FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Usch nej, inte flash för en meny!
Först och främst bör du se till att sidan fungerar bra utan javascript och css aktiverat. Menyn bör vara en lista som föregås av en förklarande header (headern kan dock döljas med CSS, vilket gör att den bara "ses" av personer med CSS inaktiverat, vilket är vanligt bland t.ex. blinda som får innehållet uppläst). När du har gjort klart själva strukturen så kan du style:a till den med CSS så att den ser ut som du vill. Efter det så kan du ta tag i javascript-delen. Fördelen då är att alla kan navigera, oavsett om man är blind, surfar i lynx, är en spindel från en sökmotor eller helt enkelt en vanlig person som surfar med allt aktiverat. Att bara låta dem med javascript aktiverat är idiotiskt, samma sak om den kräver flash. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
99% har javascript aktiverat.. så idiotiskt är det inte.. bättre att användare uppgraderar sig lite än att vi anpassar oss för gamla linux webbläsare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Sasserdude: Vad tror du händer om jag försöker surfa in med en mobil som inte har javascript eller som jag nämnde, om en person med vissa handikapp försöker besöka sidan? Får man skylla sig själv då?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag inte mins fel är det väl ca 8% som inte har js aktiverat...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är förvisso pro-tillgänglighet, men någonstans måste man utvärdera vilken målgrupp man är ute efter. Ska du t ex skapa en site där kids kan ladda upp sina roligaste partybilder, så känns det inte så prioriterat att anpassa för blinda. Och där kanske det funkar att ha en lite mer spännande navigering i flash.
Utvecklar du däremot en site för en myndighet (vilket jag gör för tillfället) är det en helt annan femma. Sen ska det ju mycket till för att lyckas göra en site helt otillgänglig, såvida man inte har legat i koma sen 1997 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|