Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ASP.net

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-13, 13:25 #11
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Att C# skulle få nya kodmöjligheter före VB.NET tror jag är rent BS, de delar utvecklingmiljö.
Som C#-kodare kan man dock se andra fördelar, bland annat kodexempel och att så gott som alla kunder kräver att man bygger i C#.
Bara för att nämna några exempel:

C# har stöd för anonyma funktioner. Lambda-funktioner är ett annat exempel på språklig funktion som tidigt fanns tillgängligt i C# (kontra VB). Dessutom har jag för mig att generics introducerades först i C#. Åtminstone fanns det ingen tillgänglig dokumentation jag lyckades få tag på för VBs generics vid den tidpunkten.

Notera dock att jag också startade med VB.Net, då stället där jag arbetade då krävde det. Hade tidigare arbetat i bl a Java och saknade Generics. När jag sedan började med ett annat projekt fick jag möjlighet att byta språk. För övrigt går det ganska fort att lära sig C# om man kan VB och vice versa. Det är nästan bara syntax.

Citat:
men som sagt en fördel är ju att många exempel är skrivna i C# , fast just därför håller jag fast i VB. varför? jo jag tvingas att TÄNKA istället för att klipp-o-klistra
Det är bra med kodexempel för att snabbt kunna ta till sig ny teknologi. Om man klipp-och-klistrar missar man hela poängen, då är det utvecklarens eget misstag. Notera dock att bl a MSDNA för det mesta har både VB och C#-kod tillgänglig.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-13, 13:51 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Citat:
Originally posted by tartareandesire@Aug 13 2008, 13:04
Tackar så mycket för tipsen, VB är alltså relativt dödfött och det är C# som gäller inför framtiden mao? För egen del så håller jag mig nog till VB just vid detta tillfälle eftersom jag känner mig mer hemma där. Bland det första jag gjorde i programmeringsväg var ett Jeopardyspel i QBasic för många år sedan =)

Kommer nog aldrig gå ifrån PHP som mitt primära språk, liksom alla andra Microsoft-produkter så är det visserligen smidigt och bra så länge man håller sig till den utstakade vägen men så fort man vill gå utanför ramarna och göra egna saker så är .NET ganska omständigt och klumpigt i jämförelse tycker jag.
Om du väljer VB.NET för att du idag kan basic i någon form (ex VB) så gör du dig en björntjänst. Det är många som intygar att man lätt hamnar fel när man bara kör upp en ny version av visual studio och fortsätter med "VB-tänket" vilket är synd. Om du kikar ut på arbetsmarknaden så är majoriteten av den kompetens som efterfrågas C# (däremot så är det nästan bara syntaxskillnader så det är inte skitsvårt att byta riktning, så ingen fara på taket)

Jag vet inte riktigt vad du menar med att gå utanför ramarna med .NET? Jag känner att det inte finns någon ram alls! Allt går att göra; från Xbox 360 spel till... ja, vad som helst i applikationsväg.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-13, 16:44 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Har börjat snegla lite mer på C# =) Jag har programmerat allt från Basic och Ada till C++, språket har som du säger inte så stor betydelse, det är sällan det är några extreme skillnader.

Visst går det mesta att göra i .NET, jag tänkte mer på alla färdiga kontroller och annat som finns. De är kraftfulla och smidiga för det mesta men vill man göra lite egna specialare eller ändra på en hel del egenskaper så kan det ta längre tid än att köra från scratch. Känns lite som att språkets fördelar också är dess nackdelar.
Oläst 2008-08-13, 21:48 #14
Roberts avatar

Roberts avatar

Lite ot, men bifogar en länk som visar ett spel som det tog 1 månad att göra för en enda person med XNA (som man enklast kan beskriva som ett tillägg till visual studio .Net). Imponerande!

http://www.youtube.com/watch?v=yxbcXPbmF6E...feature=related
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-13, 21:54 #15
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
Har programmerat flera år i både c# och vb.net och det är ju idag tillomed väldigt lika syntaxer tycker jag. Detta enda problemet är att det dyker upp massa semikolon i min vb-kod när jag kodat c# innan . Generics kom samtidigt till c# och vb.net eftersom de klasserna tillhör framework 2.0. Däremot skiljer det ju sig en del med en del finesser. Tex har vb.net "my" namespacet som är skönt, c# har en del andra tricks som man inte kan göra i vb. Även fast de båda delar miljö så är det olika kompilatorer.

Mitt råd är alltså, kör vad du tycker verkar lättast, det är inte svårt att byta språk sen om du vill. Själv föredrar jag C#, men kan egentligen inte motivera det så mycket förrutom att jag får kräkreflex så fort jag hör ordet VB6 . Väljer du VB.Net så ska du köra option strict on.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017