Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förvirringen i köp o sälj.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-14, 04:30 #11
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Nolltollerans hädanefter?
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 04:43 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Men det torde väl vara självreglerande, om ingen köper så är det till slut ingen som säljer, om det är för lite pengar för att det ska gå runt, så försvinner väl säljarna till slut.

Jag håller i princip med, men, det är ju inte upp till mig vad saker är värda, precis som gäller standardsvaret när det gäller värdering av domäner "saker är värda vad någon är beredd att betala"...har jag noll känsla för design, så är det ju dessa gratis eller nästangratis designmallar som säljarna här ska konkurrera med, vidare är det ju ett sätt att visa upp sig (något jag tror dom flesta är överens om att man MÅSTE göra...)

Själv har jag betydligt större problem med personer här som som jag ser det försöker göra sig själv till något man inte är, man snackar om än det ena och än det andra, stora projekt hit och dit, eller, snackar skit om andras saker (i t.ex. köp & säljtråden) sen ser man inget som helst som ger vid hand att personen i fråga har producerat något som uppnår någon verkshöjd av den nivå som man försöker ge sken av...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 05:44 #13
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av DudeRille
Vet att det finns en liknade tråd som denna frågan togs upp i, men kan lika väl fråga här nu.
Varför granskas inte alla annonser innan dem publiceras som "Förmedling av jobb och tjänster"?

Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Instämmer, det är alltför många icke-professionella webbmasters där som antagligen inte ens har f-skatt. Det finns nog några med f-skatt också som borde visas på porten.
Det bannas alldeles för lite här på wn *

När kan man kalla sig professionell webmaster då?
Jag antar att DU i din jakt på någon som kan fixa en PSD till validerande kod betalar ut dom 500-600 kr/timme som krävs för att man ska kunna få det hela att gå runt med skatter och avgifter...
Oläst 2008-07-14, 08:19 #14
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Jag ville mest ifrågasätta kvaliten, och kanske lite varför inte köp o sälj modereras hårdare just på grund av "skräp". Mycket för att det underminerar många seriösa människor som jobbar dagligen med sina siter på det här forumet. Och kanske till viss del även urholkar allas trovärdighet på grund av ett par rötägg som tycks spamma ut sina 2min projekt dagligen.

Så åter till kärnfrågan. Är detta något vi faktiskt vill ha, inte kanske bara här på forumet utan i våran branch med? För det är vi som själva sätter våran standard. Nöjer vi oss verkligen med detta?!
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 09:08 #15
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Håller med, väldigt mycket skräp. Men mest av allt störs jag på följande:

Utgångsbud: 1000:- (Reserverar mig att inte sälja ifall budet blir för lågt

Banna på direkten! Någon som skrev ett väldigt bra exempel med att kassörskan på ICA helt plötsligt ändrar priset i kassan i någon tråd.
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 09:18 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag håller med, finns det ett utgångsbud så bör det gälla.

Värst är när man vinner en budgivning och så ändrar säljaren sig och drar sig ur.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 09:44 #17
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Originally posted by scrdj@Jul 14 2008, 09:08
Håller med, väldigt mycket skräp. Men mest av allt störs jag på följande:

Utgångsbud: 1000:- (Reserverar mig att inte sälja ifall budet blir för lågt

Banna på direkten! Någon som skrev ett väldigt bra exempel med att kassörskan på ICA helt plötsligt ändrar priset i kassan i någon tråd.
Ja, det är väldigt illa att ändra priset i efterhand eller att dra sig ur när en köpare vunnit en auktion. Däremot förstår jag inte varför en del är så väldigt nitiska med att man bör sätta sitt utgångspris till det pris man vill sälja till. Alla auktioner gör ju skillnad på utropspris och reservationspris? Man bör däremot kräva att reservationspris om sådant finnes sätts ut i första inlägget och inte kan ändras i efterhand.

edit: s/utgångspris/utropspris/
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 10:13 #18
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 13 2008, 21:57
Instämmer, det är alltför många icke-professionella webbmasters där som antagligen inte ens har f-skatt. Det finns nog några med f-skatt också som borde visas på porten.

Det bannas alldeles för lite här på wn
Och varför ska dom behöva ha en f-skatt? då skulle man nästan kräva det på tradera med iaf,
om ngn gör saker som en hobby och vill sälja så krävs det ju ingen f-skatt beroende på hur mkt man då tjänar.

Håller dock med om att det är mkt skräp som säljs, samt helt rippade designer som man sedan har modiferat en aning.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-14, 10:21 #19
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by MMC@Jul 14 2008, 09:44
Ja, det är väldigt illa att ändra priset i efterhand eller att dra sig ur när en köpare vunnit en auktion. Däremot förstår jag inte varför en del är så väldigt nitiska med att man bör sätta sitt utgångspris till det pris man vill sälja till. Alla auktioner gör ju skillnad på utropspris och reservationspris? Man bör däremot kräva att reservationspris om sådant finnes sätts ut i första inlägget och inte kan ändras i efterhand.

edit: s/utgångspris/utropspris/
Precis, så jmf. med en ICA butik faller fortfarande, men självklart kan man ju som säljare då inte sätta ett slutdatum på auktionen förrän man är uppe i ett pris som man kan acceptera.

Alternativt får man ju strunta i bud/auktionsförfarandet helt och bara ha köp/sälj till fast pris. Systemet med utropspris/utgångspris handlar ju såklart om att få igång en budgivning, precis samma system gäller ju på MissDomain (för att ta ett annat exempel) men jag är tveksam till att ha ett synligt reservationspris, då faller ju lite grann vitsen med ett utropspris.

Sen om det är skit eller inte...ja...jag har sett både bättre och sämre, både från människor som anser sig VARA bättre och sämre...

f-skatt känns konstigt...ja, är man t.ex. anställd som "webmaster" har man ju gärna ingen f-skatt, däremot tycker jag nog man bör kunna presentera en sida i sin information, men jag kan också se att man temporärt kan ha anledningar att blanka även den informationen, temporärt...
Oläst 2008-07-14, 10:30 #20
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Utgångspris skall givetvis gälla som lägsta pris, och finnes ej sådant angivet torde penningens lägsta mynt gälla som lägsta; 50öre.

Auktioner i trådform fungerar förmodligen bättre med bud direkt i tråden, inga annonser där ett bud lagts av en köpare via PM, men som senare "dratt sig ur" eller försvunnit osv.

Ett slutdatum är ju också gott, något som jag just noterade att jag själv missat i min egen annons. Det hade väl ej skett med lite mods som haft koll gissar jag.
akkeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017