Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Patentregistrerat varumärke?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-08, 16:17 #1
alexn alexn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
alexn alexn är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
Hej

Jag (ägare av företaget K i n g o f F a s h i o n) har idag blivit kontaktad av en mindre konkurrerande verksamhet (som lanserade sin tjänst efter oss, t o m t e b r e v . s e) som "kräver" att vi lägger en av tjänsterna vi erbjuder..

Bakgrund:
Vi lanserade tjänsten j u l t o m t e b r e v . s e i februari -07. Fanns då ingen liknande lanserad tjänst i Sverige, förutom f i r a j u l . n u som hade något liknande, dock väldigt mycket simplare. Vi körde igång och första året gick över förväntan, och detta år har vi tänkt göra väldigt många förbättringar/utvecklingar, både design- och systemmässigt.

Har nu blivit kontaktad av en person vid namn M i k e l på t o m t e b r e v . s e, via mail, se nedan:

Synpunkter = Hej!
Jag vill medela er om att t o m t e b r e v . s e är ett patentregistrerat varumärke vilket ger mig ensamrätt på:
* Förmedling av varor (för annans räkning)
* Upplåtande av åtkomst till databaser

Där med vill jag att ni säger upp avtalet på alla era domän namn som heter j u l t o m t e b r e v . s e, .com osv.
Och att ni slutar helt med att göra reklam för att det är t o m t e b r e v ni säljer. Jag inte hindra er att driva eran verksamhet helt vilket jag inte heller är intresserad av. Jag vill bara kräva min ensamrätt på namnet t o m t e b r e v . s e, och j u l t o m t e b r e v är i mitt tycke alldeles för likt.

Om inte ni vill uppfylla mina krav, kommer ett tvistesmål få lösa vårat problem.

Detta är inte personligt, bara affärer.

MVH

Information:
Vår tjänst erbjuder j u l t o m t e b r e v skickade från jultomtens hemstad Rovaniemi i Finland (både med frimärke och stämpling därifrån), och de är även väldigt detaljerade med barnets önskelista, bästa vän/husdjur, ålder, goda gärningar under året som gått osv. (se gärna j u l t o m t e b r e v . s e / b e s t a l l n i n g . h t m l). Vi erbjuder även flera olika brevdesigner att välja mellan, och fler görs hela tiden. Vi använder aldrig ordet t o m t e b r e v, utan alltid (vad vi anser är vårt varumärke för tjänsten) j u l t o m t e b r e v i reklam osv osv.

Vår "konkurrent" som kontaktat oss (t o m t e b r e v . s e) erbjuder 1 design med barnets namn och ort integrerat. Dessa brev skickas (frimärke och stämpling) från ort i Sverige. När man läser sidan "Om oss" står det att "t o m t e b r e v . s e är ett uppstartat företag .. ..", men det finns inget företag som heter något sådant i näringslivsregistret?

Ser även att han kopierat text rakt av från oss, se gärna "köpvillkor" -> "Reklamation" och "Sekretess". Även att han skriver "Pe%rsonligt bre%v fr%ån jult%omten" är en kopia av vårt "E t t P e r s o n l i g t B r e v F r å n J u l t o m t e n t i l l D i t t B a r n"..

WHOIS-sökning gav följande information:
t o m t e b r e v . s e (created: 2006-11-17)
j u l t o m t e b r e v . s e (created: 2007-02-22)

Domänen registrerade han före oss, dock lanserades tjänsten efter oss.

Synpunkter:
Hela idén med vår tjänst är att breven skall vara poststämplade från jultomtens hemstad (antingen Rovaniemi i Finland eller från Nordpolen). Den autentiska känslan försvinner, enligt mig, om man får ett b r e v f r å n j u l t o m t e n skickat från Göteborg eller liknande. Breven skall även vara personliga och handla så mycket om barnet som det går. Även att man accepterar returer/ångerrätt är en självklarhet för oss, dock ej för konkurrenten.

Vad menas med "* Förmedling av varor (för annans räkning)" och "* Upplåtande av åtkomst till databaser", som han nämner i mailet?

Övrigt:
Var god skriv ej ut j u l t o m t e b r e v, t o m t e b r e v eller liknande i svaren så att sökmotorerna snappar upp det..

Några tips/synpunkter/idéer vad som skall göras?

Verkligen tacksam för svar..
alexn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017