Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker prestanda dator

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-05-15, 18:09 #11
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Originally posted by -Brazzan@May 15 2008, 10:30
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Jag måste säga att jag gilla att Telia typ gör reklam för en mobil bredbandslösning på Dells Precision arbetsstationer
Men, med det sagt, vad vill du betala då ? Jag lovar att du inte kommer undan billigare om du sätter ihop en maskin själv idag, av den enkla anledningen att företag som Dell och Apple lägger beslag på alla attraktiva komponenter idag, så för dom som säljer komponenter, om man ska få några, måste man bjuda högre, och helt plötsligt så är Apples maskiner lika billiga som vilket komponentbygge som helst, så 27.000 för deras enklaste Pro är vad man får betala, (inkl AppleCare) just på den är väl kanske grafikkortet något begränsande i en PC/Windowsmiljö, men...
Som dom säger, if you pay peanuts...
Jo, man kommer billigare undan. Fördelen med hopplock är att prestandan blir högre, nackdelen är just garantin.
Sen när det gäller typ av dator så är det PC som gäller i vårt fall, men det stämmer att apple har hyffsade alternativ.... inte jag som ska använda den, och dem som ska vill ha PC, så jag får rätta mig efter det.

Nej du kommer inte billigare undan (eller ja, i sammanhanget skiljer i princip ingenting) det är ju bara räkna på valfri leverantör av komponenter (2x Xeon och ett moderkort så har du 10-12k bara där) och dina 20k hos Dell är ju 25 med moms och ungefär vad en MacPro kostar...
2st xeon+moderkort: ca 7 000kr+moms
8gb ram: ca 3000+moms
chassie+nätagg: 1500kr+moms
HDD 10k RPM raptor: 2000+moms
Grafik: 2000kr+moms
Operativ 64-bit: ca 2000kr+moms

17500kr + moms & frakt... i runda slängar....plockat från dustin.

Men som sagt... det ska inte vara ihop plockat. Om jag skulle köpt till mig själv hade jag köpt komponenterna o byggt den själv.. men det är till ett annat företag och då är det andra faktorer som spelar in.

EDIT*
T-bord, Mus, skärm osv finns redan. Och som jag sa tidigare så måste det vara PC.
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 18:17 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Sen att det skulle ge bättre prestanda, det skulle ju i så fall förutsätta att du hittar komponenter som t.ex. Dell inte har att tillgå, vilket verkar osannolikt....
Men, sen sa jag inte att det inte går att få en billigare maskin, men jämför man med exakt samma komponenter hos t.ex. Dell och Dustin så kostar dom lika mycket, vilket ju också ger vid hand att en billigare maskin hos Dustin är sämre...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-05-15, 18:22 #13
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

prestanda vs pris vs vad som krävs för att få jobbet gjort.

Inköp till företag: Oftast genom Dell eller HP. Det är mest bekvämt.

Inköp till mig personligen: Komponenter och bygga själv. Blir billigare, bättre prestanda till ett bättre pris (ja det blir det!).

Jag talar utav erfarenhet, och jag antar att du också gör det Det bevisar bara att alla är olika och har fått olika intryck.
Oläst 2008-05-15, 18:33 #14
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Hur som helst så är det löst nu... lite av syftet med tråden va också att kolla om någon kanske hade bra koll på några andra leverantörer... som kanske rentav har dedikerade maskiner till just grafisk produktion.
Oläst 2008-05-15, 19:12 #15
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Efter ett samtal och lite prisförhandlingar så är Dell alltid billigast enligt min erfarenhet. Jag kan sitta i timmar och jämföra priser och sedan blir det ändå en Dell tillslut. De har bra priser från början och fina marginaler att pruta på. Jag beställde en bärbar senast idag och blev som vanligt paff över hur billigt det blev. Dell var flera tusenlappar billigare än konkurrenterna och därtill med bättre garanti och support.

En annan sak man bör tänka på när man beställer från Dell är att man kan få en bärbar/stationär/server med i stort sett vilka specifikationer som helst. Finns inte det man vill ha på webbsidan så är det bara att lyfta på luren och ringa sin säljare.

Som privatperson är det dock lite annorlunda. Handlar man som privatperson så kan små okända webbutiker ha både bättre och billigare erbjudanden än Dell, eftersom det då inte finns lika stort utrymme att förhandla om villkor och priser.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017