FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||||
|
|||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
40 000 är som en fantasisumma för mig... det jag hade tänkt i så fall är nog att spara det mesta och ha kul för 10K. Citat:
Citat:
sista året nu innan gymnasium så skolan går ju självklart före. Gratis kurser, skulle man kunna få en länk till lite information om det? ![]() Citat:
![]() Att få uppdrag har jag i alla fall inte sett som något svårt, dock är ett av hinder som jag stött på är just att jag blivit efterfrågad om jag innehaver F-Skatt. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Det kan också vara bra att köpa någon start-eget-bok (=enskild firma/näringsverksamhet för din del). PS. Tänk på att du även blir tvungen att betala skatt och moms (momsen betalar dock i praktiken din uppdragsgivare) så det du "får" eller fakturerar är inte bara att behålla ;-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad jag menar med ekonomiska problem är att i en enskild firma måste du hålla koll på din ekonomi rätt mycket själv. Du ska betala in preliminära skatter varje månad i förväg även om du inte tjänar några pengar, dessutom ska du bokföra vilket du förmodligen inte fixar själv och sedan betala även för bokslut. Räknar du med att omsätta 10 000 kr kommer du ha svårt att få det att gå ihop, dessutom får du nog ingen F-skatt med sådan planerad omsättning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
För en mac-fantast som KarlRoos så kan vi ju också passa på att rekommendera iOrdning som bokföringsprogram, där finns även ett simulerat företags bokföring, köp av dator, skickad faktura osv. så att man kan se hur transaktionerna ser ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack så mycket allihopa för era svar,
jag ska fundera lite till och prata med några i familjen som har kunskap kring detta ![]() Om det är något så återkommer jag i tråden, än igen. Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Mitt råd, i den åldern, se till att företagen du jobbar för kan tänka sig att betala i "datorer" eller dyl. det tjänar både dom och du på, och även om det också är tveksamt ur skattemässiga perspektiv så är det nog det som är mest okej, åtminstone om din tanke med att skriva företaget på din mamma var att du skulle komma undan skatt på ett eller annat sätt.
Sen är det ju som någon var inne på, det är ett ganska stort ansvar, och kan påverka din mammas möjligheter att få allt från sjukpenning, bidrag, kunna göra avdrag och så vidare.... Det finns väl massor av företag som hjälper dig med det annars, just med att fakturera kunder, ger dig lön, och gör det för en högst överkomlig kostnad.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Sen är det faktiskt olagligt att göra som du har tänkt dig, sålänge du inte anmäler företaget som arbetsgivare och själv anställer dig i "din mors bolag".
Precis som gummianka sa så tycker jag även att det är bättre att företagen du jobbar med betalar i produkter, istället för i direkt lön. 10 000 kr i omsättning får du ingen f-skatt, det krävs minst 50 000 kr för de. Startade själv eget i september förra året, drygt 16 år gammal. Jag kan reglerna som gäller just nu.... Behöver du hjälp med något mer, pm:a mig ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
Citat:
Det kan man delvis lösamed försäkring som kostra ca 4000 SEK per år och på den lilla omsättningen blir det mycket pengar, den som gör bokföringen vill nog ha 5000-10000 per år då har du 25000 kvar, mitt råd är nog att avvakta elelr att gå som anställd via någon som har en befintlig webbyrå och som kan hjälpa dig om du får problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Det har ingen som helst betydelse ur skattesynpunkt om man får saker elelr pengar i lön, allt ska skattas för. En viktig sak i sammanhanget är att personer som inte fyllt 18 år inte får ingå bindande avtal, vilket försvårar möjligheten att driva ett företag betänkligt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|