Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur knyter du avtal med annonsörer?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-19, 08:30 #11
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Vad gäller annonser så är det brukligt att säljaren betalar i förskott. Som köpare så är man noga med att säljaren har f-skatt och att kontonumret dit pengarna betalas faktiskt tillhör det säljande företaget. Ett sådant förfarande är många gånger tryggare än vad ett skriftligt och signerat avtal någonsin kan bli. Tyvärr så kan man aldrig helt eliminera risken för att bli lurad.
För radannonser kanske det gäller. Annars är det det omvända. Annonsören får faktura efter att annonsen gått i tryck/börjat visas. Undantag om annonsören har oreglerade skulder till mediet, då blir det förskott.
Jag har fakturerat efter annonsstart tidigare, men efter att ha blivit bränd ett par ggr (jag har till slut fått betalt) så begär jag alltid förskottsbetalning. Det är jag tydlig med vid offerten, så då är det ingen tvekan.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-19, 11:23 #12
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Beror kanske på vilka man har med att göra. Men i tidningsbranschen har det varit faktura daterat publiceringsdatum som gäller för normalkunder. Även där tillämpar man förskottsbetalning för vissa kunder. Vad jag menar är att kunder som normalt är vana vid tidningsannonsering kanske förväntar sig liknande villkor när de annonserar på webb. Privatpersoner kan man nog kräva förskott från. Vid långa kampanjer är det mindre problem, då man fakturerar löpande per månad. Kommer det inte pengar så tar man ner annonsen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-19, 11:48 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 19 2008, 02:31
Davve har helt rätt. Juridik och lagstiftning i alla ära, men hur många här har varit i tingsrätten pga ett brutet avtal?
Inte för annonsering och inte personligen; det hela löstes med förlikning i det fallet. En mycket otrevlig och krånglande kund betalade till slut även om jag gick back på det hela. Det ska mycket till, men folk som försöker blåsa eller är allmänt jobbiga kan det hända att jag låter principen gå före de rent ekonomiska aspekterna.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-19, 14:43 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Telefon är det som gäller för att nå de rätta personerna. Ett mail är lätt att glömma bort i inkorgen. Det är bara via röst du kan kommunicera ditt budskap och svara direkt på annonsörens följdfrågor. Möten känns överflödigt både i tidsaspekten och kostnaden för resan kommer äta upp en stor del av din vinst (såvida det inte är väldigt stora kontrakt).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-06, 02:29 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 19 2008, 02:31
Davve har helt rätt. Juridik och lagstiftning i alla ära, men hur många här har varit i tingsrätten pga ett brutet avtal?

Jag menar inte att man kan eller bör bryta avtal hur som helst. Jag menar bara att det är svårt och tidskrävande att genom lag tvinga en ovillig part att fyllfölja ett avtal.

Vad gäller annonser så är det brukligt att säljaren betalar i förskott. Som köpare så är man noga med att säljaren har f-skatt och att kontonumret dit pengarna betalas faktiskt tillhör det säljande företaget. Ett sådant förfarande är många gånger tryggare än vad ett skriftligt och signerat avtal någonsin kan bli. Tyvärr så kan man aldrig helt eliminera risken för att bli lurad.
Jag har hamnat i tinget pga att min kund bröt ett avtal och jag rekommenderar alla som kan undvika det att hellre glömma eländet och ta förlusten och gå vidare med livet och göra bättre affärer i framtiden.

En rättegång tar minst 2 år och kostar från 150 000 och uppåt enbart för dina egna kostnader. Då har jag inte räknat in min egen arbetstid som säkert uppgår till lika mycket, plus all energi jag måste spendera på rättegången och sömnlösa nätter. En rättegång kan dessutom "backfire" dvs man kan skjuta sig själv i foten genom att motparten kan kräva skadestånd för sina kostnader, då blir det dyrt, uj, uj.....

Försäkringen har ofta en maxgräns på 180 000 i rättegångskostnader.

Ägna din energi åt att göra bättre affärer i framtiden i stället.

PS. Jag hade en kund som inte betalat en enda faktura på ett halvår, och jag var korkad nog att tro på deras snack om att de skulle betala "inom några dagar". Jag skulle brutit upp och avslutat kontakten redan efter den första försenade betalningen, det är min lärdom. Kunden blev totalt skyldig ca 1 Mkr och efter 2 års rättegång fick jag totalt ca 250 KKr + att jag fick betala min advokat med 150 KKr.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017