Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur långt fram ligger Sverige?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-07, 23:44 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Jag ska rätta mig själv innan någon annan hinner göra det
Maccke har rätt - och jag har fel - DK-Hostmaster visar olika siffror på flera olika ställen på siten, men hittade till slut dagssiffran: 933 944 stycken
Så det lär nog dröja tills 2010-2011 innan vi är ikapp (eftersom .dk också ökar)

Men eftersom Sebbe bidragit med Ficoras uppgifter så tänkte jag att man kunde addera Norids också, så har vi det komplett. Om vi sedan gör samma ovetenskapliga jämförelse på dem alla (för säkerhets skull från samma burk, eftersom de kan variera) Så verkar det som om jag nog hade fel även beträffande utvecklade siter (åtminstone indexerade webbsidor)

392 133 NO 224 000 000 träffar
933 944 DK 211 000 000 träffar
749 970 SE 237 000 000 träffar
184 807 FI 150 000 000 träffar

Om man ska tro att det finns substans i jämförelsen, så ser det värst ut för .dk och bäst för .fi

Men som sagt jag har inte en aning om det här verkligen stämmer - men kul jämförelse.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 23:56 #12
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Hur kommer det sig att Sverige egentligen ligger efter Norge och Danmark? Det bor ju nästan dubbelt så många här än i Danmark.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 01:18 #13
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Hur har du mätt utvecklade sidor Internet Sweden?

Testa gärna sök på 'bara sidor på norska' en gång och se om det blir klart lägre siffror för Norge jämfört med Danmark och Sverige?

Ofta visas svenska sidor för norrmän och vice versa. Med tanke på antalet domäner registrerade i Norge och den gissningsvis höga användningen av .no domäner i förhållande lite .as och .com så borde Norge ha klart färre utvecklade sidor än Sverige och Danmark.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 01:26 #14
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

nej jag var banalare är så site:.tld
Att bara ta svenska .se-adresser som är på Svenska eller .dk på Danska kan ju slå tokfel - eftersom många sidor är på annat språk eller har har felinställningar på charset eller redovist språk i förekommande fall - tyckte att det blev mest "neutralt" så här - kanske tokigt, men jag orkar inte göra om det nu...trött
Oläst 2008-08-08, 16:49 #15
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Flitig postare

Norska kan jag väl hyfsat iallafall, danskan går att läsa och prata lite men inte skriva. (Tur att man lekt reseledare )

Men då känns väl Norge som det mest naturliga steget då antalet kontakter där är betydligt fler än vad jag har i Danmark plus att de ligger efter. Vad jag har hört så är det svårt att regga en domän i Norge, att detta bara får göras av företag?
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-08, 16:55 #16
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by scrdj@Aug 8 2008, 16:49
Norska kan jag väl hyfsat iallafall, danskan går att läsa och prata lite men inte skriva. (Tur att man lekt reseledare )

Men då känns väl Norge som det mest naturliga steget då antalet kontakter där är betydligt fler än vad jag har i Danmark plus att de ligger efter. Vad jag har hört så är det svårt att regga en domän i Norge, att detta bara får göras av företag?
Stämmer - dessutom får varje bolag max registrera 20 stycken .no-domäner.
Oläst 2008-08-08, 17:56 #17
Flitig postare

Flitig postare

Men bolaget måste vara registrerat i Norge? Kan jag som svensk göra detta eller måste jag gå via en bulvan?

Försökt hitta lite info på internet men hittar inte. Norska siter går hur bra som helst. Finns det indicer på att "domänmarknaden" kommer att släppas ut till de som vill registrera privat?
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-09, 12:49 #18
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by scrdj@Aug 8 2008, 17:56
Men bolaget måste vara registrerat i Norge? Kan jag som svensk göra detta eller måste jag gå via en bulvan?

Försökt hitta lite info på internet men hittar inte. Norska siter går hur bra som helst. Finns det indicer på att "domänmarknaden" kommer att släppas ut till de som vill registrera privat?
Verksamheten måste vara registrerad i Brønnøysundregistrene (Norges motsvarighet till Bolagsverket).
Du kan som Svenskt bolag registrera dig, med hjälp av blanketter du hittar här http://www.brreg.no/blanketter/samordnet.html

För den som vill ta den "enkla" vägen (privatpersoner och företag utan anknytning till Norge) finns ett lite trixigt, men fullt lagligt sätt att gå tillväga.
Ett norid-auktoriserat ombud registrerar ett bolag i Norge och varje domänregistrant betalar förutom kostnaden för själva domänen även 1/20-del av bolagskostnaden.

Men då kostnaden stiger en del, så är ju .no-domäner inte speciellt attraktivt för Svenskar att "hamstra upp" - utan det är däremot en bra lösning för den som har anledning att skydda något.
----------------

Däremot för driftiga norrmän, så kan det kanske vara det - läste någonstans om Norges motsvarighet till Göran G.- som registrerat ett mycket stort antal föreningarsom då också får hålla 20 domäner styck.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017