Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur gör man en hemsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-26, 09:59 #11
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem
Undoredoos avatar

Citat:
Jag använder mig av en Flash meny med en liten animation, som jag inte vill ska laddas om.
Nu känner jag inte till dina kunskaper i Flash, men du kan ju skicka med parametrar/variabler när du anropar Flash-filen. På så sätt kan du styra hur och när den lilla animationen ska köras. Enkelt förklarat.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 11:36 #12
C Upp C Upp är inte uppkopplad
Nykomling

C Upp C Upp är inte uppkopplad
Nykomling

Citat:
Originally posted by Mortekai@May 26 2008, 07:54
Lite kort läsning om Iframes:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...&start=10&sa=N

Samma korta lista för imagemap:
http://www.google.se/search?hl=sv&sa...maps+usability

Huvudsaken är visserligen att det fungerar, men detta kanske sporrar till att kolla lite extra på andra alternativ också?
Tyvärr, jag hittar inte riktigt nånting solklart hos Google på dom sökningarna. Hittar lite säkerhetsproblem med iframes, men inget jag riktigt förstår. Ang Imagemaps så hittar jag ingenting negativt alls. Men jag ska fortsätta läsa och se om jag hittar vad du syftar på. Fast det hade såklart varit bra om du gett mig en hint vad det är jag letar efter...
C Upp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-26, 12:00 #13
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by Undoredoo@May 26 2008, 09:59

Nu känner jag inte till dina kunskaper i Flash, men du kan ju skicka med parametrar/variabler när du anropar Flash-filen. På så sätt kan du styra hur och när den lilla animationen ska köras. Enkelt förklarat.
Håller med!
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 15:24 #14
Vimp Vimp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Medlem

Usch nej, inte flash för en meny!

Först och främst bör du se till att sidan fungerar bra utan javascript och css aktiverat. Menyn bör vara en lista som föregås av en förklarande header (headern kan dock döljas med CSS, vilket gör att den bara "ses" av personer med CSS inaktiverat, vilket är vanligt bland t.ex. blinda som får innehållet uppläst). När du har gjort klart själva strukturen så kan du style:a till den med CSS så att den ser ut som du vill. Efter det så kan du ta tag i javascript-delen.

Fördelen då är att alla kan navigera, oavsett om man är blind, surfar i lynx, är en spindel från en sökmotor eller helt enkelt en vanlig person som surfar med allt aktiverat.

Att bara låta dem med javascript aktiverat är idiotiskt, samma sak om den kräver flash.
Vimp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 15:29 #15
sasserdudes avatar
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2008
sasserdude sasserdude är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
sasserdudes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by Vimp@May 29 2008, 15:24
Usch nej, inte flash för en meny
Först och främst bör du se till att sidan fungerar bra utan javascript och css aktiverat. Menyn bör vara en lista som föregås av en förklarande header (headern kan dock döljas med CSS, vilket gör att den bara ses av personer med CSS inaktiverat, vilket är vanligt bland t.ex. blinda som får innehållet uppläst). När du har gjort klart själva strukturen så kan du style:a till den med CSS så att den ser ut som du vill. Efter det så kan du ta tag i javascript-delen.
Fördelen då är att alla kan navigera, oavsett om man är blind, surfar i lynx, är en spindel från en sökmotor eller helt enkelt en vanlig person som surfar med allt aktiverat.
Att bara låta dem med javascript aktiverat är idiotiskt, samma sak om den kräver flash.

99% har javascript aktiverat.. så idiotiskt är det inte..

bättre att användare uppgraderar sig lite än att vi anpassar oss för gamla linux webbläsare.
sasserdude är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 15:31 #16
Medlem

Medlem

Sasserdude: Vad tror du händer om jag försöker surfa in med en mobil som inte har javascript eller som jag nämnde, om en person med vissa handikapp försöker besöka sidan? Får man skylla sig själv då?
Vimp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-29, 17:03 #17
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Om jag inte mins fel är det väl ca 8% som inte har js aktiverat...
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-30, 09:34 #18
Undoredoos avatar
Medlem

Medlem
Undoredoos avatar

Jag är förvisso pro-tillgänglighet, men någonstans måste man utvärdera vilken målgrupp man är ute efter. Ska du t ex skapa en site där kids kan ladda upp sina roligaste partybilder, så känns det inte så prioriterat att anpassa för blinda. Och där kanske det funkar att ha en lite mer spännande navigering i flash.

Utvecklar du däremot en site för en myndighet (vilket jag gör för tillfället) är det en helt annan femma.

Sen ska det ju mycket till för att lyckas göra en site helt otillgänglig, såvida man inte har legat i koma sen 1997
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017