Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

W3C validering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-02, 08:50 #11
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Citat:
Originally posted by festiz@Jul 26 2004, 23:01
Jag anser att man med ovanstående modell ska särskilja innehåll från design så mycket som det går och använda <h1>

och liknande standardelement så mycket som möjligt.
Själv har jag 2 nya "modeller" att greppa tag om. Först är ASP.NET där jag lärt mig att skilja på HTML kod och exekverbar kod i 2 skikt. Nu ska jag bara lyckas skikta HTML'en ifrån designen. Helt plötsligt har jag 3 skiktad frontend (jaja, jag räknar serverkod som frontend i detta fall). Det är till att hålla tungan i rätt mun... :P
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 12:44 #12
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Flitig postare
Jesters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av festiz
Jag anser att man med ovanstående modell ska särskilja innehåll från design så mycket som det går och använda <h1>

Själv har jag 2 nya "modeller" att greppa tag om. Först är ASP.NET där jag lärt mig att skilja på HTML kod och exekverbar kod i 2 skikt. Nu ska jag bara lyckas skikta HTML'en ifrån designen. Helt plötsligt har jag 3 skiktad frontend (jaja, jag räknar serverkod som frontend i detta fall). Det är till att hålla tungan i rätt mun... :P
Tar man bara en sak i taget brukar det gå ganska smidigt.

Min arbetsordning brukar vara:
* Placering av (X)HTML-element, simulerat dynamiskt innehåll, med viss hänsyn till SEO
* Applicering av CSS
* Applicering av dynamiskt innehåll och script.
* Korrigering av (X)HTML ovh CSS.
* SEO optimering
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 14:52 #13
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jester
Citat:
Originally posted by -Robert@Sep 2 2004, 08:50
Citat:
Ursprungligen postat av festiz

Tar man bara en sak i taget brukar det gå ganska smidigt.

Min arbetsordning brukar vara:
* Placering av (X)HTML-element, simulerat dynamiskt innehåll, med viss hänsyn till SEO
* Applicering av CSS
* Applicering av dynamiskt innehåll och script.
* Korrigering av (X)HTML ovh CSS.
* SEO optimering
Jag har äntligen "lyckats" gå ifrån ett designflöde där jag börjar med layouten. Kör nu faktiskt databasmodelleringen först och jobbar mig sedan uppåt till ASP(.net) kod. Sist av allt lägger jag in den rena layouten, för jag vet att när jag väl är klar så kommer jag att ändra layouten ytterligare en gång, så därför tycker jag mig tjäna en massa tid på att bara göra layouten 1 gång. =)
Oläst 2004-09-02, 15:25 #14
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Sep 2 2004, 15:52
Jag har äntligen "lyckats" gå ifrån ett designflöde där jag börjar med layouten. Kör nu faktiskt databasmodelleringen först och jobbar mig sedan uppåt till ASP(.net) kod. Sist av allt lägger jag in den rena layouten, för jag vet att när jag väl är klar så kommer jag att ändra layouten ytterligare en gång, så därför tycker jag mig tjäna en massa tid på att bara göra layouten 1 gång. =)
Låter som en vettig lösning. Precis så jobbar jag med.

Dock brukar det bli att man arbetar parallellt med både programmeringskoden och html/xhtml/css koden på slutet även om man gjort layouten en gång, pga. att uppnå "maximal" användarvänlighet/snygg design m.m

... Inte för att det hjälper mig i min ursprunliga fråga dock :P
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-02, 21:11 #15
Jesters avatar
Flitig postare

Flitig postare
Jesters avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Sep 2 2004, 14:52
Det är nog sant. Min metod kräver ju att man vet ganska exakt vad man kan fövänta sig från databasen och fungerar nog bästa på mindre webbplatser/databaser.
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 12:54 #16
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Kanske fel tråd det här men...
Tittade lite på W3c sida och kollade valideringen hos en del av de företag som var medlemmar. Ingen hade en korrekt sida, tittade på några dussin. Den enda som klarade det var Monzilla, inte ens Google var korrekt.
Så frågan är om det här med validering verkligen tas på så stort allvar och vi som gör sidor skall lägga ned så mycket energi på att få en korrekt validerad sida.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 14:29 #17
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Citat:
Originally posted by hubbert@Dec 20 2004, 13:54
Kanske fel tråd det här men...
Tittade lite på W3c sida och kollade valideringen hos en del av de företag som var medlemmar. Ingen hade en korrekt sida, tittade på några dussin. Den enda som klarade det var Monzilla, inte ens Google var korrekt.
Så frågan är om det här med validering verkligen tas på så stort allvar och vi som gör sidor skall lägga ned så mycket energi på att få en korrekt validerad sida.
"I bagarens hus finns det aldrig bröd." Så är det nog. Har du sett bilmekanikers bilar? De brukar vara de största rishögarna o.s.v.

Personligen tycker jag att det är en självklarhet att leverera sidor med perfekt kod till en betalande kund. Det brukar vara det som skiljer proffsen från "högstadieknackarna". En perfekt kod är ett oslagbart argument till varför kunden ska välja mig och inte klipp-och-klistra-Torsten-med-en-massa-javahack-skript.

Jag är så bombad, att jag faktiskt kan sitta och njuta av en felfri källkod på en sida. :blink:

Och nu till det som alla har väntat på... Svaret är: Ja.

Mvh /Stefan
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 15:05 #18
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Det var ju att hugga i svaret, precis som en pitbull...

Tja håller inte riktig med det du menar med perfekt kod. Det som är intressant för en kund är att hemsidan uppfyller de krav man tillsammans kommit fram till. Inte en kodning som i princip igen viktig aktör på marknaden bryr sig om.

Och det går ju lika bra att klippa och klistra in sådan "perfekt kod" på en sida om man nu skulle känna för det.
Jag var med mitt inlägg mer ute efter vitsen att validera sidorna dvs den praktiska nyttan för kunden.
Men ok mitt fel, får läsa på lite mer om validering, jag har i alla fall inte förstått den fulla vitsen med det.

Men håller med om det där med bagarens barn, tittade på din sida lite...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-20, 17:06 #19
Roberts avatar

Roberts avatar

...och jag måste få inflika med att det faktiskt finns buggar i deras valideringsfunktion, så kolla inte bara på antalet fel utan kolla även upp felen och se efter om de är falsk alarm. Vet dock ej om den kan ha fel på fel om man säger så, allstå att w3c's validering släpper igenom felaktig kod enligt den standard man vill kolla upp.
Oläst 2004-12-20, 17:09 #20
pitbulls avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Var väl inte riktigt min mening att hugga, om det upplevdes så...

Svårt med nyanser på ett forum. Så illa menade jag faktiskt inte.

Jo, mina sidor är katastof... För mycket pillande och sedan ingen lust att rätta till dom. Pinsamt...

Men, bot och bättring utlovas... har 2 veckor ledigt i januari, då ska jag städa upp det hela med valid xhtml strict och valid css. Jag lovar... (som så många andra gånger förut )

Mvh /Petbull
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017