FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Finns det inga pengar avsatta för annonsering så är det ju självklart att det går långsammare är om man har en stor budget, sen gäller det iof sig att förvalta slantarna väl även om budgeten är stor. Det är lätt att bli blind när man köper mycket annonsering, enklare att ligga kvar än att avsluta ett samarbete som inte ger valuta för pengarna. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jo, precis. fast om man nu inte har pengar men tror på att något kommer att fungera starkt så borde man nästan ta lån va.. sedan kommer dock problemet att om man startar något helt nytt som går segt i början så kanske man inte kan betala av lånet helt.. de ju en himla satsning man får göra... å framför allt så måste man nästa va stensäker att de kommer att fungera... om man äns får lån ^_^
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag har främst drivit engelskspråkiga sidor så jag har inte nån direkt erfarenhet av svenska sidor, men rent spontant känns det mycket svårare att få en svensk sida stor.
Jag har nästan inte lagt några pengar på annonsering och här e dem tips jag kan komma på snabbt: Dessa passar bra för informationssidor, men går o använda för produktsidor på olika sätt också om kanske lite modifierade. 1. Skaffa länkar, massor! Det finns sidor inom de flesta områden som mer än gärna byter länkar. Fixa ett färdigt mail, sök på google efter ditt område och maila alla sidor som är relaterade till din. Var snabb på att svara och flexibel med att lösa länkningar, då har du större chans att få länkar på stora sidor. Ibland kan en sökning efter "related sites" funka på google: related:www.webmasternetwork.se Ha bra koll på dina konkurrenter! Dem som kommer högt upp i sökresultat har lyckats, kolla vilka som länkar till dem. Både genom att kolla på deras sidor och mha google: link:www.webmasternetwork.se dmoz.org är alltid bra att komma in i. Är ofta svårt och tar lång tid, men det är alltid värt att skicka in sin länk. Skaffa helt enkelt länkar och länkar och länkar. Men håll dig ifrån oseriösa sidor som t.ex. uppenbarligt fuskat sig till bra platser i sökmotorer, det kommer att slå tillbaka mot en förr eller senare. Använd heller inte FFA, linkfarms eller liknande. Det mesta som är för enkelt är ofta dåligt för en... 2. Prata om din sida på forum med människor som är intresserade "Spamma" inte i forum för att få länkar, men svara gärna med tips om din sida när människor letar efter något som du har. Helt enkelt sprida info om din sida för de som redan är intresserade av ditt ämne. Dem människorna kommer att bli trogna din sida om du gjort den bra. 3. Skriv artiklar Jag har en musikersida och har väldigt enkelt för att sätta ihop intressanta artiklar inom det ämnet. Det finns samtidigt enormt många sidor som letar "content" att publisera på sina sidor. Fråga andra webmasters ifall de vill publisera dina artiklar helt gratis i utbyte mot att de skriver var artikeln kommer ifrån. På så sätt så når du precis den typen av människor som är intresserade av din sida. Man kan t.ex. skriva en tvådelad artikel och låta sidor publisera första delen och sen länka till den andra som ligger på din sida. Det finns sidor som helt är till för att förmedla gratisartiklar (och betalda) till sidor som vill publisera dem. Går nog enkelt att hitta i google. 4. Bygg nätverk Någon nämde det redan men det tål att upprepas. Antingen äger du eller skapar flera domäner med relaterade ämnen som kan länka tillvarandra. Försök att bygga in länkarna i innehållet på sidorna. T.ex. så skulle man på en site om artister o band kunna länka till en site som recenserar skivor eller till en site med texter till låtar. Då bygger du helt enkelt in länkar direkt från en undersida om Metallica direkt till recensions-sitens sida om Metallica och tvärt om. Äger du båda siterna så vinner du dubbelt. Du blir inte av med dina besökare även om dem känner sig färdiga med den ena siten, samt att du får besökare som kanske inte hittat till den andra siten. Den saken som gjort att min musikersite har växt mest är just att bygga nätverk, fast med andras siter. Jag länkar till alla deras sidor som mina besökare kan tänkas vara intresserade och de gör samma sak till mig. Eftersom man bygger in det smidigt i innehållet på sidorna så kan man göra flera sådanna här deals med andra siter. Sen ger du dina besökare mer "innehåll" på din sida vilket gör din site mer komplett och intressant. Många stora siter kan vara svåra att få till en deal med, så börja med de lite mindre siterna och gå på de större senare när du växt mer. 5. Vårda dina besökare du får tag i! Det här är visserligen en annan sak än att få dem till sidan. Men så enormt viktigt det är att få dina surt förvärvade besökare att stanna när de väl hittat dit. Det finns tusentals sätt, men viktigast är nog kvalite på sidan och att du bryr dig om besökarna. Ta reda på så mycket du kan om besökarna så du vet vad de vill ha för nått! Ge dem enkla möjligheter att berätta för dig vad som är bra och vad som är fel. Svara direkt på kommentarer från besökare och tacka dem för att de kommenterar, det uppskattas och dem personerna kommer komma tillbaka för evigt :-) 6. Sökmototer Ca 70% av mina besökare kommer från sökmotorer! Hur får man då bra placering i sökmotorer? Det är en hel vetenskap i sig, men det lönar sig att läsa på lite och veta lite om det när man bygger sin sida. Punkt 1 - 5 kommer göra att sökmotorer gillar din site OM du gjort den bra för sökmotorer. Länkar från relaterade sidor älskas av google o de andra! Sen är ju såklart betald annonsering ett alternativ som säker funkar mycket bra för många sidor. Dock är det nog inte för alla det lönar sig. Man måste ju gå plus på annonseringen :-) Men t.ex. är ju Mats lastbrygga ett utmärkt exempel på en sida som bara kan vinna på rätt annonsering eftersom ett sälj till en besökare från en annonserad länk betalar sig snabbt. Dock tror jag attde flesta siter kan komma mycket långt utan betald annonsering. Men det kan vara för att jag aldrig har drivit produktsiter :-) Det var nog alla tips jag kunde komma på på rak arm... Hoppas de kan vara till hjälp för flera! Kommentera dem gärna eller fråga, för jag tycker det är enormt intressant med sånt här :-) //Mattias Problem.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nice!! De precis som du säger, väljer man den lätta vägen så får man inte lika bra resultat.. Jag har prövat massor me sökmotor tekniker och läst hur mycke som helst som dom men ändå så får ja aldrig en bra placering..
![]() Länkar va precis de ja använde på min engelska sida som ja körde för några år sen å de fungerade utmärkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Det är där jag lärt mig allt jag om sökmotorsoptimering :-) Ett enkelt tips är att se till att länkarna du skaffar har bra länk-text. Säljer du banjosträngar så är t.ex. länktexten: "Köpt billiga banjosträngar" ganska bra. Men texten: "Klicka här" är inte bra, eftersom sökmotorerna tittar på just länktexten för att försöka ta reda på vad din sida handlar om. Om många siter länkar till dig med en text innehållande banjo, så halkar du uppåt i rankingen :-) Lite förenklat, men det är bra o tänka på. Det är ju inte bara för besökare man skaffar länkar utan även för att google ska tycka om en :-) //Mattias Problem.se |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ett annat tips är att läsa Googles guidelines mycket noga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Va säger ni om den här produkten? http://www.web-positiongold.com/
Har sett den flera gånger men vågar inte lägga ner $149 på något som ja är tveksam på.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|