Citat:
Originally posted by Gustav@Jun 19 2008, 02:31
Davve har helt rätt. Juridik och lagstiftning i alla ära, men hur många här har varit i tingsrätten pga ett brutet avtal?
Jag menar inte att man kan eller bör bryta avtal hur som helst. Jag menar bara att det är svårt och tidskrävande att genom lag tvinga en ovillig part att fyllfölja ett avtal.
Vad gäller annonser så är det brukligt att säljaren betalar i förskott. Som köpare så är man noga med att säljaren har f-skatt och att kontonumret dit pengarna betalas faktiskt tillhör det säljande företaget. Ett sådant förfarande är många gånger tryggare än vad ett skriftligt och signerat avtal någonsin kan bli. Tyvärr så kan man aldrig helt eliminera risken för att bli lurad.
|
Jag har hamnat i tinget pga att min kund bröt ett avtal och jag rekommenderar alla som kan undvika det att hellre glömma eländet och ta förlusten och gå vidare med livet och göra bättre affärer i framtiden.
En rättegång tar minst 2 år och kostar från 150 000 och uppåt enbart för dina egna kostnader. Då har jag inte räknat in min egen arbetstid som säkert uppgår till lika mycket, plus all energi jag måste spendera på rättegången och sömnlösa nätter. En rättegång kan dessutom "backfire" dvs man kan skjuta sig själv i foten genom att motparten kan kräva skadestånd för sina kostnader, då blir det dyrt, uj, uj.....
Försäkringen har ofta en maxgräns på 180 000 i rättegångskostnader.
Ägna din energi åt att göra bättre affärer i framtiden i stället.
PS. Jag hade en kund som inte betalat en enda faktura på ett halvår, och jag var korkad nog att tro på deras snack om att de skulle betala "inom några dagar". Jag skulle brutit upp och avslutat kontakten redan efter den första försenade betalningen, det är min lärdom. Kunden blev totalt skyldig ca 1 Mkr och efter 2 års rättegång fick jag totalt ca 250 KKr + att jag fick betala min advokat med 150 KKr.