FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad förlorar du på att bara släppa det då?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Återigen så jämför jag med tex. charterbolag som tom. tar betalt för resan och säljer den igen. Ingen klagar på det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
lägg bevisbördan på kunden. Låt han bevisa att det var hans kompis som gjorde beställningen. Ta adressuppgifter på honom och skicka faktura
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag kunde så. Men kunden måste polisanmäla anmälan (om han nu inte gjort den själv) sen är det vi som har bevisbördan. Det är alltid den som kräver betalning som har bevisbördan. Och när det finns en polisanmälan kan vi med den gå till den ISP och be att få ut från vilken dator anmälan är gjord från.
Varför jag tog upp ämnet igen är att det kanske verkar gå åt det hållet för första gången. Kolla bara här på hans senaste svar jag fick nyss: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Avtalsbrott är ju civilrättsliga i de flesta fall. Har du några bevis på att ett bindande avtal har ingåtts så sitter du bra till. I civilrätten behöver du bara bevisa att det är troligare att ni har ett avtal än att ni inte har ett, inte att det är satt utom allt tvivel att ni har ett avtal. (Det är givetvis alltid bättre med skriftliga avtal etc. eftersom de har större bevisvärde och sätter dig i en ännu bättre sits)
Be kunden göra en polisanmälan mot sin "kompis" för urkundsförfalskning och skicka anmälan till dig med motiveringen att ni vill väcka talan mot kompisen (vilket ni i så fall har rätt att göra) för att få skadestånd. Gör han inte det skulle jag be honom betala. Det ur en rent juridisk ståndpunkt. Ur en affärsmannamässig ståndpunkt kan det ju vara bättre att släppa det hela som några nämnt tidigare. För övrigt är jag ganska säker på att ångerrätten gäller kurser, som får anses vara en tjänst, om de inte är påbörjade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för ditt utförliga svar rhuse. Men att ingen ångerrätt råder är det ingen tvekan om. Och varför skulle det vara affärsmässigt att släppa det?? Tvärtom så får alla, även jag betala för mina misstag. Sen beror det som jag sagt hela tiden på vilken attityd kunden har. Med rätt attityd så kommer man alltid längre.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ett annat undantag är om du redan har påbörjat utförandet av kursen/tjänsten. Då har du rätt att kräva ersättning för dina utlägg. I praktiken så brukar det innebära att man tar ut en bokningsavgift eller en handpenning som inte återbetalas om kunden skulle häva köpet. Jag avskyr själv strulputtar. Så jag sympatiserar med dig i den situationen som du har hamnat i. Men när du skriver saker såsom att konsumentlagen inte är tillämpbar i ditt fall, så bör du kunna motivera varför... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag ska skriva en redovisning i morgon (läs i dag) varför den inte gäller. Dags o sova
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det bästa är att betala tillbaka pengarana. Det kommer alltid att finnas kunder som ångrar köpet, är du serös så betalar du tillbaka tycker jag.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|