FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
AdSense är ju dessutom för många, däribland mig, helt överlägset vad gäller ROI.
Jag driver en större sajt där vi säljer annonser direkt mot företag, och det omsätter naturligtvis mer än AdSense, men så är investerad tid rätt mycket högre också, men jag tror att det är värt det. Annars att sitta och leta på passande annonsörer hos TradeDoubler och Affiliator osv tar sjukt mycket längre tid än copy/paste på adsense-koden, och ger ofta mindre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Stefan!
ROI är ju en intressant jämförelsegrund; särskilt om du har ett antal siter att sköta och tiden är en begränsande faktor (för vem är den inte det.....) Vad får du för ungefärligt genomsnittligt utfall per dag eller månad med en enkel sida med copy/paste-Adsense (unika besökare, ctr, rpc)? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har en ny sajt uppe om ett specifikt ämne, kan ta den som exempel.
Investeringen är tid, tog 10 minuter att få till AdSense com jag ville ha det. Unika besökare är fortfarande lågt, så det bortser vi från. CTR ligger på 0,9-1,1 % RPC (Revenue Per Click?) ligger på runt en halv dollar Både CTR och RPC ligger betydligt lägre på andra sajter med till exempel TradeDoubler annonser. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Medlem
|
OK, det ger dig en RPM (intäkt per tusen besökare) om 1.000*1,0%*3 kr=30 kr
För att dra in 1.000 kr/år på en sådan sida behöver du således ca 33.000 besökare/år vilket motsvarar c:a 100 besökare/dygn. Hur får man dessa? Skulle ditt mål vara 10.000 kr/år på en sådan sida så krävs 330.000 besökare/år, vilket motsvarar 1.000 besökare/dygn. Låter svårt! Jag har lite motsvarande uppgifter från en parkeringstjänst: CTR 4.5 %, RPC $0,15 vilket ger en RPM på ca 40 kr. Parkeringstjänsten ger således klart bättre CTR än AdSense men mycket lägre RPC (parkeringsbolaget tar ju en del; verkar vara en hel del om dom får in låt oss säga RPC $0,5. Då behåller dom ju ca 70 %!!! Totalt ger ändå parkeringstjänsten bättre RPM än AdSense, vilket ju är lite förvånande. Problemet är väl att få trafik till en parkerad sida?! I den statistik jag tittat på är det få parkerade sidor som kommer upp i ens 10 besökare per dygn. 10 besökare ger 10*4,5%*$0,15=0,40 kr/dygn, dvs ca 150 kr per år. Det är väl ungefär breakeven för att täcka domänkostnaden för .se-domäner. Dom flesta sidor har dock ett snitt på 0,0-0,5 besökare/dygn.... Någon som har någon erfarehet av att försöka öka trafiken till sina parkerade sidor. Ger det någon märkbar effekt att försöka jobba mer med nyckelorden? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Dina uträkningar för min sajt verkar stämma.
Det finns ju flera saker att göra, man kan öka CTR, man kan öka RPC och man kan öka besökarna. CTR ökas enklast genom att göra annonserna mer intressanta än innehållet, vilket är naturligt på en parkerad sida. Jag har jobbat lite med detta på sajten jag pratar om här, men innehållet är fortfarande det allra viktigaste. Att göra annonserna tydliga har dock ökat CTR något. RPC är svårare att öka när man jobbar med AdSense. Faktum är att det enda man kan göra är att försöka få in mer konkurrensutsatta ord, men när man har en sida om ett begränsat ämne (som jag har) så är det annonser om det ämnet som ger bäst CTR. Besöken kan man öka genom att sökoptimera sidan, att registrera sig i länkkataloger, att finnas där potentiella besökare finns och tipsa om sidan. Det är ett stort jobb, men kan vara lönsamt. Med bra innehåll kan man dessutom få hjälp av andra helt gratis (genom länkar och mun-mot-mun reklam) Jag har sedan en annan sajt, där medlemmar kan dela med sig av bilder till varandra. Jag har själv letat på riktad reklam, där annonsören erbjuder framkallning av digitala foton till papperskopior. Annonsören har dessutom ett start-erbjudande där man får X bilder gratis. Annonsen har en central position på sidan, och man bör inte missa den. CTR och RPC är betydligt lägre än på AdSense. Ersättningen är lead-baserad, och det är både få klick, och ännu färre avslut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Någon som testat att lägga upp IMAGE varianten? Jag kan inte se mina annonser, något serverfel verkar det som, om det inte är brandväggen på jobbet som strular....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det någon som tjänar bra på AdMatch? Själv tycker jag inte de har gett någon super effekt direkt, ännu.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag fattar inte hur den gör urvalet av annonser... Verkar vara alla program jag är godkänd på
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|