FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm, personligen har jag för vana att följa följande rutin:
(alla plus räknas från förfallodatum) +2 dagar - påminnelse via mail/sms om jag har lämpliga kontaktuppgifter (ingen avgift) +7 dagar - påminnelse på papper (avgift 50 kr) +14 dagar - andra påminnelse, upplysning om att ärendet kommer överlämnas till Visma collectors för indrivning +24 dagar - inkasso Sen finns det undantag som t.ex. kunder jag påminner på papper efter två dagar och går till inkasso efter 10 dagar, det brukar handla om kunder jag haft problem med men gått med på kredit under förutsättning att de sköter den till perfektum... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag kör:
+2 dagar - påminnelse via mail +7 dagar - påminnelse på papper (avgift 50 kr) +14 dagar - andra påminnelse via mail med hot om inkasso. +24 dagar - inkasso |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du vill göra affärer med detta företag i framtiden så ringer du dem efter en vecka. Det är alltid pinsamt att få ett gnäll om att betalningen inte har kommit. Speciellt om företaget inte har problem med att betala.
Har de glömt att betala (slarv med andra ord) så kommer de att betala direkt. Blir det strul med betalningen, dvs. att de lovar att betal men inte gör det, gå då direkt till kronofogden. Ingen meningen med att hålla på med inkasso. Med inkasso kan du förvisso ge företaget en chans av avbetala skulden, vilket inte fungerar om de hamnar hos kronofogden. Då gäller hela beloppet på en gång. Sist, om du vill göra affärer med detta företag i framtiden och de strular med din betalning så kommer de förmodligen att göra det i framtiden. Jag förstår att du vill få in pengar på jobb även om det kan vara lite jobbigt, men med tiden kommer du att tröttna på det. Du har ju även saker och ting du behöver betala och måste kunna planera själv när du har pengar på ditt konto och inte har det. Det blir inte roligt i längden om du inte vet om det kommer att finnas pengar på kontot ett visst datum när du måste ut med pengar ett visst datum. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bra info, precis vad jag letade efter...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men ring upp kunden och prata med dem, vet själv hur det kan vara. Företaget växer, likså antalet betalningar. Det blir ett mindre angenämt jobb och sitta stansa faktutor. Lika så när man är försenad med en betalning, ring upp och prata med leverantören. Har man ont pengar, och man har stora utgifter till en leverantör, så är en betalningsplan väldigt bra. och ta gärna själv initativet till detta, då ser leverantörer att du vill lösa problemet Men dom flesta bruka sköta sig, särskilt ensilda firmor, dom har liksom lite för mycket att förlora att inte sköta sig. Sedan bero det från bransch till bransch. Sedan kan t.e.x stora ABn vara kroniskasvåra på att betala tid. Men när jag har gjort affärer med Krigsmakten och Ericsson så har vi fått betalt i tid, det bruka vara säkra pengar.. Även om man måste ge dem 30 dagar faktura och kanske få vänta i 35 dagar. Lika så kommuner, det man kanske skall ha som krav på lite större företag , är att få ett skriftligt underlag. Räkna också med att många stora företag kör med inköpsnummer och liknade. Många kör påminnelse via epost, men tänk att det finns faktisk stora grupper som inte läser Epost varje dag... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
I övrigt brukar vi köra med principen att efter ca en vecka skickar vi ut epost med en påminnelse, efter ytterligare en vecka skickar vi en skrivtlig påminnelse med snigelpost - och påför dröjsmålsränta och piminnelseavgift för detta på nästa faktura. Än så länge har vi inte behövt gå längre än så. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|