Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är Vista värt besväret?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-01, 02:36 #11
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
akkeman akkeman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Jag har inga besvär med Vista, gillar det skarpt.
akkeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 05:50 #12
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
sedan servicepack 1 är det iaf betydligt bättre. har nu vant mig vid vista och skulle nog inte vända tillbaka till xp, men jag skulle inte heller ha särskilt bråttom att byta från xp... om jag vore en vanlig användare.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 07:55 #13
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag har kört Vista i ca 1 år och 3 månader,

Mina erfarenheter är att om man köper ny dator ska man köra vista men har man, säg en 2+ år gammal dator så kan du få besvär med vista så som drivrutiner mm.

Sedan är det så att alla jag känner som har Vista på stationära datorer som är hyffsad prestanda på så är det en enda som har haft problem och då var det moderkortets inbyggda ljudkort som inte stödjer Vista utan den restartade datorn rätt som det var men med nyaste drivrutinerna så fungerar det.

Men på bärbara datorer så vet jag ingen som INTE haft något strul däremot mer eller mindre strul men sedan SP1 så har jag inte hört någon som råkat ut för något som är Vista specifikt (alltså något man alldrig råkade ut för på XP)
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 08:18 #14
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare

"är det värt besväret"?

Nej.

När våra barnbarn läser företagsekonomi i skolan kommer felsatsningen Vista (och Ballmer) tas upp som en orsak till att imperiet Microsoft rasade.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 08:20 #15
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

haft vista ultimate på 64 bits kärnor och det har aldrig varit problem. på 6 månader.

det beror på vem som hanterar datorn. i xp får du meka ändå? i vista är det likadant, kan du vista så är det skit bra sen. men i början kan de va bökigt då man inte kan allt och alla bra finesser man behöver veta om.

bästa OS ja haft i alla fall. och har provat win95,98,2000,me,kubuntu,ubuntu,xp,vista,premium,v ista business,ultimate.

och ultimate på 64 är det absolut ultimata
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 08:47 #16
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Det känns som om många som klagar gör det av ren princip och inte av egen erfaranhet.

Kan ni ge konkreta exempel på vad som är fel med Vista?

Jag har kört Vista på 2 datorer i över 1 år. Den ena datorn har Vista hängt sig 3 gånger (1GB minne) och den andra datorn har aldrig hängt sig (3GB minne). Efter SP1 har t.o.m. Explorer sluta hänga, även om det var ganska ovanligt innan SP1. Inte alls ovanligt att jag har arbetsdatorn igång 40-60 dagar i rad.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 08:52 #17
sasserdudes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Citat:
Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 08:47
Det känns som om många som klagar gör det av ren princip och inte av egen erfaranhet.

Jag har kört Vista på 2 datorer i över 1 år. Den ena datorn har Vista hängt sig 3 gånger (1GB minne) och den andra datorn har aldrig hängt sig (3GB minne). Efter SP1 har t.o.m. Explorer sluta hänga, även om det var ganska ovanligt innan SP1. Inte alls ovanligt att jag har arbetsdatorn igång 40-60 dagar i rad.
precis, men att datorn hänger sig kan ju bero på hårdvara som du skrev också..

Min har nog aldrig hängt sig annars, om ja inte grejjat i Photoshop, men det är ju inte vistas fel utan adobes snarare.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 09:22 #18
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by robertsson@Jun 1 2008, 08:47
Ett exempel - skrivardrivrutiner.

a) Varför i %#&% var de tvugna att byta till nytt format på skrivardrivrutinerna?
b) Varför i &%#?% tror de användarna vill bry sig om det ska vara 32- eller 64-bitars skrivardrivrutiner? Spela roll...
c) Varför i &%#&#% fungerar inte skiten med befintlig Windows 2003 skrivarserver?

Fungerar säkerligen kanon om man sitter hemma med en burk och en skrivare men på större installationer är det hål i huvudet. Visst går det säkerligen att komma runt om man fläskar ut några miljoner till och uppgraderar allt till Windows 2008, köper sprillans nya datorer till allt och alla, nya skrivare till alla och offrar en kyckling på Microsofts altare, men så är ju tyvärr inte livet.

Det känns som om några tusen civilekonomer suttit i ett rum och kommit på alldeles för mycket smarta affärer, höhö, ny byter vi de här delarna så tvingar vi idioterna att uppgradera allt annat för att det kanske ska fungera, höhö.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 12:48 #19
Thir13teens avatar
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Thir13teen Thir13teen är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thir13teens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by claesm@Jun 1 2008, 09:22
Ett exempel - skrivardrivrutiner.

a) Varför i %#&% var de tvugna att byta till nytt format på skrivardrivrutinerna?
B) Varför i &%#?% tror de användarna vill bry sig om det ska vara 32- eller 64-bitars skrivardrivrutiner? Spela roll...
c) Varför i &%#&#% fungerar inte skiten med befintlig Windows 2003 skrivarserver?
Sant där, det är ju helt bedrövligt.

Jag spelar mycket spel och sysslar med tunga program, därför blir det XP för mig. Har testat båda omsorgsfullt. Det känns tråkigt för Vista är så omöjligt snyggt.
Thir13teen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-01, 13:04 #20
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Da Bear Da Bear är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Oj, här diskuterades det vilt efter att jag somnat med ölen i näven

Det låter nog som jag ska behålla XP tillsvidare. Datorn är relativt ny och skulle nog fixa Vista utan problem. Men spelar spel gör jag ytterst sällan, och de få spel jag spelar går lika bra på en 10 år gammal dator :P

Börjar nästan känna mig som min far, han hänger kvar vid windows 98 fortfarande h34r: Iofs så har han inte behovet av något "häftigare" i sin verksamhet heller.
Da Bear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017