17 SEK förra året.
Kul att du trillade in i framtiden (december 2008)
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 03:04 #16
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Originally posted by Isak@Aug 31 2008, 04:07
Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk och de flesta andra.
Vad jag förstått är det ganska bra att ha ett högre pris på .se. Det har tydligen avskräckt spammare från att massregga svenska domännamn (har jag hört)
Oläst 2008-10-14, 04:52 #17
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Ursprungligen postat av Isak
Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk *och de flesta andra.
Vad jag förstått är det ganska bra att ha ett högre pris på .se. Det har tydligen avskräckt spammare från att massregga svenska domännamn (har jag hört)
Var du seriös eller skämtar du?
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 13:04 #18
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Oct 14 2008, 03:04
Citat:
Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk *och de flesta andra.

Som sagt, det är något jag snappat upp. Sen om det stämmer är en annan fråga, men då är ju ett forum som detta en utmärkt plats att reda ut den saken.
Oläst 2008-10-14, 13:37 #19
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Oct 14 2008, 13:04
Som sagt, det är något jag snappat upp.
Källa?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 13:43 #20
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Originally posted by -pokerstjärna@Oct 14 2008, 04:52
Citat:
Originally posted by -kw_wasabi@Oct 14 2008, 03:04
Citat:

Som sagt, det är något jag snappat upp. Sen om det stämmer är en annan fråga, men då är ju ett forum som detta en utmärkt plats att reda ut den saken.
Det är mycket riktigt så som kw_wasabi snappat upp (eller: - det är uppgifter jag också fått från personer med engagemang hos .SE) att prisnivån är högre för .se-domäner av en rad anledningar, däribland har argumenten för en bibehållen högre nivå än exempelvis .dk och .com (däremot ställer jag mig frågande till Isaks "de flesta andra", eftersom TLDerna inte sällan har en högre prissättning än .se) varit/är att ett högre pris motverkar bla warehousing och domänspekulationer.
Tycka vad man vill om argumenten och dagens pris, men vi går succesivt mot en mindre kostsam nivå.

Sen tycker jag att man ska komma ihåg att fram till årsskiftet går det inte att registrera genom .SE direkt, utan endast genom ombud - ombuden har ett gemensamt pris för .se-domäner. De väljer sedan vilken prissättning de själva vill sätta gentemot slutkunden. Detta varierar från en knapp hundralapp till flera tusen kronor.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017