FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
C# har stöd för anonyma funktioner. Lambda-funktioner är ett annat exempel på språklig funktion som tidigt fanns tillgängligt i C# (kontra VB). Dessutom har jag för mig att generics introducerades först i C#. Åtminstone fanns det ingen tillgänglig dokumentation jag lyckades få tag på för VBs generics vid den tidpunkten. Notera dock att jag också startade med VB.Net, då stället där jag arbetade då krävde det. Hade tidigare arbetat i bl a Java och saknade Generics. När jag sedan började med ett annat projekt fick jag möjlighet att byta språk. För övrigt går det ganska fort att lära sig C# om man kan VB och vice versa. Det är nästan bara syntax. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du menar med att gå utanför ramarna med .NET? Jag känner att det inte finns någon ram alls! Allt går att göra; från Xbox 360 spel till... ja, vad som helst i applikationsväg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har börjat snegla lite mer på C# =) Jag har programmerat allt från Basic och Ada till C++, språket har som du säger inte så stor betydelse, det är sällan det är några extreme skillnader.
Visst går det mesta att göra i .NET, jag tänkte mer på alla färdiga kontroller och annat som finns. De är kraftfulla och smidiga för det mesta men vill man göra lite egna specialare eller ändra på en hel del egenskaper så kan det ta längre tid än att köra från scratch. Känns lite som att språkets fördelar också är dess nackdelar.
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Lite ot, men bifogar en länk som visar ett spel som det tog 1 månad att göra för en enda person med XNA (som man enklast kan beskriva som ett tillägg till visual studio .Net). Imponerande!
http://www.youtube.com/watch?v=yxbcXPbmF6E...feature=related |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har programmerat flera år i både c# och vb.net och det är ju idag tillomed väldigt lika syntaxer tycker jag. Detta enda problemet är att det dyker upp massa semikolon i min vb-kod när jag kodat c# innan
![]() Mitt råd är alltså, kör vad du tycker verkar lättast, det är inte svårt att byta språk sen om du vill. Själv föredrar jag C#, men kan egentligen inte motivera det så mycket förrutom att jag får kräkreflex så fort jag hör ordet VB6 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|