FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Nej, nu är jag taskig som gör mig rolig över din okunskap. Men alla produkter och tjänster har en eller flera målgrupper. Vill du få bra avkastning på din marknadsföringsbudget så måste du identifiera dessa målgrupper och sedan rikta dig först och främst till dem. Även om du inte verkar förstå det, så kan jag lova dig att det finns flera grupper som är totalt ointresserade av din produkt eller tjänst. Det finns ingen som helst anledning att kasta bort pengar på att försöka värva dessa grupper som kunder. I vilket fall så skulle jag råda dig till lite försiktighet i början. Kan du inte ens grunderna så är risken stor att dina första satsningar inte kommer att falla så väl ut. En av orsakerna till att sökmotormarknadsföring är så lönsamt är annars att man normalt träffar sin målgrupp, även om man inte ens visste om att man har en sådan ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Man måste nog våga misslyckas några gånger om man ska lära sig marknadsföring på internet. Alternativet är att köpa in det. Ganska komiskt appropå det här med okunskap du var inne på: Citat:
Citat:
Sociala medier känner jag förövrigt börjar få lite potential. Det har varit tämligen vekt för svenska språkområdet och för utsmetat. Fortfarande är det väldigt begränsat mot Google jämfört med för engelska språkområdet men det börjar ta sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan hålla med om att jag var dryg, men absolut inte elak. Det är inte elakt att besvara någons frågor. Skulle Matt Cutts kalla mig för okunnig samtidigt som han beskrev hur Googles algoritmer fungerade, så skulle jag tycka att han var en hyvens kille. Skulle han däremot bara kalla mig för okunnig, så skulle han vara elak.
Det finns ingen anledning att dalta med nybörjare enligt min mening. Jag kan svära på att stonecold inte är här för att bli smekt på kinden, utan för att lära sig någonting. Han lyssnade inte på vad jag hade att säga första gången och därför sade jag det en gång till i en betydligt otrevligare ton. Vill man lyckas med marknadsföring på nätet så är sökmotormarknadsföring en bra början. Därefter måste man identifiera sin målgrupp innan man ger sig på någon annan form av marknadsföring (eftersom man annars kommer att kasta pengarna i sjön). En sista punkt du borde lägga till din lista är att man bör välja sina kontakter med omsorg. Man har inte tid att vara vän med alla. När telefonen ringer konstant så har man inte ens tid att vara trevlig mot alla. Det här är ett råd som jag själv har varit mycket dålig på att följa. Konsekvensen är att jag aldrig får en riktigt lugn stund. Som du vet så har jag inte ens haft tid att skriva det där andra blogginlägget som jag lovade dig för över en månad sedan ![]() Det är bättre att ha få kontakter som man sköter, än att ha många som man missköter. Annars har man snart en massa ovänner istället. Men, men. Jag tar åt mig av piken och ska försöka att vara trevligare i fortsättningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är ingen fara med bloggningen. Petar runt mycket med SEOTaktik-konceptet nu och tänkte konsolidera en del där för att konvertera. Gav den en egen domän nyligen också men tycks utveckla sig fint besöksmässigt. Låg på ca 10 unika / dag från SEO-branschen i onsdags och gick precis förbi 150 men det lär väl tippa lite snart tror jag. Tipsa gärna (eller någon annan) på någon förbättring på SEOTaktik där om du känner för att odla upp mig som kontakt :P Tackar ju alltid när jag kan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är svårt att ge konkreta råd utan att veta mer specifikt vad du försöker sälja. Att generera så många besökare som möjligt i sig brukar väl knappast vara ett eget syfte?
Ett konkret tips är att sätta upp skyltar lite överallt i den stad du bor, masonitskivor med din www-adress väl synligt, ger oväntat bra resultat. Folk blir nyfikna. Det är heller inte särskilt dyrt att tillverka skyltarna, om du gör det själv. Minns fortfarande en speicifik sida som jag enbart sett på skyltar för något / några år sedan. Gustav> Det existerar tjänster som riktar sig till en väldigt stor del av befolkningen, ta t.ex. domstolar, de riktar inte enbart sina tjänster till de som blivit utsatta för brott eller de åtalade, de försöker ge befolkningen en trygghet. Sjukhuset kan sägas rikta sig mot de sjuka men det finns även där för att de friska ska känna sig trygga utifall att de blir sjuka eller någon anhörig. I just detta fallet är det säkerligen så att det är en bristande analys för att göra någon marknadsföringsinsats som är av det större slaget, men vi får även lov att tänka på att detta är ett forum för webmasters, inte stora företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Gustav- Tala om okunskap borde du göra ngn annanstans-verkar vara något du lider av. Kan du svara mig vilken målgrupp alltavista/google har?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tar man in Google Universial Search blir det mer komplext och varierar beroende på vilket "subset" / "undersökmotor" eller vad man korrekt kallar det. Totala antalet sökträffar från Google Universial Search som inte är huvudsökmotorn börjar bli lite större men det är inte direkt många än. Ca 15 - 20% av totala antalet har jag för mig att jag läste hade mäts upp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag anser att dom flesta människor någon gång har användning för google lr altavista! Vi behöver alla information om nånting nån gång!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så målgruppen för dem är då: "de som letar efter något"
Jag håller faktiskt med Gustav, definiera din målgrupp. Google har en extremt tydlig MVG (Mission, Vision , Goals). Skall man prata målgrupper så är sjukhus helt ointessant för de flesta om man inte är sjuk. Målgrupp = de som är sjuka. Men att prata målgrupp på samhällsfunktioner är att bränan lyse. Alla företag kan definiera sin målgrupp. Om du inte kan det så gör du något fel eller så har du inte förstått. Målgrupp = Män och kvinnor, 30-50, nybörjare på träning (skulle kunna vara friskis och svettis till exempel) Målgrupp = unga män, höginkomsttagare eller släkt till höginkomsttagare, shopping intresserade och märkesintrresserade, spenderar stor del av sin inkomst p nöjen och resor, och nästan eller nyss utexaminerade från handels. (gissa platsen). Som sagt, det går att definiera en målgrupp på det mästa, och att säga "alla i hela sverige" får mig att le lite för endera har du kommit på något sjukt bra (och då tänker jag applådera din framgång) eller så har du missat lite i marknadsplanen. Sedan du kanske nte vill definiera tydligare i det här sällskapet av rädsla för idestöld, men det är något helt annat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|