Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nytt mångmiljonkrav mot The Pirate Bay

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-18, 01:15 #11
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Originally posted by grazzy@May 17 2008, 23:51
Det är synd om TPB. De har ju inte tjänat en krona på sin verksamhet. Jag hoppas verkligen de kommer att ha råd att betala sina advokaträkningar även om de verkar ha en jurist med sig i teamet. Annars kanske man kan ladda hem typ "jurist 2008" eller nåt från bukten och lära sig lite lagar själv.
Stämmer de verkligen? Att de inte tjänat en krona på sin verksamhet?

Känns som att deras reklam drar in en hel del stålar. Vet inte riktigt om de skulle fortsätta om det går back på hela kalaset.

Fast dom gör ju inget indirekt fel i verksamheten. Endast om man ser ifrån de moraliska aspekterna att de faktiskt ger folk en möjlighet att "stjäla kultur" (som vissa verkar kalla det) ifrån deras skapare.

Men bara för att jag säger att jag har en vän som man kan ladda hem musik ifrån så ska inte jag bli straffad för andras handlingar. Uppmaning till brott? Kanske.

Jag har själv aldrig laddat hem ifrån piratebay dock. Är smartare än så och använder mig av andra p2p program om jag behöver få tag i applikationer som jag aldrig någonsin kommer ha råd att köpa.

Adobe, känn er träffade - hårt!
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 08:48 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Me thinks Grazzy var lite ironisk.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 10:21 #13
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.

Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.
Då är det helt plötsligt inte ok med kopierade verk.

För att citera Clonix lite längre upp i tråden:
"Alltid lika kul med dubbelmoralen som finns i detta land!"
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 11:30 #14
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Originally posted by WebboT@May 18 2008, 10:21
Kul att se att det är så många som tycker att det är ok att kopiera andras arbete som musik, film och programvaror.

Sen dyker det upp trådar lite då och då där någon har fått sina bilder, texter eller rent av hela sajten kopierad.

Jag håller med.

Sen tycker jag att åtminstone människor som hänger här borde se att den ständiga jämförelsen med Google (och andra sökmotorer) fallerar, det är en jäkla skillnad på en sökmotor som indexerar sidor, där man har någon typ av ansvarig person/ansvarig utgivare, på TPB så laddar man upp en fil med enda syfte att begå brott mot upphovsrättslagen, det är ju självklart att dom kommer att finnas skyldiga, med all rätt, och jag tycker det är bra, jag laddar själv hem ibland (jag vet, dubbelmoral) men det moraliska förfall som råder, där dagens 15åringar inte ens inser ATT man gör fel, är skrämmande.
Det är också en uppenbar lögn när dom säger att dom inte tjänar pengar på det dom gör, det borde också människor här om någonstans se igenom, det är ju bara gå till er själva, om ni har någon typ av annonser på er sida, och sen gör en grov omräkning i antalet träffar dom har på sin sida...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 11:58 #15
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by gummianka@May 18 2008, 10:30
på TPB så laddar man upp en fil med enda syfte att begå brott mot upphovsrättslagen
Jag tror när NiN själva laddar en torrent som pekar på sina låtar där så är det nog av ett annat syfte.

Och att ladda upp en torrent på TPB är väl ungefär som att använda addurl på Google.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 12:04 #16
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Originally posted by gummianka@May 18 2008, 11:30
jag laddar själv hem ibland (jag vet, dubbelmoral) men det moraliska förfall som råder, där dagens 15åringar inte ens inser ATT man gör fel, är skrämmande.
Det är snarare så att dom tycker dom har rätt i att ladda hem. Att säga att dom inte inser att det skulle vara fel är som att säga att de vore mindre smarta och på det sättet kommer du aldrig få någon att sluta.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 13:18 #17
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
sioustis sioustis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av nudie
Citat:
Ursprungligen postat av sioustis
Först, vem fan é UB40? Och sen, Heja pirate bay
Tänk 80talsreggae och "Red Red Wine".
Jaha! Då vet jag...

Citat:
Originally posted by grazzy@May 17 2008, 23:51
Det är synd om TPB. De har ju inte tjänat en krona på sin verksamhet. Jag hoppas verkligen de kommer att ha råd att betala sina advokaträkningar även om de verkar ha en jurist med sig i teamet. Annars kanske man kan ladda hem typ "jurist 2008" eller nåt från bukten och lära sig lite lagar själv.
Du skojar? Har du tittat efter vad annonspriserna ligger på Pirate bay för en dag?
sioustis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 14:26 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag begriper inte hur killarna bakom TPB orkar. Förr eller senare så kommer det att sluta i höga skadestånd eller fängelse. Förmodligen så åker de inte dit på upphovsbrott eller medhjälp därtill (de verkar ju ha lagen på sin sida där). Jag skulle gissa på att det blir skattebrott som tillslut får giljotinen att fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 15:19 #19
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag vågar påstå att det är sånna som TPB, flashbacks forum mfl.

som VERKLIGEN drar yttrandefrihet osv till bristningsgränsen kommer vara de
som göra att yttrandefriheten kommer minska.

Bara för det är Möjligt att skapa en torrentsida av TPBs kaliber så behöver man inte göra det...

Bara för det är Möjligt att ha ett forum i stil med flashback där mer eller mindre ALLT tillåts så behöver man inte göra det!

Och sen när någon lessnar ihop och försöker stoppa eller begränsa något
så står personerna bakom uppe på barrikaderna och säger "Vi gör det i yttrandefrihetens namn" menar tror dom verkligen på sig själva?!?

haha vilket patetiskt BS!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-18, 17:19 #20
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by WebboT@May 18 2008, 10:21

Mja, det är ju faktiskt lagligt att kopiera en bild och hänga upp den på väggen hemma och sen är det en ganska stor skillnad på kommersiellt och privat bruk, jag känner faktiskt inte till så många fall där man här i forumet har klagat på att privata hemsidor har kopierat en bild eller design.

Varför kommer det ingen stämning mot Google och andra sökmotorer? De gör ju samma sak förutom att de blandar in det i allt annat men det gör ju inte att lagbrottet, som de verkar se det, försvinner.

För att undvika en diskussion om UrL osv. så vill jag bara påpeka att vad jag anser om UrL och de "nya" tilläggen finns i andra trådar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017