Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Godkänna villkor via nätet eller email

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-20, 15:46 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Vad förlorar du på att bara släppa det då?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 15:56 #12
Matsaki Matsaki är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Apr 20 2009, 15:46
Vad förlorar du på att bara släppa det då?
Det går inte att få en exakt siffra vad vi förlorar på att släppa det, eftersom vi har stora kostnader för marknadsföring och många andra fasta utgifter. Sedan kan det vara så att kursen är full och vi inte tar emot fler anmälningar, och betalar inte kunden så är det inte säkert vi hinner ersätta den kunden. Då blir förlusten 100%.

Återigen så jämför jag med tex. charterbolag som tom. tar betalt för resan och säljer den igen. Ingen klagar på det?
Matsaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 20:07 #13
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
lägg bevisbördan på kunden. Låt han bevisa att det var hans kompis som gjorde beställningen. Ta adressuppgifter på honom och skicka faktura
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 20:23 #14
Medlem

Medlem

Om jag kunde så. Men kunden måste polisanmäla anmälan (om han nu inte gjort den själv) sen är det vi som har bevisbördan. Det är alltid den som kräver betalning som har bevisbördan. Och när det finns en polisanmälan kan vi med den gå till den ISP och be att få ut från vilken dator anmälan är gjord från.

Varför jag tog upp ämnet igen är att det kanske verkar gå åt det hållet för första gången. Kolla bara här på hans senaste svar jag fick nyss:

Citat:
Jag men jag trodde att jag hade av anmält mig från det! pga att det skulle bli problem med pengar att jag hade gjort den resa och att jag inte hade nåt jobb
joo jag är säker på att den anmälningsavgiften har jag betalt, och jag betala den igår igen! för jag vill inte betala så mycket pengar för nån utbildning jag inte har gjort eller kommer att göra det förstår du med?!
Suck!
Oläst 2009-04-20, 20:53 #15
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Avtalsbrott är ju civilrättsliga i de flesta fall. Har du några bevis på att ett bindande avtal har ingåtts så sitter du bra till. I civilrätten behöver du bara bevisa att det är troligare att ni har ett avtal än att ni inte har ett, inte att det är satt utom allt tvivel att ni har ett avtal. (Det är givetvis alltid bättre med skriftliga avtal etc. eftersom de har större bevisvärde och sätter dig i en ännu bättre sits)

Be kunden göra en polisanmälan mot sin "kompis" för urkundsförfalskning och skicka anmälan till dig med motiveringen att ni vill väcka talan mot kompisen (vilket ni i så fall har rätt att göra) för att få skadestånd. Gör han inte det skulle jag be honom betala.

Det ur en rent juridisk ståndpunkt. Ur en affärsmannamässig ståndpunkt kan det ju vara bättre att släppa det hela som några nämnt tidigare. För övrigt är jag ganska säker på att ångerrätten gäller kurser, som får anses vara en tjänst, om de inte är påbörjade.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-20, 23:41 #16
Medlem

Medlem

Tack för ditt utförliga svar rhuse. Men att ingen ångerrätt råder är det ingen tvekan om. Och varför skulle det vara affärsmässigt att släppa det?? Tvärtom så får alla, även jag betala för mina misstag. Sen beror det som jag sagt hela tiden på vilken attityd kunden har. Med rätt attityd så kommer man alltid längre.
Oläst 2009-04-21, 01:13 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Matsaki@Apr 20 2009, 23:41
Tack för ditt utförliga svar rhuse. Men att ingen ångerrätt råder är det ingen tvekan om. Och varför skulle det vara affärsmässigt att släppa det?? Tvärtom så får alla, även jag betala för mina misstag. Sen beror det som jag sagt hela tiden på vilken attityd kunden har. Med rätt attityd så kommer man alltid längre.
Du får gärna visa på var det finns ett undantag i distansavtalslagen för just kurser... I mina ögon är det ju en solklar tjänst och har den inte påbörjats så är det väl inget snack ...? Jag är nyfiken och undrar.
Oläst 2009-04-21, 01:50 #18
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Matsaki@Apr 20 2009, 14:23
Nej ingen ångerrätt gäller enligt lag. Avtalsrätten däremot i det här fallet vilket innebär att du godkänner det som står i avtalet. Detta enligt både min advokat och konsumentverket. Det är samma som när du köper tex. en resa över internet.

Transporter på förbestämd tid är undantagna enligt distansavtalslagen. Så det är ett felaktigt argument att jämföra en resa med en kurs. Är det ett företag du har sålt till så gäller däremot inte konsumentköplagen/distansavtalslagen. Det kanske är det som din jurist syftar på?

Ett annat undantag är om du redan har påbörjat utförandet av kursen/tjänsten. Då har du rätt att kräva ersättning för dina utlägg. I praktiken så brukar det innebära att man tar ut en bokningsavgift eller en handpenning som inte återbetalas om kunden skulle häva köpet.

Jag avskyr själv strulputtar. Så jag sympatiserar med dig i den situationen som du har hamnat i. Men när du skriver saker såsom att konsumentlagen inte är tillämpbar i ditt fall, så bör du kunna motivera varför...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-21, 02:22 #19
Medlem

Medlem

Jag ska skriva en redovisning i morgon (läs i dag) varför den inte gäller. Dags o sova
Oläst 2009-04-21, 20:22 #20
erik123 erik123 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2008
erik123 erik123 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2008
Det bästa är att betala tillbaka pengarana. Det kommer alltid att finnas kunder som ångrar köpet, är du serös så betalar du tillbaka tycker jag.
erik123 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017