Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Registrera enskild firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-27, 07:12 #11
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Skatteverket är jättetrevliga och enkla att ha och göra med. Tills de helt plötsligt smyger fram och hugger dig i ryggen med en dolk - kanske t o m beroende på att svaret den trevliga telefonisten på skatteupplysningen gav dig var fel.
De kan lägga ner rent bizarra mängder av både deras och din arbetstid på att utreda några tusenlappar momsavdrag.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 16:06 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Försök göra uppskattningen så riktig som möjlig eller se åtminstone till att du inte gör en stor underskattning så du slipper en saftig restskatt (om det skulle råka bli så trots allt så se till att lämna in en ny preliminär deklaration så snart som möjligt när du märker att du var fel ute).
Nja, det innebär ju att du behöver betala mer i skatt i början. De vill ha in X kr och vill att du ska betala in det i 12 delar som är lika stora. Framförallt en nystartad verksamhet bör ju ha mer intäkter i slutet av räkenskapsåret än i början.
Det går att ange vid ansökan att man beräknar att större delen av inkomsterna kmmer att ligga vid t.ex. slutet av året. Skatteverket kan då fördela dina inbetalningar så att du betalar lite när du har lite inkomster och mer när du har mer inkomster.

Det är väldigt svårt att känna till sådana här saker när man ska lämna upplysningar, men lämna i sådant fall hellre mer upplysningar än för lite.

Sedan så är det ingen katastrof om du upptäcker att inkomsterna inte kommer som du har tänkt dig. Då lämnar du in en prelimnär deklaration och rättar dina tidigare beräkande inkomster. Preliminär deklaration kan du lämna hur många du vill.

Skatteverket kommer inte heller att reagera på din verksamhet går med förslut flera år i rad. Det är helt normalt att många bolag inte gör vinst de första åren. Så du behöver inte tänka på att bolaget ska gå med vinst för att du ska få din FA-sedel. En förlust i bolaget är inget diskvalificerande.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 18:59 #13
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
DAW DAW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Tack för alla svaren, objx jag ska göra som du tipsat om, jag ska ta och ringa skatteverket imorgon och fråga ut dom också, så jag lär nog skicka in min ansökan imorgon!

Jag bestämde mig för att inte registrera något namn hos Bolagsverket. Jag har gått runt i veckor nu och försökt komma på ett vettigt namn, men nu vill jag inte vänta längre så jag skiter i det. Kommer jag på något bra namn så kan jag registrera det senare om jag förstått det rätt.
DAW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017